3225
Sök

Shell V-Power

SSS -12
3 217 Inlägg
3 oktober 2005
Trådstartare
#1
Är det någon som överhuvudtaget har en peling hur fan detta skulle kunna påverka ens motor något så in i helvete, OM det ens gör det!
Jag tvekar starkt men skulle det kunna påverka allt för väl...
Asså så att min Escort 1,8 går rätt åt helvete för jag kör på konstant 98-oktan nu :P

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

BMW Power
2 362 Inlägg
3 oktober 2005
#2
som jag har hört så ska soppan mest påverka på turbobilar , trimmade bilar osv. 
känner heller inte så stor skillnad mellan v-power och 98a , utom i plånboken förstås (?).

BMW, bogsering med wire :/

SSS -12
3 217 Inlägg
3 oktober 2005
Trådstartare
#3
Det skulle vara den biten av känslan, jag vill inte ha det till att en speciell bensin som ligger ett oktantal över 98 skulle vara SÅ mycket kraftigare! Men jag kan ha fel... Annars så får man väl trycka slangen i tanken och hoppas på det bästa tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

sixten
252 Inlägg
3 oktober 2005
#4
de är väl ändå inte direkt nån skillnad mellan v-power å 98 förutom den där sista lilla oktanen? och några få tillsatser kanske. hellre 98 än hosta pga damm i plånboken

SSS -12
3 217 Inlägg
3 oktober 2005
Trådstartare
#5
Fullt riktigt.. Tror jag håller mig till den gamla hederliga svensson! Ingen jävla revolutionär här inte!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
3 oktober 2005
#6
Kör själv 3 st. 95 oktanare... Inte samtidigt då, men ändå..
Rullar på hyggligt D å...


SSS -12
3 217 Inlägg
3 oktober 2005
Trådstartare
#7
Min bil fick lite problem lite sådär i början när jag motorbromsade ner för en 50 meters backe... Den..... dog! Sen tar det sina försök och en enorm bensinstank i bilen innan man får igång den! Kan någon berätta vad jag har för problem?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

32 Inlägg
3 oktober 2005
#8
lite hjälper det nog.....allt jag vet är att det finns riktig racingbränsle som används på typ strippen m.m ....på motorer med c.a 700hk med 95 bensin,så kan man få c.a 760-790 hk av racingbränsle


245 Inlägg
4 oktober 2005
#9
Det är ju inte bara 1oktan som skiljer mellan 98okt & Vpower99, läser man på Shells hemsida så står det vad mer som finns i Vpower bensinen. Ett helt gäng andra tillsatser!
Ni som tankar Vpower kan ju lukta på munstycket på slangen när ni har tankat så får du känna skillnaden mot lukten av vanlig bensin...

Har provat o tanka det i min 940 Ltt, och tycker den blev starkare på låga varv, men vi fullgas tycker jag inte de var nån skillnad, sen om det e värt o tanka den för över 13 kr/l det vet ifan?

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
4 oktober 2005
#10
Jag upplever att bilen fick mer bottendrag och att den va lite mer varv villig... Men om de e värt pengarna i dessa dyra bensin tider vet i fan.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

Evolution
1 627 Inlägg
4 oktober 2005
#11
v-power krävs att man har en ganska bra trimmad turbo bil för att göra skilnad på en vanlig bil märks de knappt

Fäll ner pungen och landa

SSS -12
3 217 Inlägg
4 oktober 2005
Trådstartare
#12
Känner inte att det motiverar att lägga dom pengarna! Bensinpriset är dyrt tillräckligt!!!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Veni Vidi Vici
126 Inlägg
4 oktober 2005
#13
Av ren snålhet så har jag tankat 95 i min bil... Men när V-Power släpptes in i tanken så vart det en skaplig skillnad!!!

Reservdelstekniker Audi/VW/Skoda
www.olofericson.se

SSS -12
3 217 Inlägg
4 oktober 2005
Trådstartare
#14
Så du märkte verkligen av det?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Moderator+
1 081 Inlägg
4 oktober 2005
#15
Jag har kört snart två tankar v-power, märken ingen större skillnad. I början tyckte jag bränsleförbrukningen var något lägre men jag vetifan. Körde tidigare på B98 så det är den jag jämför med.

Bilen är en helt std. 9-5 2.3t

Jag skulle INTE tanka det om det inte vore för att bensinen endå är "billig" här iaf jämfört med andra delar av landet. Betalade 10,72:-/liter sist jag tankade för v-power på bemannad station. Samt att jag var sugen på att prova smile

mvh

Vem jag?

161 Inlägg
4 oktober 2005
#16
Tankade en full tank med V-power.. ja vad säger man..? skit är det! så jag gick tillbaka till 98 okt, nu går han som han ska igen! överreklamerad skit bensin är det.. tyvärr

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

Envis optimist
454 Inlägg
4 oktober 2005
#17
Det påverkar väl inte så mkt kraften egentligen. Det som gör skillnad med högre oktantal är på en trimmad motor att det kräfs mer för att den ska börja spika. Rätta mig om jag har fel...


7 Inlägg
4 oktober 2005
#18
Enligt alla rimliga teorier, ska det inte göra någon skillnad om man tankar högre oktan. Förutsatt att man inte ökat kompresion osv (Trimm). Tankar man lägre oktan på en trimmad motor kan det ju däremot bli sämmre(spikning??) osv.

Men det roliga är att på vissa bilar blir det skillnad ändå!!  T.ex Min tämligen original motoriserade 764 Spinner loss bak med 98okt men INTE med 95!!
(Aut = inte olika varvtal, kopplings hantering osv...)
   Detta är testat på exakt samma underlag på exakt samma ställe (samma däck)---Förklara det!!? den som är kvalificerad för det!! 
(Har dock inte hunnit testa V-power så jag kan inte säga om den skiljer sig mot 98an!?)   

En slutsats är uppenbarligen att det är skillnader mellan olika bilar helt enkelt...   Alla trimmade går definitivt bättre med högre oktan, men även vissa originalbilar...   

Finns det ingen motortekniker på forumet här???
Senast redigerat av MRX (4 oktober 2005)


ICA-nisse
143 Inlägg
4 oktober 2005
#19
Teknikensvärld gjorde ett test på V-power i förra nummret och kom fram till att det gav märkar effektökning till dom allra flesta bilar som var nyare än -92 års modell om jag inte minns helt fel.


7 Inlägg
4 oktober 2005
#20
Kanske skiljer på insprutar-bilar och turbo-bilar, Men att det märks mindre på förgasar-bilar?????



Sök