3758
Sök

några frågor om baslåda

539 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Tja smile

Jag är en riktig nybörjare när det gäller bilbas, därför ställer jag några frågor här...

* jag ska bygga en baslåda till morsans bil, jag har 2st 8" element. Frågan är om jag ska placera 2 element i lådan eller 1? får man mycket mer effekt att ha 2st element?

* finns det optimal volym för en baslåda eller är det större = bättre?

* ska bygga en baslåda till min bil, jag har ca 100l volym för lådan i bagaget ocg 2x120w/240w (bridge) rms, vad tycker ni jag ska ha för element? 2x10", 12", 15" ?

sorry om frågorna är riktig på "amateur" nivå, men nånstans får man börja tongue

93 Inlägg
24 juli 2007
ja två element e bättre än en

å de e olika me hur mycke volym en bas ska ha  inte fö mycke  åinte fö lite  då blire inge bra

å tycka att du ska satsa på 12 or

Bmw Rules

341 Inlägg
24 juli 2007
Jo till morsas bil blir det helt klart bättre med två basar!!

Vad gäller lådvolymer så beror det på vad basen är gjord för, finns inga generella volymer som passar till alla basar...
Men du kan säkert få hjälp när du köper högtalarna att räkna fram en lämplig låda till dem och din bil. Detta klarar alla vettiga bilstereobutiker...

Sen storleken, en mindre högtalare spelar i regel snabb och fast bas men tappar i de djupa frekvenserna..
Medans de större spelar djupare och lite mer pga storleken..
Så allt beror på vilken biltyp, musiksmak du har och plånbok smile

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juli 2007
Jag skulle satsat på att börja med 2st 10" lämplig prisklass mds.se finns till och med paket för sånt här som låter helt ok för dom pengarna man betalar gissar mig fram nu men ska väl inte kosta för mycket?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 juli 2007
Köp färdig låda med allt monterat, bara välja en med rätt prislapp. I de lägre prisklasserna är det ofta bäst å göra så.

Ska du satsa lite på lite större och seriösare grejjor ska du bygga egen låda, men kolla upp vad basarna ska ha för volym (det är olika beroende på om du ska ha portad låda eller inte, dvs om du ska ha hål i den eller om den ska vara helt sluten). Klart det funkar med fel volym på lådan, men du får alltid bäst prestanda ur högtalarna om du följer specifikationerna.

Angående hur stora dom ska vara så är det mest en smaksak. Jag tycker en enda 15" ser coolare ut än två 10". smile
240W är inte jättemycket, men det räcker för att få backspeglarna att vibrera. smile

tokfrans
982 Inlägg
24 juli 2007
hej!

jag skulle köra 1st 12a!

och inget billigt kina skräp.

du har begränsat med effekt och kommer därför inte höra nästan ingen skillnad mellan 2 och 1 bas,, 

så hellre en bättre 12a är 2 dåliga och så smile

Sök