3489
Sök

Störande granne!

=Jack=
27 juli 2007
Trådstartare
Nu måste jag bara skriva av mig lite. Jag bor i en bostadsrätt och grannen i ettan bredbvid är en riktig idiot. Vi kan kalla honom Släggan. Min gissning är att han är eller har varit alkoholist eller missbrukare. Jag vet i alla fall att han inte har köpt lägenheten, utan blivit tilldelad den av kommunen. Det skulle inte förvåna mig om han har reducerad hyra också.

De som får lägenheter av kommunen är folk som har haft problem av olika slag. Har man inte köpt lägenheten blir det ju mer som en hyresrätt och då borde man, speciellt i hans fall, vara mer mån om att sköta sig, tycker jag.

Nu har jag bott här i två år. Jag har aldrig haft en störande granne innan jag flyttade hit, så detta är en ny upplevelse för mig. Tyvärr är jag en sån som tar åt sig alldeles för lätt. Bryr mig för mycket om vad andra tycker och tänker, vill inte bli osams med nån, men vem vill det? Därför har jag inte trivts så bra här, vilket är synd för det är en härlig utsikt!

Hur som helst, det började lugnt och fint, men snart kom jag underfund med att Släggan inte är en vanlig hyresgäst. En yngre kille i ettan under honom brukar spela hög musik ibland. Några månader efter inflyttning kunde Släggan höras banka med något (troligtvis hammare) i golvet och han tog inte i dåligt heller! Ett alternativ hade kanske varit att gå ner och fråga om killen kunde sänka lite? hmm

En kort tid senare slutade detta, kanske Släggan fick tillsägning från annat håll. Killen spelar fortfarande högt ibland, men inget hamrande i golvet.

Plötsligt en kväll bankar Släggan i väggen in till mig. Väggen är förövrigt gipsvägg (varför man nu har det mellan två lägenheter), så det hörs ganska tydligt bara man stöter till väggen lite. Jag satt vid datorn med lurar över öronen, om jag inte minns fel. Inget som borde störa honom, alltså. Jag blev förstås förvånad och tänkte "Vad fan har jag gjort?!". Sen har det fortsatt med att han bankar i väggen ibland, kanske 1-3 gånger i månaden, alltid efter kl. 21.00 förstås. Ibland har det dock varit lugnt i 2-3 månader. Några få gånger har jag bankat tillbaka, men vill egentligen inte sjunka till hans nivå, så att säga.

Dessutom har han spelat riktigt hög musik några gånger, flera timmar i sträck. Nån blandskiva med bl.a. discolåtar som inte alls verkar vara hans typ av musik (han är nånstans 45-55 år). Upplevdes mest som för att ge igen på killen under. Vid ett tillfälle såg jag honom ligga och sova i en baden-badenstol på balkongen medans musiken spelade. roll

Till slut tröttnade jag och kontaktade Riksbyggen som i sin tur hörde av sig till kommunen. Någon månad senare låg det ett papper från kommunen innanför min dörr. Det stod att jag hade stört genom att spela hög musik och banka i väggarna, och att hyresavtalet skulle sägas upp med omedelbar verkan om inte rättelse sker. Va?! yikes Sen fick jag se Släggans namn på papperet. Han hade skrivit "Tack" länst ned och lagt det i mitt brevinkast. Inget att tacka för, bara att ta konsekvenserna.

Efter det fick Släggan en ny idé, kanske för att "ge tillbaka". Varje gång han kommer hem slår han igen dörren så hela huset gungar. De senast månaderna har jag ibland hört honom gapa till om kvällar och nätter (minns inte om det pågick redan från början). Det låter som om han ropar aaaj. En eftermiddag låg han och sov i stolen på balkongen, plötsligt hördes ett "aaow!". För någon vecka sen lät det flera gånger under kvällen och en bit in på natten. Om det är p.g.a. mardrömmar får han fan fixa nån medicin mot det. Jag fick nog och ringde kommunen.

Idag stod jag i hallen och hörde nycklar rassla utanför dörren. Av ren nyfikenhet tittade jag i kikhålet. Där stod Släggan och tittade mot min dörr, mumlade något, gick in till sig och drog igen dörren med en smäll. Pucko... Några minuter senare ringde det flera gånger på dörren. Med ögat i kikhålet ser jag återigen Släggan utanför, nu med ett papper i handen. Ok, tänkte jag, han har fått nåt från kommunen. Jag öppnade inte, känner inte att jag har något att säga honom. Han måste ju fatta varför han fått det. "Skit i att öppna, då" eller något muttrade han och slog igen sin dörr. Som tur är ska jag flytta härifrån inom kort, mycket längre än så här skulle jag inte stå ut med jubelidioten.

Uj, uj, uj! Det blev mycket text, men nu känns det bättre. Hoppas ni orkade läsa allt, isåfall grattis! Ni har vunnit en barrunda till självkostnadspris! wink

Nån mer med störande granne? Då kan ni ju skriva här, alltid skönt att lätta på trycket!
Senast redigerat av =Jack= (27 juli 2007)

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
27 juli 2007
jag är förvånad att du stått ut så länge alltså.. det hade jag aldrig gjort kan jag meddela

4 554 Inlägg
27 juli 2007
hehe jobbig situation man e ju knappast sugen på att hämnas tillbaka för en sån kan ju gå hur långt som helst känns de som. hoppas han blir vräkt och hamnar nånstans där han inte stör nån

Knegare
302 Inlägg
27 juli 2007
Men han fick bo kvar ändå eller?

Poon
Love the sound...

145 Inlägg
27 juli 2007
dåligt att du ska behöva flytta för att få trivas!, dåligt av kommunen att inte ta tag i det!

Konstigt att sådana människor inte uppskattar att få ha någonstans att bo!

/ Ville

44 Inlägg
27 juli 2007
Har liknande problem med två av mina grannar.
En väldigt störande granne som bor vägg i vägg som brukar spela musik hela nätterna och så har jag en granne ovanför som måste spela innebandy eller nått fram till ungefär 3-4 på morgonen tongue hehe kan bli ganska jobbigt ibland, speciellt när det inte hjälper att säga till.

Mvh Kristoffer
Senast redigerat av Jansson_ (27 juli 2007)

Bobo
27 juli 2007
Trådstartare
Min förra lägenhet där jag bodde hade jag en sjukt otrevlig gubbe. Han muttrade alltid, trodde min katt sprang omkring och krafsade på hans dörr (min är en innekatt) dock var katten ganska lik min vilket innebar att han måste varit utanför och kikat in genom rutorna. Sedan tog jag bort en spik på altan ur en trävägg och då muttrar någon, vem är det som river stället. Sedan så skickade han han på mig en fastighetsförvalare för att han sa att det luktade rök i sin lägenhet och det måste komma från mig (jag har aldrig varit rökare...) så de gjorde en inspektion vilket gav 0. Sedan hade min dåvarande tjej fest ibland och det kom alltid klagobrev trots att vi hade fest ytterst sällan, nej bo i barnområdet är nog inte jag vill göra igen, men det var gubben ovanför som var värst, jag lyckades inte ens se honom ordentligt någon gång han gömde sig alltid.

=Jack=
27 juli 2007
Trådstartare
Poon skrev:
Men han fick bo kvar ändå eller?

Ingen aning! På första pappret stod att kommunen har rätt att säga upp hyresavtalet om han inte sköter sig. Det har han ju inte gjort och idag ringde han till och med på, med papper i handen, så det kanske är illa för hans del. big_smile

Virtual_Blå skrev:
dåligt att du ska behöva flytta för att få trivas!

Jag flyttar inte av den anledningen, utan p.g.a. av studier som snart är slut. Annars skulle jag nog överväga det om han får bo kvar.

557 Inlägg
27 juli 2007
Jag har faktist ett par riktigt jobbiga grannar.

Jag bor i ett låghus 3 våningar och grannarna bredvid är färgade, dom spelar skit hög musik på nätterna, det kommer bilar och levererar TV och Sterio apparater nästan varje kväll. Antagligen håller dom på med nått skumt. Det var en gång här för några månader när jag skulle hämta en skyffel i förådet som ligger precis utanför dörren, det är ett sånt där föråd som står bredvid grannens föråd med nätstängesel i mellan.

Jag blev bra jävla förvånadnär jag kommer i i förådet och tänder lampan. Vad ser jag? ingenting, vad hör jag? jo ett jäkla skrik från grannens föråd... ser att deras svarta soppsäckar börjar röra på sig... vad kommer fram där under? jo 4 eller 5 färgade snubbar och skriker som fan på mig på ett språk jag inte fattade ett ord utav... Hur som helst blev jag livrädd och sprang in igen big_smile haha ganska komiskt så här i efterhand smile men dom är iaf  riktigt duktiga på att röja på nätterna både i sitt hem och i trapphuset...

//Jerry

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
27 juli 2007
Fimpha skrev:
Jag har faktist ett par riktigt jobbiga grannar.

Jag bor i ett låghus 3 våningar och grannarna bredvid är färgade, dom spelar skit hög musik på nätterna, det kommer bilar och levererar TV och Sterio apparater nästan varje kväll. Antagligen håller dom på med nått skumt. Det var en gång här för några månader när jag skulle hämta en skyffel i förådet som ligger precis utanför dörren, det är ett sånt där föråd som står bredvid grannens föråd med nätstängesel i mellan.

Jag blev bra jävla förvånadnär jag kommer i i förådet och tänder lampan. Vad ser jag? ingenting, vad hör jag? jo ett jäkla skrik från grannens föråd... ser att deras svarta soppsäckar börjar röra på sig... vad kommer fram där under? jo 4 eller 5 färgade snubbar och skriker som fan på mig på ett språk jag inte fattade ett ord utav... Hur som helst blev jag livrädd och sprang in igen big_smile haha ganska komiskt så här i efterhand smile men dom är iaf  riktigt duktiga på att röja på nätterna både i sitt hem och i trapphuset...

Haha fy fan!!! Hade blivit skapligt skrajj!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 893 Inlägg
27 juli 2007
Du tog aldrig kontakt med släggan direkt?
Inte för att hacka på dig, men det borde du gjort.

När du nu flyttar så får du nya grannar. Se till att starta grann sämjan på rätt sätt.
Ring på hos ALLA grannar, både på samma våningsplan och alla på våningen över/under. Dvs. alla som kan störa dig eller störas av dig.
Har du hälsat och presenterat dig genom att ta i hand ordentligt, har grannarna betydligt svårare att iritera sig på dig och vice versa, för du är ju "den trevliga grannen som är så redig." wink
Just nu bor jag i villa, men innan gjorde jag alltid som jag skrev ovan. Fick inga klagomål, och om det var nått så knackade man på hos varandra och löste det direkt.
Genom att skicka in klagomål till bolaget bränner man liksom sina chanser till en trevlig grann sämja, det är sista utvägen om inget annat fungerar.

Det är så lätt att iritera sig på folk man aldrig träffat, hälsa på alla, även om det bara är en minut, så har ni träffats, och tolerans ribban har per automatik flyttats flera steg högre.
Förra lägenheten jag bode i, hade jag en pensionär över mig och en under mig och det var extremt lyhört. Det första jag gjorde var att ringa på dörren och presentera mig, sedan började festandet. Jag var alltid noga med att fråga om jag störde nått? "Nej då, det är så tyst så" fick jag till svar. Allt var lugnt. smile

När jag köpte hus, tog en väninna över lägenheten, hon är lite blygare, så hon hoppade biten med att presentera sig. Det visade sig att mina före detta grannar var ena riktiga gnäll spikar, det tog 18 månader så var min väninna vräkt. Och jag VET att hon inte fört 20% av allt väsen, jag gjorde när jag bode där.

I mitt fall var det alltså jag som var Släggan. wink
Jag hamrade inte i väggar, men det var mycket musik, efterfester efter krog besök m.m.

Mitt råd till alla med grannar. HÄLSA och PRESENTERA ER!
Det gör 500% minst, på framtida gransämja.

892 Inlägg
27 juli 2007
Tråkigt det där! Det är skit att vuxna människor inte kan uppföra sig!

Jag har väl också lite lätt störande grannar. Bor i hyresrätt på bottenplan. De hyresgäster ovanför (1 och 2 våningar upp) har lite rolika saker för sig, som att slänga ner använda bindor, kondomer och div. annan skit från deras toalettfönster. Har väl räknat till en 7 bindor och 2 kondomer utanför vårat sovrumsfönster. Sen så är det ju standard att de som bor ovanför aldrig tänker på de som bor under, utan fimpar/slänger fimpar över vår lilla uteplats. Vi satt ute och åt en dag, och de fimpade i knät på damen.
Förstår inte varför folk i hyresrätter inte kan skärpa sig...mad

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 juli 2007
ja fattar inte att ni bara vill bo i lägenhet... vilket jävla skit, som en jävla hamster.. kan ju inte ens gå ut på morronkvisten å lägga ett vackert morronpiss i trädgården... lol

892 Inlägg
27 juli 2007
turbotompa skrev:
ja fattar inte att ni bara vill bo i lägenhet... vilket jävla skit, som en jävla hamster.. kan ju inte ens gå ut på morronkvisten å lägga ett vackert morronpiss i trädgården... lol

Enkelt, bostadsrätt kostar kanske mellan 1-2milj kronor, och villa kostar kanske 3milj och uppåt... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

113 Inlägg
27 juli 2007
Rätt lugnt där jag bor. Huset är dock sjukt lyhört, och då menar jag 0 i ljudisolering. Hör t.ex. när grannen hänger upp sin jacka med galge på sin hatthylla, och då är det 2 rum emellan.
Har haft ett par fester av större modellen, men har aldrig fått klagomål vilket ju är sjysst.
Men så har man ju nån gubbe ovanför en, med sitt sovrum över mitt. Hans säng knakar och gnisslar fan värre än mormors gamla cykel för att uttrycka det milt... Har varit på väg upp där ett par gånger, men vafan... Orka! tongue

Glömmer dock aldrig när man hjälpte polaren renovera sin lägenhet. 10-15 pers bokstavligen talat REV lägenheten. Allt i den åkte ut, fanns inte så mycket som ett dörrhantag kvar tongue
Efter det så började vi spåra, bila och borra. Då kom en stackars gammal dam upp och knacka på, varvid jag öppna dörren och får se henne stå där med gråten i halsen och fråga; "Kan ni inte sluta snart!?! Jag har sån huvudvärk!"
Tappade räkningen på hur många gånger den anekdoten drogs på inflyttningsfesten tongue
Senast redigerat av DoomDevil (27 juli 2007)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 juli 2007
Android skrev:
turbotompa skrev:

Enkelt, bostadsrätt kostar kanske mellan 1-2milj kronor, och villa kostar kanske 3milj och uppåt... smile

sjuka priser ni har i fjollträsk... hahaha.. ni är ju skadade, hur kan man va så dum att man betalar 1-2miljoner för en liten sketen lägenhet, när man får en fin mindre gård/kanonfin villa för dom pengarna i resten av landet?!

212 Inlägg
27 juli 2007
turbotompa skrev:
Android skrev:
turbotompa skrev:

sjuka priser ni har i fjollträsk... hahaha.. ni är ju skadade, hur kan man va så dum att man betalar 1-2miljoner för en liten sketen lägenhet, när man får en fin mindre gård/kanonfin villa för dom pengarna i resten av landet?!

Inte bara nackdelar, tjackade en tvåa på 45m2 för drygt två år sen för 1 miljon, med samma kvadratmeterpris som grannen fick precis för sin etta så skulle jag få 2,1miljoner för lägenheten, ganska bra förtjänst på att bo wink
Men håller med priserna är sjuka, tjejens syrra gav 1.7 för en stor gård strax utanför hallstavik smile

Muttley
27 juli 2007
Trådstartare
min granne kan vara vääääldigt störig när han har druckit, då kan han spela för hela gården, 3 stora hyreshus, och de hörs rätt bra när de börjar spela genom väggar här, de var till och med så min katt blev galen och börja reagera, de var så allt skakade i hela lägenheten och man fick hålla för öronen , men jag har ju klagat med såklart.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 juli 2007
JohanW skrev:
turbotompa skrev:
Android skrev:

Inte bara nackdelar, tjackade en tvåa på 45m2 för drygt två år sen för 1 miljon, med samma kvadratmeterpris som grannen fick precis för sin etta så skulle jag få 2,1miljoner för lägenheten, ganska bra förtjänst på att bo wink
Men håller med priserna är sjuka, tjejens syrra gav 1.7 för en stor gård strax utanför hallstavik smile

skulle jag fått det kvadratmeterpriset på mitt hus skulle jag vart mångmiljönär vid det här laget..

och jag kan fortfarande hänga ut draken å lägga ett morronpiss i trädgården utan att bli polisanmäld, det kan inte du.. tongue
Senast redigerat av turbotompa (27 juli 2007)

89 Inlägg
27 juli 2007
Hade en galen kärring på våningen över oss som rökte jämt på balkongen så det luktade rök i våran lägenhet. Hon kastade även fimparna ner på våran gräsmatta. Hon började artigt att be min farsa dra åt helvete när han snackade med henne om det. För övrigt vädrade hon även matos ala skolmatsal ut i trappuppgången.

Det hela slutade med att hon bråkade med hyresvärden om någon toa som krångla, när han sedan gick kastade hon ut ett toalock i porsling i trappen efter honom big_smile
Vi flyttade ganska snabbt därifrån. Sjukt galen kärring.

Sök