2254
Sök

Stoppad av polis ang tonig på framrutan o baklampor!

Wallraff
319 Inlägg
26 juli 2007
#21
Det är lagligt med toning om man har papper på det! att det är gjort på fabrik.


Skattebetalare
87 Inlägg
26 juli 2007
#22
Finns ju inga papper på sånt, men det skall ju vara godkända lampor isåf.
Dom ska väl vara E-märkta eller CE-märkta eller liknande. Finnsju en del eftermarknadslampor som är fullt lagliga, bara dom har rätt märkning och således är godkända


Dä ä bare o åk
798 Inlägg
26 juli 2007
#23
Tror Muz menade toningen på rutorna!

82 Inlägg
26 juli 2007
#24
Usch, tonade saker är jobbiga när man glömmer bort det iaf. Kommer ihåg när man skulle besikta cossien man hade förut, 420 hk ungefär. öppen vevhusvent. Mycket som inte fick vara där. Sen när man anmält sig å går ut mot bilen igen ser man framblinkerserna. KOLSVARTA. Typiskt tänkte jag, blir det iaf minst en 2:a. Men, sen rullade jag därifrån utan 2:or och blankt på "Bra att veta". Ibland ska man ha tur smile

371 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
#25
iof har jag en nära vän på audi/volkswagen.. kan kanske kan fixa det hela smile retligt att det hände iaf.. men andra sidan,. tur att ja inte fick böter smile

Life is a bitch, then u die

Thorssa
27 juli 2007
#26
zander skrev:
iof har jag en nära vän på audi/volkswagen.. kan kanske kan fixa det hela smile retligt att det hände iaf.. men andra sidan,. tur att ja inte fick böter smile

Åk in o snacka med dem, är det nån på verkstaden som är bilintresserad och ingen gnällspik så kan de säkert fixa papperen åt dig utan att du behöver ändra nåt.

3 059 Inlägg
27 juli 2007
#27
Fishy skrev:
Finns ju inga papper på sånt, men det skall ju vara godkända lampor isåf.
Dom ska väl vara E-märkta eller CE-märkta eller liknande. Finnsju en del eftermarknadslampor som är fullt lagliga, bara dom har rätt märkning och således är godkända

Ja de e nått sånt.. Man får inte kladda på nån ful glasfärg utan isåfall ska lamporna vara godkända och märkta från början med toning när dom köps. Samma gäller skärmblinkers, ingen egenhändig toning är godkänd utan ska vara köpta med godkänd och märkta, toning från början. (vet av erfarenhet, mina var dock köpta och märkta/godkända)

Tonar man sidorutorna fram får man ju skylla sig själva när alla vet att det inte är tillåtet, inte heller framrutan.
Finns företag som kan tona den % som är godkänd men det syns knappt ändå. Jag hade sånna rutor i förar och passagerardörrarna på min gamla 318i Touring och där fick jag med ett godkännelsepapper att visa upp.

Bifogad bild visar hur lite det är.. Klart de ser ju mörkare ut på natten men ändå..
http://www.clippern.se/temp/rutor.jpg
Senast redigerat av Smajly (27 juli 2007)


Thorssa
28 juli 2007
#28
Smajly skrev:
Fishy skrev:
Finns ju inga papper på sånt, men det skall ju vara godkända lampor isåf.
Dom ska väl vara E-märkta eller CE-märkta eller liknande. Finnsju en del eftermarknadslampor som är fullt lagliga, bara dom har rätt märkning och således är godkända

Ja de e nått sånt.. Man får inte kladda på nån ful glasfärg utan isåfall ska lamporna vara godkända och märkta från början med toning när dom köps. Samma gäller skärmblinkers, ingen egenhändig toning är godkänd utan ska vara köpta med godkänd och märkta, toning från början. (vet av erfarenhet, mina var dock köpta och märkta/godkända)

Tonar man sidorutorna fram får man ju skylla sig själva när alla vet att det inte är tillåtet, inte heller framrutan.
Finns företag som kan tona den % som är godkänd men det syns knappt ändå. Jag hade sånna rutor i förar och passagerardörrarna på min gamla 318i Touring och där fick jag med ett godkännelsepapper att visa upp.

Bifogad bild visar hur lite det är.. Klart de ser ju mörkare ut på natten men ändå..
http://www.clippern.se/temp/rutor.jpg

Finns inget företag som kan tona en framruta med film så att det blir godkänt eftersom du inte får lägga någon sorts film på de främre rutorna, även om den skulle vara helt transparent!

820 Inlägg
28 juli 2007
#29
Ni verkar inte prata om samma saker tongue

3 059 Inlägg
29 juli 2007
#30
Thorssa skrev:
Smajly skrev:
Fishy skrev:
Finns ju inga papper på sånt, men det skall ju vara godkända lampor isåf.
Dom ska väl vara E-märkta eller CE-märkta eller liknande. Finnsju en del eftermarknadslampor som är fullt lagliga, bara dom har rätt märkning och således är godkända

Ja de e nått sånt.. Man får inte kladda på nån ful glasfärg utan isåfall ska lamporna vara godkända och märkta från början med toning när dom köps. Samma gäller skärmblinkers, ingen egenhändig toning är godkänd utan ska vara köpta med godkänd och märkta, toning från början. (vet av erfarenhet, mina var dock köpta och märkta/godkända)

Tonar man sidorutorna fram får man ju skylla sig själva när alla vet att det inte är tillåtet, inte heller framrutan.
Finns företag som kan tona den % som är godkänd men det syns knappt ändå. Jag hade sånna rutor i förar och passagerardörrarna på min gamla 318i Touring och där fick jag med ett godkännelsepapper att visa upp.

Bifogad bild visar hur lite det är.. Klart de ser ju mörkare ut på natten men ändå..
http://www.clippern.se/temp/rutor.jpg

Finns inget företag som kan tona en framruta med film så att det blir godkänt eftersom du inte får lägga någon sorts film på de främre rutorna, även om den skulle vara helt transparent!

Jag snackar inte om toning med film iheller.. Mina var tonade från fabrik. Alla mina var tonade från fabrik, även dom väldans mörka bakrutorna.

Sen finns det ju även företag som tonar med hjälp av en sorts färg och kan tona vilka % som helst.

Och visst får du sätta film som är 100% transparent på framdörrarna.. Finns inget som säger att du inte får göra så.. finns ju film för glassplitter att montera. Asså om du krossar rutan splittras den inte utan hålls ihopa av filmen.. klart godkänt.


saab expert
248 Inlägg
29 juli 2007
#31
ta bort skiten orginal är bäst å inga bekymmer....


Avstängd
76 Inlägg
29 juli 2007
#32
rs niklas skrev:
ta bort skiten orginal är bäst å inga bekymmer....

Har inga bekymer kör med säkerhetsfilm fram.
Vart e problemet?

97 Inlägg
29 juli 2007
#33
Hej på er.

Roligt o se er disskutera.
1 Jag kan långt ifrån allt.
2 Beställ hem material från bilprovningen om vad som gäller. De har massor av sånt som de SKA ge ut.

3 toning på lampor är väll mkt omdisskuterat likaså rutor.

jaa för många år sedan höll jag på o nissade med film åt kompisar. På den tiden fanns det en firma som sprutmålade rutor i Skövde. de tonad alla rutor runt om. Reglerna sedan dess har knappeligen förändrats. Hursomhelst så kommer här saker upp som stämmer till viss del o till viss del inte alls.
en av dessa är att man inte får pilla på något. det är både sant och falskt.
Jo man får göra hur mkt man vill, 2 valalternativ finns oftast.  Dock  gäller att om bilen hör till de nyare oftast bilar nyare än 95 års modell och  har så kallat helbilsgodkännade får man inte ens byta däckdimension. mer än det som finns i pappren på bilen. står det 185.65.15 så kan man byta till i stort sett en storlek +- i bredd och då följer ju profilen med 175.70.15 eller 195.60.15.  Har biltillverkaren varit snälla/smarta står det ett antal dimensioner eller ett intervall och då är man fri att byta inom det intervallet. tumstorlek i annat fall är uteslutet på dessa. ej heller får man sätta på ens CE-godkända lampor på dessa årsmodeller, men där verkar myndigheterna vara mindre nogräknade än så länge.

Vad gäller toning så finns det regler för hur toning får vara. jag har original toning i min saab. vet dock att det finns betydligt mörkare sidorutor att få tag i till fram. men de växer ej på träd.
Toning får göras i ett visst antal procent och det utifrån ett helt klart glas. har för mig att framrutan är 10% och ido fram är 15%. men då ska man ha klart för sig att detta enligt de texter jag läst gäller utåtsikten alltså inte inårsikten. så kan du bolla med moekylerna i filmen så kan du reducera utåtsikten med kanske 5% men inåtsikten med 100%, detta skulle faktiskt teoretiskt vara lagligt. så även framrutan. Detta gillar diock inte polisen som gärna hävdar att de måste kunna se in, vilket inte är lagstiftat. Det finns många limos som har kolsvarta rutor runt om. Och dessa far inte runt med dispenser.

Vad gäller att göra förändringar för övrigt på bilar äldre än 95or (oftats), så kan man pilla på massor av saker utan att det påverkar besiktningen ett dyft, dock skall man ha klart för sig att man oavsett årsmodell alltid kan typa sin bil som ett amatörbygge. och då kan man byta till vad man vill, istort sett överallt på bilen. Men det kanske inte är så kule med en 02 golf.

Vad gäller toning så finns det kolsvarta lampor på en del bilar original men de lyser fint på reflexerna, och alla lampor lyser klart som om de inte vore tonade. Skulle man kunna fixa en sådan färg skulle man nog inte ha problem för det spelar ingen roll om reflexen syns i dagsljus eller ej, den ska synas i mörker vi belysning mot den. Och det finns stadgar för hur de ska sitta och hur stora och hur mycket de ska reflektera för att vara godkända. Men som någon skrev häng på reflexer bak så slipper du problemet med tjafs i bilprovningen. sätt dem tex nere på bakkappan, så syns de minst men ändå när de behövs.

Lycka till, och än en gång. beställ hem från bilprovningenvad som gäller för bygge av fordon, " amatörbygge" dessa regler gäller generellt även för biltillverkaren.


Ha de gott, burn out på er.... ;-)


97 Inlägg
29 juli 2007
#34
Aydin skrev:
rs niklas skrev:
ta bort skiten orginal är bäst å inga bekymmer....

Har inga bekymer kör med säkerhetsfilm fram.
Vart e problemet?

-------------------------------

Livet börjar efter 267Km/h
Vad är det för nytta med att trima en bil om du inte tänker åka fort?


----------------------
LOL jaa kanske att man vil acca snabbast 0-110
Senast redigerat av tiger68 (29 juli 2007)



Sök