2903
Sök

Invändig motortvätt gör det nån nytta??

1 268 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#1
invändig motortvätt gör det någon nytta?

1 567 Inlägg
24 juli 2007
#2
Klart det gör nytta frågan är bara hur mycket nytta..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 juli 2007
#3
Jag tog vatten, destilerat sådant. Matade i 2 dl under kan kvart genom en liten vacumslang. Väldigt fina avgasvärden efter det.
Kan tilläggas att om det skulle kosta mer än 500 så skulle den gå på skrot.


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
24 juli 2007
#4
Hmm, kan det funka med dieselolja?? Kanske blanda 50-50 eller så med vanlig halvbillig olja, o sedan tömma ur, köra en stund med 100% halvbillig olja för att sedan hälla i "rätt" olja..


1 268 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#5
finns det för å nackdelar att hälla i en CRC invändig motortvätt??

438 Inlägg
24 juli 2007
#6
Är den ingen som har gjort någon riktigt test på detta "för" och "efter" resultat?


2 122 Inlägg
24 juli 2007
#7
de enda jag testat är ny olja med invändig tvätt efter typ 2mil var den kolsvart

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

3 122 Inlägg
24 juli 2007
#8
Kolla även in Bilsteins engineflush. smile En behandling som utförs på firma.


Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 juli 2007
#9
viccoA skrev:
Kolla även in Bilsteins engineflush. smile En behandling som utförs på firma.

Har du koll på om engineflush funkar bra? Blir det mindre skrammel?
Funderar på att låta min gamla m40-motor få testa på detta, inte för att den låter mycket men det kanske kan vara hälsosamt för den. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

5 Inlägg
10 november 2007
#10
LazerHawke skrev:
invändig motortvätt gör det någon nytta?

Klart att det gör nytta. Det enda man ska passa sig för är om du alltid har använt mineralolja. Risken finns då att det kan lossna stora kakor av av förhärdade rester. Annars i övrigt är det mycket bra att göra en invändig motortvätt. Men man ska passa sig för att använda de billiga sorterna. De kan vara till mer skada än nytta. Att tänka på är att använda de produkter som även har EP tillsatser som skyddar motorn invändigt under behandlingen. Vad jag vet finns det bara en produkt som har det på den svenska marknaden. Tror den heter Wynn's Oil System Cleaner. Denna produkt innehåller en extra dos av de detergenter (rengörande medel) och dispersanter (ämne som håller smutsen flytande i oljan) som redan finns i de finaste syntetoljorna. Alltså en ren rengöringsprodukt och inget "undermedel" som vissa kallar det för. Kostnad typ 100-120 kr.
Visst jag kan hålla med att den bästa rengöringen är att göra det med en engine flush maskin. Men där är kostnaden runt en tusenlapp. Viss skillnad i pris. Vad man egentilgen bör tänka på är att alltid göra en invändig motortvätt vid varje oljebyte för att slippa få problem med oil sludge i framtiden. Vissa som tycker att man ska ta till huskurer som att hälla i diesel för att rengöra motorn invändigt har inte fattat poängen riktigt. Klart vill man förstöra partikelfilter o katalysatorn så är det upp till dem.
Senast redigerat av Camaro2009 (10 november 2007)

1 688 Inlägg
10 november 2007
#11
Bilstein Engineflush är nog att föredra framför alla dessa konstiga adjektiv man kan hälla i oljan som skall "rena".

Bilstein engineflush kopplar man in i topplockets oljepåfyllning och andra slangen där oljefiltret egentligen ska vara.

Sen spolar det genom motorn grundligt, och all skit sugs ut genom slangen där oljefiltret brukar vara. Finns att läsa om man googlar, sök på bilstein engineflush.
Har för mig att de kostade 1050 kr, sen får man hälla i ny olja.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

5 Inlägg
10 november 2007
#12
Lägger upp en text jag hittat på wynnsbutikens hemsida om Oil sludge.

Vad är oil sludge och varför ska jag rengöra motorn invändigt inför ett oljebyte?

Problem med igenslammade motorer kan lösas med hjälp av Wynn’s Oil System Cleaner.

Historik

I början på -90 talet kom oljebolagen ut med motoroljor med förbättrade egenskaper och många biltillverkare rekommenderade då längre oljebytesintervaller. De längre oljebytesintervallerna fungerade rätt bra till mitten av -90 talet då man började med skärpta obligatoriska avgaskrav. Detta har då lett till en ökad belastning på oljesystemet i fordon, och problemen med slambildning började framträda. Nu på 2000 talet, slambildning (oil sludge) och slamrelaterade motorhaverier är kostsamma och frustrerande för många bilägare idag. Ett flertal biltillverkare har ökat garantitiden till 8 år för oil sludge relaterade problem och sänkt oljebytesintervalltiderna. Exempel på fordonstillverkare som har blivit rapporterade till Center For Auto Safety för dessa problem är Chrysler, Dodge, Saab, Toyota, VW och Audi.



Vad är då Oil Sludge (slam)?

Oljeslam är en restprodukt från en överbelastad motorolja i ditt fordon. Motorolja som är belastad av kontaminerad och/eller oxiderad slam och som måste arbeta tusentals kilometer längre än vad den är designad för, kommer att brytas ner till en plastliknande tjära som fastnar på de olika motordelarna, vilka kan orsaka kostsamma reparationer.



Varför påverkar slambildning fler och fler fordon?

I kampen för att bemöta de tuffare skärpta avgaskraven, har fordonstillverkarna ökat motorns arbetstemperatur och ökat avgas återcirkulationen (EGR). Bränsleblandningen har blivit magrare och magrare bränsleblandning ger högre förbränningstemperatur. När kväve i omlopp ökar till högre temperatur konverterar den till en ny kontaminerad cocktail i motorn. Sedan 1997 har slambildning visat sig vara ett allvarligt problem.
När ett fordon förbränner bränslet, framställs slam vilken innehåller vatten, oförbränt bränsle, lack, särskilda metall ämnen. Varje fordon är utrustat med ett oljefilter designat för att ta bort detta slam och skrovliga avlagringar. Tyvärr tar inte oljefiltret bort all slam och avlagringar bildas. Under ett normalt oljebyte. Upp till 0.5 till 1 liter av gammal förorenad olja, slam och skrovliga avlagringar kan stanna kvar i motorn. När den nya oljan tillsätts till motorn, blandas den snabbt med den förorenade oljan och cirkulerar runt i motorn. Resultatet blir att den nya oljan ser lika smutsig ut som den gamla oljan, precis som den gjorde innan ett oljebyte. När den nya oljan blandas med den gamla oljan, kan det reducera dess effektiva egenskaper och leda till problem i motorn som du inte är medveten om förrän något allvarligt inträffar. Även vid frekventa oljebyten, kan skadliga avlagringar tillsammans med uppbyggnad av avlagringar resultera i reducerad kompression, försämrad motorkraft och reducerad motorlivstid. Vad man måste göra är att alltid rengöra motorn invändigt komplett från ökade rester innan ett oljebyte, för att säkerställa effektiv motorprestanda och längre motorlivstid.
Häll aldrig i ren fräsch motorolja i en smutsig motor utan att först rengöra motorn invändigt från slam (oil sludge).



Redan efter det första oljebytesintervallet i en motor är oljesystemet smutsigt. Vid ett oljebyte kan 0.5 till 1 liter gammal motorolja stanna kvar i oljesystemet. En massa avlagringar sitter då kvar fastklistrade på innerväggarna i motorn.

   

Även de mest högkvalitativa helsyntet motoroljor som säljs på marknaden idag, kommer direkt att tappa sina skyddande egenskaper när de kontamineras ihop med slam som finns kvar inuti motorn. Rengör man inte motorn invändigt innan ett oljebyte kommer det med tiden i kombination med dålig vevhusventilation, korta körningar, kallt klimat, långa oljebytesintervaller (20000 km är för långt!) att samlas en massa slam som tillslut kommer att blockera oljekanalerna, ventillyftarna, vevhuset mm. Detta kommer att göra att motoroljan slits snabbare, kanske så snabbt att den inte kan skydda motorn fram till nästa oljebyte.

Packningar

Om vevhusventilationen fungerar dåligt och inte klarar av att leda bort gaserna som läcker förbi kolvringarna så byggs det upp ett övertryck i vevhuset. Om trycket blir för högt kan inte packningar stå emot utan skadas och motorn börjar läcka olja.

Turbo

En sliten olja klarar inte av att bygga upp den oljefilm som den snabbt snurrande turbon behöver. Det är dessutom mycket varmt i turbon och den slitna oljan riskerar att omvandlas till seg eller fast form, man säger att oljan koksar. Dålig olja resulterar i en havererad turbo.

Kamkedja

Kamkedjan är en av de delar i motorn som är känslig för dålig olja och för låg oljenivå. Kamkedjehaveri är ett sannolikt resultat av att motorn har körts med för låg oljenivå eller med utsliten olja.

                                                                     

Lager

Lagerytor för kamaxlar och vevaxel är också beroende av att oljan är frisk. En utsliten olja resulterar i skadade lagerytor, knackande ljud, och så småningom motorhaveri.

Oljetryck

Om oljan innehåller för mycket koksad olja (olja som omvandlats till fast form) blockeras oljepumpens sil. Oljepumpen kan då inte längre suga olja och oljetrycket försvinner. Motorn saknar då helt smörjning och havererar totalt.



Därför är det viktigt att alltid rengöra motorn invändigt innan du häller i ny motorolja till din bil.

2 600 Inlägg
10 november 2007
#13
http://www.engineflush.biz/om.asp  lite info=) fundera sj på att köra en sådan på scorpan smile

gör som jag kör gubba racer=)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
10 november 2007
#14
Losgard skrev:
Bilstein Engineflush är nog att föredra framför alla dessa konstiga adjektiv man kan hälla i oljan som skall "rena".

Bilstein engineflush kopplar man in i topplockets oljepåfyllning och andra slangen där oljefiltret egentligen ska vara.

Sen spolar det genom motorn grundligt, och all skit sugs ut genom slangen där oljefiltret brukar vara. Finns att läsa om man googlar, sök på bilstein engineflush.
Har för mig att de kostade 1050 kr, sen får man hälla i ny olja.

Nej, man kopplar "infarten" av lösningsmedlet till oljefilterhållaren och "utfarten" i avtappningshålet. Står klart och tydligt på bilsteins hemsida och jag såg det själv när det gjordes på min 520. smile
Den var redan mjuk, tyst och fin i tomgången innan.. men blev ännu tystare efter.
Men själva huvudsaken varför jag ens gjorde det var för att få känslan av "ny motor" precis efter bilköpet.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
8 maj 2010
#15
Finns den att köpa nu? vart?

Audis in Scandinavia Crew

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 maj 2010
#16
NIKKELICIOUS skrev:
Finns den att köpa nu? vart?

det är ingen "den" det är något som genomförs utav verkstad.


Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 maj 2010
#17
Detta hjälper... om bilen behlöver det det.. om motor redan är fräsh på insidan händer ju inte mkt.


Bmw osv..

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
8 maj 2010
#18
Finns att köpa men vart? Motorn är allt förutom fräsh på insidan.. Knackar å lever sitt egna liv på 3-4000rpm tomgång.. samt hostar å geggar.. smile

Audis in Scandinavia Crew

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 maj 2010
#19
NIKKELICIOUS skrev:
Finns att köpa men vart? Motorn är allt förutom fräsh på insidan.. Knackar å lever sitt egna liv på 3-4000rpm tomgång.. samt hostar å geggar.. smile

Utav min erfarenhet av engie flask hjälper ej alla dessa flaskor man ska hälla i o sen tömma tu olja osv... ända som jag sett bra resultat på är en engie flush behandling som utförs av firma.


Bmw osv..


Sök