Lägger upp en text jag hittat på wynnsbutikens hemsida om Oil sludge.
Vad är oil sludge och varför ska jag rengöra motorn invändigt inför ett oljebyte?
Problem med igenslammade motorer kan lösas med hjälp av Wynn’s Oil System Cleaner.
Historik
I början på -90 talet kom oljebolagen ut med motoroljor med förbättrade egenskaper och många biltillverkare rekommenderade då längre oljebytesintervaller. De längre oljebytesintervallerna fungerade rätt bra till mitten av -90 talet då man började med skärpta obligatoriska avgaskrav. Detta har då lett till en ökad belastning på oljesystemet i fordon, och problemen med slambildning började framträda. Nu på 2000 talet, slambildning (oil sludge) och slamrelaterade motorhaverier är kostsamma och frustrerande för många bilägare idag. Ett flertal biltillverkare har ökat garantitiden till 8 år för oil sludge relaterade problem och sänkt oljebytesintervalltiderna. Exempel på fordonstillverkare som har blivit rapporterade till Center For Auto Safety för dessa problem är Chrysler, Dodge, Saab, Toyota, VW och Audi.
Vad är då Oil Sludge (slam)?
Oljeslam är en restprodukt från en överbelastad motorolja i ditt fordon. Motorolja som är belastad av kontaminerad och/eller oxiderad slam och som måste arbeta tusentals kilometer längre än vad den är designad för, kommer att brytas ner till en plastliknande tjära som fastnar på de olika motordelarna, vilka kan orsaka kostsamma reparationer.
Varför påverkar slambildning fler och fler fordon?
I kampen för att bemöta de tuffare skärpta avgaskraven, har fordonstillverkarna ökat motorns arbetstemperatur och ökat avgas återcirkulationen (EGR). Bränsleblandningen har blivit magrare och magrare bränsleblandning ger högre förbränningstemperatur. När kväve i omlopp ökar till högre temperatur konverterar den till en ny kontaminerad cocktail i motorn. Sedan 1997 har slambildning visat sig vara ett allvarligt problem.
När ett fordon förbränner bränslet, framställs slam vilken innehåller vatten, oförbränt bränsle, lack, särskilda metall ämnen. Varje fordon är utrustat med ett oljefilter designat för att ta bort detta slam och skrovliga avlagringar. Tyvärr tar inte oljefiltret bort all slam och avlagringar bildas. Under ett normalt oljebyte. Upp till 0.5 till 1 liter av gammal förorenad olja, slam och skrovliga avlagringar kan stanna kvar i motorn. När den nya oljan tillsätts till motorn, blandas den snabbt med den förorenade oljan och cirkulerar runt i motorn. Resultatet blir att den nya oljan ser lika smutsig ut som den gamla oljan, precis som den gjorde innan ett oljebyte. När den nya oljan blandas med den gamla oljan, kan det reducera dess effektiva egenskaper och leda till problem i motorn som du inte är medveten om förrän något allvarligt inträffar. Även vid frekventa oljebyten, kan skadliga avlagringar tillsammans med uppbyggnad av avlagringar resultera i reducerad kompression, försämrad motorkraft och reducerad motorlivstid. Vad man måste göra är att alltid rengöra motorn invändigt komplett från ökade rester innan ett oljebyte, för att säkerställa effektiv motorprestanda och längre motorlivstid.
Häll aldrig i ren fräsch motorolja i en smutsig motor utan att först rengöra motorn invändigt från slam (oil sludge).
Redan efter det första oljebytesintervallet i en motor är oljesystemet smutsigt. Vid ett oljebyte kan 0.5 till 1 liter gammal motorolja stanna kvar i oljesystemet. En massa avlagringar sitter då kvar fastklistrade på innerväggarna i motorn.
Även de mest högkvalitativa helsyntet motoroljor som säljs på marknaden idag, kommer direkt att tappa sina skyddande egenskaper när de kontamineras ihop med slam som finns kvar inuti motorn. Rengör man inte motorn invändigt innan ett oljebyte kommer det med tiden i kombination med dålig vevhusventilation, korta körningar, kallt klimat, långa oljebytesintervaller (20000 km är för långt!) att samlas en massa slam som tillslut kommer att blockera oljekanalerna, ventillyftarna, vevhuset mm. Detta kommer att göra att motoroljan slits snabbare, kanske så snabbt att den inte kan skydda motorn fram till nästa oljebyte.
Packningar
Om vevhusventilationen fungerar dåligt och inte klarar av att leda bort gaserna som läcker förbi kolvringarna så byggs det upp ett övertryck i vevhuset. Om trycket blir för högt kan inte packningar stå emot utan skadas och motorn börjar läcka olja.
Turbo
En sliten olja klarar inte av att bygga upp den oljefilm som den snabbt snurrande turbon behöver. Det är dessutom mycket varmt i turbon och den slitna oljan riskerar att omvandlas till seg eller fast form, man säger att oljan koksar. Dålig olja resulterar i en havererad turbo.
Kamkedja
Kamkedjan är en av de delar i motorn som är känslig för dålig olja och för låg oljenivå. Kamkedjehaveri är ett sannolikt resultat av att motorn har körts med för låg oljenivå eller med utsliten olja.
Lager
Lagerytor för kamaxlar och vevaxel är också beroende av att oljan är frisk. En utsliten olja resulterar i skadade lagerytor, knackande ljud, och så småningom motorhaveri.
Oljetryck
Om oljan innehåller för mycket koksad olja (olja som omvandlats till fast form) blockeras oljepumpens sil. Oljepumpen kan då inte längre suga olja och oljetrycket försvinner. Motorn saknar då helt smörjning och havererar totalt.
Därför är det viktigt att alltid rengöra motorn invändigt innan du häller i ny motorolja till din bil.