Phaetoon skrev:
Som jag har förstått det så är alla Myspons-sponsoravtal med Ridetech lagliga.
Det står ju faktiskt i användarvillkor och avtalsvillkor för MySpons.se att dom bara tar betalt när dom hittar ett lämpligt avtal till medlemmen och att det SEN är upp till medlemmen att utnyttja avtalet. Dom tar betalt för att ha letat upp avtalet, inte för avtalet i sig. Vad som är ett lämpligt avtal avgör ju dom själva också...
Riktigt fult, men dom har troligen lagen på sin sida.
När det gäller fabricerade avtal med bolag som inte är knutna till myspons.se så är det ju en helt annan sak. Där handlar det ju helt klart om bedrägeri.
Hur kan Myspons ingå giltiga avtal när det inte fanns något som heter "Myspons AB" när avtalet ingicks?
Om jag skriver ett avtal med dig och skriver under med "kalle fjongberra" så är givetvis avtalet inte giltigt, då din motpart (jag) inte existerar.
Och även OM det hade funnits ett företag som heter Myspons AB som hade ingått alla avtalen så är ju sättet de behandlat godtrogna kunder på under all kritik.
Just därför att de flesta sponsoravtal erbjöds hos Ridetech, som drivs utav samma skojjare, och då oftast endast gav 10-20% i rabatt (utav de uppgifter som framkommit).
Även företagen som Myspons felaktligen påstod sig samarbeta med har skadats på så sätt att deras varumärken förknippats/sammankopplats med Myspons och hela denna härva.
De som fick sponsring av Ridetech fick betala 700kr för att få 10-20% i rabatt.
Killen bakom ridetech fick på så sätt in 700kr via myspons från varje godtrogen kund, samt att han även tjänade pengar på delarna han sålde via ridetech. För även om ridetech lämnade 10-20% så tjänar de ju en massa pengar på varje produkt.
Detta pga att de enbart säljer kinatillverkade och massprdocerade kopior och låtbudgetalternativ = billigt i inköp.
Att "Myspons" även delade ut sponsringsavtal från "samarbetsföretag" som inte hade ingått något avtal med "Myspons" (svårt att göra, då företaget inte existerade) är ju rent bedrägeri.
Exempel 1:Till kund: -"Hej, du har fått spons på bilstereomästarna, 50%, så nu debiterar vi dig 700kr enligt vårt "avtal"
Kund till bilstereomästarna: -"Hej, jag fick 50% i rabatt hos er från myspons, jag vill beställa xxxxx"
Bilstereomästarna till kund: -"Du är 20:e kunden som ringt idag, vi har inget med myspons att göra, har aldrig haft och vi har inte godkänt något sponsoravtal"
Resultat? Ägaren till ridetech får 700kr, kunden blir 700kr fattigare men får inget för det.
Exempel 2:Ridetechs sportstolar: 2500kr
Kunden har fått 10% i rabatt: -250kr
Kunden betalar: 2.250kr
Ps. Men ridetech debiterar då kunden 700kr via myspons, eftersom kunden nu fått "sponsring".
Kunden betalar egentligen: 2.950kr (för ett par sportstolar som egentligen kostar 2500kr)
Dvs oavsett vad så har de inte kört med öppna kort, och visat NOLL respekt inför sina nuvarande kunder eller eventuella kommande kunder.
Skulle vilja påstå att de "pissat bilhobbyn i ansiktet".
Sen om de blir dömda eller inte tycker jag spelar mindre roll.
Bara för att man inte bli dömd för en sak betyder inte att det är ok eller "fair play".