4393
Sök

Hjälp!!. måste klara uppkörningen...

7 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Tjenixen..
jag ska köra upp på lördag om 6 dagar..
Vill väldigt gärna klara det eftersom nästa tid för körprov i mina närmsta städer är i början av oktober..
Om man ska starta i backe, för man hålla nere bromsem medans man höjer kopplingen till dragläge?,sedan när man nått dragläge så skiftar man från broms till gasen snabbt..
Så brukar jag göra och funkar hur fint som helst, men på körskolan så sade dom att man inte ska hålla ner bromsen medan man släpper upp kopplingen..Någon som gjort detta på ett körprov och vet hur de är??
Jag tycker att man borde få göra hur man vill bara man kör lugnt och säkert:S.

Vill gärna ha fler små tips av er som gjort förarprovet...

Tack på förhand:D

Sleeper
3 084 Inlägg
22 juli 2007
om man inte får hålla i bromsen hur fan ska man göra då om man ska starta i backen?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

166 Inlägg
22 juli 2007
Du måste hålla ner bromsen när du startar annars så rullar du ju bakåt såklart. På körskolan lärde dom ut mej att man skulle hålla ner bromsen först och sen lätta på kopplingen till dragläget sen släppa bromsen, Du ska väl inte ens behöva använda gasen i dragläget du ska bara använda kopplingen. Rätta mig om jag har fel.

Sleeper
3 084 Inlägg
22 juli 2007
ja du kan ju använda både fotbroms och handbroms när du startar i backe... varför skulle du inte få det? klart som fan att man får

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

7 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Det dom sade på körksolan så skulle man hålla nere bromsen tills man började släppa på kopplingen, sedan skulle man höja kopplingen snabbt och ge gas..
Men jag tycker de är helt fel..Jag håller nere bromsen tills kopplingen är uppe vid dragläge så att man knappt ens behöver ge någon gas..

1 703 Inlägg
22 juli 2007
Klar du ska trycka på bromsen tills du hittat dragläge! Vad är det för kalle anka körskola du går på?

13 Inlägg
22 juli 2007
Jag körde upp för ett år sedan och fick starta i backa, jag använde handbroms så jag kunde hitta dragläge i lugn och ro. Glöm inte att ge tecken, kolla spegel, kolla dödavinkeln också hmm

1 703 Inlägg
22 juli 2007
Man kan ju använda handbromsen också smile

76 Inlägg
22 juli 2007
handbromsen som gäller, dra den hitta dragläget släpp handbromsen.

7 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Jag förklarade lite fel på första inlägget..såklart man håller nere bromsen när man startar i backe:S men sedan när man börjat släppa kopplingen så fick man inte hålla nere bromsen någe mera, men då rullar man ju bakåt någon meter innan man "fångar" upp bilen igen.

Men då kuggar dom ingen på något sådant iaf??
är det någon av er som blivit kuggad på något annat enkelt slarvfel??

7 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
henkebenke skrev:
Klar du ska trycka på bromsen tills du hittat dragläge! Vad är det för kalle anka körskola du går på?

Anderssons trafikskola i Uppsala..

3 627 Inlägg
22 juli 2007
Vad jag vet så får man hålla ner bromsen, men man ska sedan höja kopplingen så att man kan ta bort foten från bromsen och bilen ska ändå stå still!

Sen finns ju alltid handbromsen smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

1 703 Inlägg
22 juli 2007
Är inte poängen med start i backe-övningarna att just finna dragläge så bilen inte rullar bakåt?

Sleeper
3 084 Inlägg
22 juli 2007
Zoneax skrev:
Jag förklarade lite fel på första inlägget..såklart man håller nere bromsen när man startar i backe:S men sedan när man börjat släppa kopplingen så fick man inte hålla nere bromsen någe mera, men då rullar man ju bakåt någon meter innan man "fångar" upp bilen igen.

Men då kuggar dom ingen på något sådant iaf??
är det någon av er som blivit kuggad på något annat enkelt slarvfel??

jaha men då ville dem väl bara lära dig att "fånga upp bilen" på kopplingen bara för träningens skull. men på uppkörning kan du köra som du säger bromsa släpp koppling till dragläge, gasa.

NissanMotorsport
22 juli 2007
Ner me kopplingen och bromsen, starta bilen, släpp bromsen och fort upp me kopplingen och fort me gasen, så ligger man i dragläge och kör iväg? svårt? sen får man väl gö hur man vill om man vill krångla till de extra, men de är de enklast enligt mig..

13 Inlägg
22 juli 2007
beror väl lite på vilken monsterbacke du står i om du ska använda handbromsen iofs big_smile

143 Inlägg
22 juli 2007
Jag fick lära mig att använda handbromsen å sen hitta dragläget å sen släppa iaf..

The One Who Saves He Haves

7 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
osså en fråga till:P
Hur gör man säkerhets kontrollen i motorn/motorhuven??
Man ska kolla olje-stickan och kanske förklara hur man byter olja..
Kolla bromsoljan genom att bara kolla så att oljan är mellan min-max...
spolarvätska fyller man på i ett rör som man nästan bara ser toppen av??
och kylaren är den största av dem vita behållaren??

Hur kollar man styrservooljan?? bromsoljeburken är väl genomskinlig och har några kablar eller liknande på locket.
Styrservobehållaren har väl typ en "båtratt:P" som lock, men hur ska man kolla den??

Kör Lastbil
108 Inlägg
22 juli 2007
ingen jag känner har överhuvudtaget blivit testade på att starta i backe på en uppkörning du kör lite i stan och om du har tur lita landsväg mer är de inte. va inte så nervös de är skitlätt. Dom testa inte mig mer i stan.

Volvo For Life

Ford Racing
479 Inlägg
22 juli 2007
Kanske slipper Backen också? smile

Ja Just!

Sök