Hej på er.
Roligt o se er disskutera.
1 Jag kan långt ifrån allt.
2 Beställ hem material från bilprovningen om vad som gäller. De har massor av sånt som de SKA ge ut.
3 toning på lampor är väll mkt omdisskuterat likaså rutor.
jaa för många år sedan höll jag på o nissade med film åt kompisar. På den tiden fanns det en firma som sprutmålade rutor i Skövde. de tonad alla rutor runt om. Reglerna sedan dess har knappeligen förändrats. Hursomhelst så kommer här saker upp som stämmer till viss del o till viss del inte alls.
en av dessa är att man inte får pilla på något. det är både sant och falskt.
Jo man får göra hur mkt man vill, 2 valalternativ finns oftast. Dock gäller att om bilen hör till de nyare oftast bilar nyare än 95 års modell och har så kallat helbilsgodkännade får man inte ens byta däckdimension. mer än det som finns i pappren på bilen. står det 185.65.15 så kan man byta till i stort sett en storlek +- i bredd och då följer ju profilen med 175.70.15 eller 195.60.15. Har biltillverkaren varit snälla/smarta står det ett antal dimensioner eller ett intervall och då är man fri att byta inom det intervallet. tumstorlek i annat fall är uteslutet på dessa. ej heller får man sätta på ens CE-godkända lampor på dessa årsmodeller, men där verkar myndigheterna vara mindre nogräknade än så länge.
Vad gäller toning så finns det regler för hur toning får vara. jag har original toning i min saab. vet dock att det finns betydligt mörkare sidorutor att få tag i till fram. men de växer ej på träd.
Toning får göras i ett visst antal procent och det utifrån ett helt klart glas. har för mig att framrutan är 10% och ido fram är 15%. men då ska man ha klart för sig att detta enligt de texter jag läst gäller utåtsikten alltså inte inårsikten. så kan du bolla med moekylerna i filmen så kan du reducera utåtsikten med kanske 5% men inåtsikten med 100%, detta skulle faktiskt teoretiskt vara lagligt. så även framrutan. Detta gillar diock inte polisen som gärna hävdar att de måste kunna se in, vilket inte är lagstiftat. Det finns många limos som har kolsvarta rutor runt om. Och dessa far inte runt med dispenser.
Vad gäller att göra förändringar för övrigt på bilar äldre än 95or (oftats), så kan man pilla på massor av saker utan att det påverkar besiktningen ett dyft, dock skall man ha klart för sig att man oavsett årsmodell alltid kan typa sin bil som ett amatörbygge. och då kan man byta till vad man vill, istort sett överallt på bilen. Men det kanske inte är så kule med en 02 golf.
Vad gäller toning så finns det kolsvarta lampor på en del bilar original men de lyser fint på reflexerna, och alla lampor lyser klart som om de inte vore tonade. Skulle man kunna fixa en sådan färg skulle man nog inte ha problem för det spelar ingen roll om reflexen syns i dagsljus eller ej, den ska synas i mörker vi belysning mot den. Och det finns stadgar för hur de ska sitta och hur stora och hur mycket de ska reflektera för att vara godkända. Men som någon skrev häng på reflexer bak så slipper du problemet med tjafs i bilprovningen. sätt dem tex nere på bakkappan, så syns de minst men ändå när de behövs.
Lycka till, och än en gång. beställ hem från bilprovningenvad som gäller för bygge av fordon, " amatörbygge" dessa regler gäller generellt även för biltillverkaren.
Ha de gott, burn out på er.... ;-)