Du har just nu "diffad" bakaxel, har skrivit en litet text förr i tiden:
1. Vad är en differential?
Differentialen är något som alla bilar har, det är den mekaniska funktion som fördelar kraften ifrån kardanen till den drivande hjulaxeln. Både fram- och bakhjulsdrivna fordon har en differential. Därav det vanliga missförståndet vid frågan "hörru, har bilen diff?". Ja, en bil har alltid en diff (differential), men i dessa fall menas oftast om bilen har en så kallad fast diff, låst eller liknande. Mer om det senare. Differential är alltså den mekanik som fördelar kraften till drivande hjul och ALLA bilar har en diff, dvs de är diffade och tillåter hjulen att rotera olika fort.
2. Varför bör jag ha en låst differential? (100% diffspärr etc)
Om du är intresserad av drifting och burnouter av olika slag är effekten lite bättre med en låst differential, dvs däcken snurrar lika fort i alla lägen. När du ska göra en riktigt go burnout kommer det skri och rök ifrån båda däcken, inte bara ett som det annars ofta gör. Och vid sköna bredställ kan bilen uppfattas som mer lätthanterlig. När du ska stick iväg på strippen går kraften rakt genom den låsta diffen och rakt ut till hjulen, dvs både hjulen gör samma jobb. Du får bättre kontroll helt enkelt. (Obs läst punkt 3.)
3. Varför bör jag INTE ha en 100% låst differential?
Att ha en låst differential kan orsaka mycket svärande. Tänkt dig att du ska backa in på en smal parkeringsficka, det hjulet som vanligvis roterar knappt någonting (pga differentialen), kommer nu rotera precis lika fort som det hjulet som färdas längst väg i svängen. Däcket kommer knådas lite och bilen kommer att hoppa och skutta, det är ganska bökig att hantera en sådan bil. Under vintertid brukar bilen åka allt annat än dit du ska, man åker mer sidvis än bakåt.
4. Alla dessa ord?!
Det förekommer många feltolkningar inom dessa begrepp, det är dags att reda ut några!
Differential = Skillnaden helt enkelt, tillåter hjulen att rotera i olika hastigheter (vid svängar etc). En DIFFAD bil är en vanlig bil!
Diff = Förkorting av differential.
Diffen = Ja, den "klump" som sitter på mitten av drivande axel.
Odiffad = Bilen har en fast differential, det är INGEN differential mellan hjulen (de roterar lika fort). Man säger ofta "diffad" till detta begrepp men det är HELT fel!
Diffbroms, lamelldiff, LSD (limited slip differential) = Detta betyder att man på olika sätt begränsar rotationen i olika hastigheter, om ena hjulet börjar spinna spinner båda men vid svängar etc så roterar hjulen olika.
Slungdiff = Slungdiffen verkar så länge man har en hög rotation under acceleration, centripitalkraft.
5. Att svetsa sin differential
Det är ganska vanligt förekommande att man så att säga svetsar sin differential (man behöver nödvändigvis inte investera massor pengar på en ny låst diff, man kan alltså göra det själv), dvs påverkar differentialen så att hjulen alltid roterar lika fort. Något viktigt att tänka på är att rengöra innan svetsningen och att köra med hög effekt så svetsningen blir stark, det är mycket krafter som överförs! Det hela går ut på att man tar isär diffen och svetsar ihop den på rätt ställen så att hjulen bara tillåts rotera med samma hastighet.
För lite djupare och intressantare information med BRA illustrationer:
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm(På engelska)
Mvh
Johan