3545
Sök

Diffad bak-axel

Weber frälst!
223 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#1
Jag har hört en massa olika åsikter om att diffa en bak-axel.....Vissa säger att om man ska ha en diffad bakaxel måste man slada i alla kurvor, annars så går den sönder...är det sanning???

Och om man ska diffa en bak-axel, vilket är det bästa sättet???

Nu pratar vi om en 745 tic så ni vet;)

1 741 Inlägg
24 juli 2007
#2
då snackar dom nog aga-diffat, = hemsvetsad och inte någon riktig diffbroms.
har man svetsat så tror jag att det är obehagligt att köra sakta och svänga då bägge hjulen ALLTID måste snurra lika långt hela tiden.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

380 Inlägg
24 juli 2007
#3
Jo att köra med hemmasvetsat såkallat aga el esab-diff är inte så bekvämt "tuggar" en del när man svänger sakta så man får ju en andledning till att åka på ställ i alla kurvor smile


1 741 Inlägg
24 juli 2007
#4
men hur är det med bes & aga-diffat? kan väl inte fungera allt för bra?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
24 juli 2007
#5
om du skall åka diffat så rekomenderar jag en lamell diff.....!! helt underbart å köra med.....!! svetts diff som sagt var ...då vill bilen gärna gå rakt fram istället för att svänga......!! om du inte ställer upp den i varje kurva....!! sliter däck gör det också....!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

380 Inlägg
24 juli 2007
#6
Vet inte om det är godkännt om dom skulle upptäcka det,jag har bes en gång med svets-diff men tror inte dom märkte det,fick föresten olika bromsvärden,som borde vara omöjligt,en polare har föresten råkat ut för samma sak,så vet inte hur mycket man kan lita på bilprovningens bromstest smile


Weber frälst!
223 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#7
offarn skrev:
om du skall åka diffat så rekomenderar jag en lamell diff.....!! helt underbart å köra med.....!! svetts diff som sagt var ...då vill bilen gärna gå rakt fram istället för att svänga......!! om du inte ställer upp den i varje kurva....!! sliter däck gör det också....!!

tack för alla svaren!!......men vart kan man köpa lamelldiff????svårt att stoppa i eller???

11 Inlägg
24 juli 2007
#8
Absolut bästa och billigaste alternativet köper du t.ex. här: http://www.blocket.se/vi/7454879.htm?ca=18_s
5700 för en komplett axel med färdigmonterad diffspärr (ej broms). Tål massa med stryk och är helt underhållsfri. Bara att ut å gasa.
Senast redigerat av skaris (24 juli 2007)

Weber frälst!
223 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#9
skaris skrev:
Absolut bästa och billigaste alternativet köper du t.ex. här: http://www.blocket.se/vi/7454879.htm?ca=18_s
5700 för en komplett axel med färdigmonterad diffspärr (ej broms). Tål massa med stryk och är helt underhållsfri. Bara att ut å gasa.

okey....men vad menar du med ej broms??den där går det asså att köra helt vanligt med???

har definitivt ingen lust emd att ställa upp han om snuten e bakom:D....cool

519 Inlägg
3 augusti 2007
#10
Krusty skrev:
Jag har hört en massa olika åsikter om att diffa en bak-axel.....Vissa säger att om man ska ha en diffad bakaxel måste man slada i alla kurvor, annars så går den sönder...är det sanning???

Och om man ska diffa en bak-axel, vilket är det bästa sättet???

Nu pratar vi om en 745 tic så ni vet;)

jag är dryg nu men alla bakaxlar är diffade....inte många ggr jag sett någon som sladdar i kurvorna pga att dom har differential.......................

Kettunen
3 augusti 2007
#11
Svets diffa för fan inte! '
Det håller inte i längden

Bmw!
101 Inlägg
4 augusti 2007
#12
Du har just nu "diffad" bakaxel, har skrivit en litet text förr i tiden:

1. Vad är en differential?
Differentialen är något som alla bilar har, det är den mekaniska funktion som fördelar kraften ifrån kardanen till den drivande hjulaxeln. Både fram- och bakhjulsdrivna fordon har en differential. Därav det vanliga missförståndet vid frågan "hörru, har bilen diff?". Ja, en bil har alltid en diff (differential), men i dessa fall menas oftast om bilen har en så kallad fast diff, låst eller liknande. Mer om det senare. Differential är alltså den mekanik som fördelar kraften till drivande hjul och ALLA bilar har en diff, dvs de är diffade och tillåter hjulen att rotera olika fort.

2. Varför bör jag ha en låst differential? (100% diffspärr etc)
Om du är intresserad av drifting och burnouter av olika slag är effekten lite bättre med en låst differential, dvs däcken snurrar lika fort i alla lägen. När du ska göra en riktigt go burnout kommer det skri och rök ifrån båda däcken, inte bara ett som det annars ofta gör. Och vid sköna bredställ kan bilen uppfattas som mer lätthanterlig. När du ska stick iväg på strippen går kraften rakt genom den låsta diffen och rakt ut till hjulen, dvs både hjulen gör samma jobb. Du får bättre kontroll helt enkelt. (Obs läst punkt 3.)

3. Varför bör jag INTE ha en 100% låst differential?
Att ha en låst differential kan orsaka mycket svärande. Tänkt dig att du ska backa in på en smal parkeringsficka, det hjulet som vanligvis roterar knappt någonting (pga differentialen), kommer nu rotera precis lika fort som det hjulet som färdas längst väg i svängen. Däcket kommer knådas lite och bilen kommer att hoppa och skutta, det är ganska bökig att hantera en sådan bil. Under vintertid brukar bilen åka allt annat än dit du ska, man åker mer sidvis än bakåt.

4. Alla dessa ord?!
Det förekommer många feltolkningar inom dessa begrepp, det är dags att reda ut några!
Differential = Skillnaden helt enkelt, tillåter hjulen att rotera i olika hastigheter (vid svängar etc). En DIFFAD bil är en vanlig bil!
Diff = Förkorting av differential.
Diffen = Ja, den "klump" som sitter på mitten av drivande axel.
Odiffad = Bilen har en fast differential, det är INGEN differential mellan hjulen (de roterar lika fort). Man säger ofta "diffad" till detta begrepp men det är HELT fel!
Diffbroms, lamelldiff, LSD (limited slip differential) = Detta betyder att man på olika sätt begränsar rotationen i olika hastigheter, om ena hjulet börjar spinna spinner båda men vid svängar etc så roterar hjulen olika.
Slungdiff = Slungdiffen verkar så länge man har en hög rotation under acceleration, centripitalkraft.

5. Att svetsa sin differential
Det är ganska vanligt förekommande att man så att säga svetsar sin differential (man behöver nödvändigvis inte investera massor pengar på en ny låst diff, man kan alltså göra det själv), dvs påverkar differentialen så att hjulen alltid roterar lika fort. Något viktigt att tänka på är att rengöra innan svetsningen och att köra med hög effekt så svetsningen blir stark, det är mycket krafter som överförs! Det hela går ut på att man tar isär diffen och svetsar ihop den på rätt ställen så att hjulen bara tillåts rotera med samma hastighet.

För lite djupare och intressantare information med BRA illustrationer: http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
(På engelska)

Mvh
Johan

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
8 augusti 2007
#13
Lögn och förbannad dikt!

Allt detta skitsnack om svetsdiff. Har någon av er ens kört med svetsad differential eller har ni hört av er polares polare, eller läst på något motorforum att det är helt okörbart?

Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilket sort.

Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.
Senast redigerat av gregolt (8 augusti 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

272 Inlägg
9 augusti 2007
#14
Fortsätter lite på tidigare talares inlägg.

Varför går det sönder ?? Okunskap helt enkelt, det är inte "bara" att köra in pinnen och svetsa.

Hissa upp bilen mer fram än bak så oljan och regöringsmedel kan rinna ut.

Var mycket noga med rengöringen, använd bromsrengörare, spruta, snurra, spruta, vänta, upprepa flera gånger.

Försök efter bästa förmåga att skydda kronhjulet och lager från svetsloppor, hårdpapp, nån gammal plastdunk, tape eller vad som helst att klippa bitar av.

En bra MIG svets gör samma jobb som pinnen bättre då det stänker mindre, ryker mindre, lämnar inte slagg, och har högre pression. Att man ska svetsa med pinne ligger kvar sen 60/70 talet då vanligt folk inte hade tillgång till MIG.

Köp kylspray, svetsa lite och kyl lagret o.s.v

Rengör noga efteråt, snurra och kolla att inga loppor sitter kvar, använd en magnet för att fiska upp loppor i skrymslen du inte ser, häll i ny olja, KLART !!

Gillar du att kasta runt bilen på små kurviga asfaltsvägar en fin sommardag ska du inte svetsa, gillar du att åka på tvären vintertid ska du garanterat svetsa.

Själv har jag en sommardiff och en vinterdiff smile

Åker helst på is =)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
29 juni 2008
#15
isakare skrev:
Gillar du att kasta runt bilen på små kurviga asfaltsvägar en fin sommardag ska du inte svetsa, gillar du att åka på tvären vintertid ska du garanterat svetsa.

Själv har jag en sommardiff och en vinterdiff smile

Håller inga med där tycker de är tvärtom, de e ett helvete att köra med aga diff på vintern bilen lägger brett i varje kurva eller korsning fast man inte vill!!! Körde aga diff i vintras o gör alldrig om de, skulle svänga höger i en korsning o så lägger bilen brett fast jag körde lungt, o så kommer en lastbil i möte o de var inga långt ifrån att ja skulle ha fått den i sidan men ja hade tur denna gång. Men på sommaren så hade ja inga problem med att köra gick lika bra att köra med aga diff enda man märkte av de var när man svängde i låga hastigheter då de hacka o hade sig men den gick alldrig rakt fram som många vill påstå....Nackdelen tycker ja är att man måst bytta drivaxlarna efter ett tag då dom inte tycker om detta utan går av istället hmm


51 Inlägg
30 juni 2008
#16
Jag skulle föredra Aussie Locker smile Verkar som att den är mest pålitlig och håller bäst. Aussie Locker finner du på www.bakaxel.se. Vad jag har hört och läst så slits lamell diffen och kan skadas vid hårda påfrestningar. Inget som måste vara så bara vad jag läst på olika sidor och hört av olika personer. En Aussie Locker kostar 3200:- lös och om du ska ha en bakaxel med Aussie Locker kostar den 5700:- de är de billigaste jag har hittat av Aussie Locker. smile
Senast redigerat av VolvOIssE (30 juni 2008)

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
30 juni 2008
#17
VolvOIssE skrev:
Jag skulle föredra Aussie Locker smile Verkar som att den är mest pålitlig och håller bäst. Aussie Locker finner du på www.bakaxel.se. Vad jag har hört och läst så slits lamell diffen och kan skadas vid hårda påfrestningar. Inget som måste vara så bara vad jag läst på olika sidor och hört av olika personer. En Aussie Locker kostar 3200:- lös och om du ska ha en bakaxel med Aussie Locker kostar den 5700:- de är de billigaste jag har hittat av Aussie Locker. smile

Har också hört att lamell e bara skit igentligen för dom slits väldigt fort om man int justerar rätt o slung diff kan låsa lite som dom vill så ja skulle också satsa mina pengar på en aussie locker....


4 001 Inlägg
30 juni 2008
#18
Min gamla bakaxel har gått 20-30 tävlingar med samma lameller i bakaxeln!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

51 Inlägg
30 juni 2008
#19
kolvas skrev:
Min gamla bakaxel har gått 20-30 tävlingar med samma lameller i bakaxeln!

Lamelldiffen har funnits i minst 50 år och fungerar om man håller sig under ca 250 hk. Men den är tyvärr inte så rolig om man har spänt upp den för hårt i snabba snäva böjar. Då blir bilen mycket stuttig/hoppig samt att lamellerna får ta mycket stryk.

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

51 Inlägg
30 juni 2008
#20
Toffe10 skrev:
VolvOIssE skrev:
Jag skulle föredra Aussie Locker smile Verkar som att den är mest pålitlig och håller bäst. Aussie Locker finner du på www.bakaxel.se. Vad jag har hört och läst så slits lamell diffen och kan skadas vid hårda påfrestningar. Inget som måste vara så bara vad jag läst på olika sidor och hört av olika personer. En Aussie Locker kostar 3200:- lös och om du ska ha en bakaxel med Aussie Locker kostar den 5700:- de är de billigaste jag har hittat av Aussie Locker. smile

Har också hört att lamell e bara skit igentligen för dom slits väldigt fort om man int justerar rätt o slung diff kan låsa lite som dom vill så ja skulle också satsa mina pengar på en aussie locker....

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befiltliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis. Har du tillgång till en roterande fil, ett bladmått, ett don och en hammare så går den utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förustsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag.Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.
En slungdiff låser i regel upp på 1-ans växel, sen är man i regel lurad när man lägger i 2 an. Aussie Locker håller sig låst på alla växlar och släpper INTE. Den funkar även bra på isen och låser även på 4-ans växel i 150 km/h. Har man tillräckigt med effekt kan man få hjulspinn på båda hjulen på 3-an och 4-ans växel. Till råga på allt är det inte lagligt att köra med en svetsad axel på strippen. Aussie Lockern är ypperlig när man åker in i depån - utan att behöva rycka/slita sönder hela bilen. Dessutom är den tillåten!

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo


Sök