3236
Sök

Shell V-Power

222 Inlägg
4 oktober 2005
#21
Provade en omgång med v-power, men inte märkt någon superskillnad...
Fast reklamsnutten är schysst.......

:-)

Hellre chips än sex på festival!!!!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
4 oktober 2005
#22
Nån som vet om det finns V-power att köpa i Finland då? big_smile Har inte sett det nånstans tongue Skulle vara intressant att prova tanka min Calibra full med V-power och se om det gör någon skillnad från 95 oktanig bensin smile


133 Inlägg
4 oktober 2005
#23
Det som är skillnaden är att det är en högre oktan halt, + att denna soppa är då mycket renligare och mycket bättre för motorn! Som ni sagt innan ingen större effetk skillnad om man inte kör men stora motorer! trimmade etc.

MVH Erik


247 Inlägg
4 oktober 2005
#25
Jag har provat med ren V-Power och sen V-Power med oktanbooster i min 900T men märkte då ingen skillnad, kanske blev en minimal liten ökning på högre farter.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

Veni Vidi Vici
126 Inlägg
4 oktober 2005
#26
Fuckface skrev:
Så du märkte verkligen av det?

Absolut! Accet blev bättre.. Och även kraften..

Reservdelstekniker Audi/VW/Skoda
www.olofericson.se

46 Inlägg
4 oktober 2005
#27
En bekant till våran familj tävlar i rallycross, dom testade bara för skojsskull att köpa på V-Power... skillnaden blev enorm!! dom kunde dra bilen ca 1000rpm mer på 4:ans växel (sånt gör ju mycket skillnad på tiderna i tävlingen)


SSS -12
3 217 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
#28
Okej, men en som har bilen till att köra genom Malmö på morgonen!! Det skulle nog vara som en droppe i havet för min del! Ford Escort 1,8 är nog inget att leka med.. Och då var jag inte sarkastiskt, visst är där mer ös än i min f.d 1,6:a... Men V-Power gör nog inte mig ett leende rikare!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

12 086 Inlägg
6 oktober 2005
#29
V power är ju inte framtaget för att ge superkrafter till motorn. Det är ju framtaget för att va en bra soppa. Dels är dte högre oktan, som ger en jämnare motor (för de som kör med högt komp och tung högerfot) Sen så är det ju en renare bensin. Själva energin sitter inte i något av nämnda grejerna. Vet inte vad det kan va för något men.. finns det någon energivärden för V power?

Sen kan man fråga sig om dte är rätta tider att lansera en ny svindyr bensin i vårt bensinskattkåta land?..

17 Inlägg
6 februari 2006
#30
BMW X5 får endast köras på V-Power (med någon viss motor) för att V-Power är den enda bensin som garanterat inte ligger i smutsiga tankar, innehåller preparat som kan förstöra delar etc
Den flyttas heller inte från mackar hit och dit.

Anledningen till det dyrare priset är just mer kontroll och renare bensin.
Till och med i min Piaggio NRG med insprutning märks skillnaden, och det är ganska stor skillnad.
58 iställer för 56-57 km/h original
plus att den accelerar ofantligt mkt snabbare än med 95.

I fordon utan modern insprutningsteknik och knacksensorer, så spelar det ingen roll vilket oktantal du kör på, så länge du håller dig över det tillverkaren skriver i instruktionsboken.

Det skall tydligen vara 9.2 kWh/l energi i V-powern, vad en vanlig 95:a har vet jag inte, men jag vet att 95-oktaniga Bensinen kan skilja sig 2-3 oktantal neråt ibland

V-Powern har >99 oktan
Vanlig 95 har >95 oktan

Att det bara är 1 oktantal som skiljer 99 från 98 är bluff dock, 98:n är bara en förfinad 95:a, medan 99 vpower är befriad från tillsatser som är orena, den innehåller mkt mindre bly (ja, bensinen innehåller fortfarande små mängder bly, pga orenhet), mindre svavel än 95:an samt ett par andra tillsatser som du slipper, den är heller inte befläckad med etanol, vilket gör en bil med V-Power mer lättstartad när det är kallt jämfört med en som går på 95-oktanig bensin.

EDIT: Vanlig 95-oktanig bensin har i snitt 8.6-9 kWh/l i energimängd
Sen om 0.2-0.8 kWh/l ger någon större effektvinst kan ju diskuteras, men den finns iaf där!

EDIT2: Och eftersom V-Power då har större energiinnehåll så har den därför också högre effektivitet
Diesel har 9.8, normalt sett är skillnaden ungefär 1 kWh/l, men med V-Power endast 0.5-0.6 kWh/l

Slutsats, i en bil som kan hantera bränslet bra, får du då väsentligt lägre förbrukning!
Senast redigerat av Denethor (6 februari 2006)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
6 februari 2006
#31
din teori håller inte Denethor.  ta etanol bilar. de är också en bluff en bil som är optimerad för att gå på detta bränsle drar mer än en vanlig bensin bil per mil pga högre tryck mm.

Ska man ha högre oktan så krävs kylning där igenom mer soppa på kolvarna.
Så jag trortvärt om att bilen drar mer Vpower vatten än 95 soppa.
Ett perfect sätt för bensinindustrierna att käna pengar.

Nån som hört om att de finns en uppfinning på en vattenbil?

  Bensinbolagen köpte upp rättigheterna samma minut som den lanserades.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
6 februari 2006
#32
Fuckface skrev:
Är det någon som överhuvudtaget har en peling hur fan detta skulle kunna påverka ens motor något så in i helvete, OM det ens gör det!
Jag tvekar starkt men skulle det kunna påverka allt för väl...
Asså så att min Escort 1,8 går rätt åt helvete för jag kör på konstant 98-oktan nu tongue

Jag tror personligen inte på V-Power. Men de är ju jag de.
Ja blandar hällre i 1dl metanol/10l 95 soppa.
då vet jag vad som är i och jag vet att med beräkningar att soppan blir 102 oktanig då ilket en polare kör på i sin tävlingsbåt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

17 Inlägg
6 februari 2006
#33
Lucifer84 skrev:
din teori håller inte Denethor.  ta etanol bilar. de är också en bluff en bil som är optimerad för att gå på detta bränsle drar mer än en vanlig bensin bil per mil pga högre tryck mm.

Ska man ha högre oktan så krävs kylning där igenom mer soppa på kolvarna.
Så jag trortvärt om att bilen drar mer Vpower vatten än 95 soppa.
Ett perfect sätt för bensinindustrierna att käna pengar.

Nån som hört om att de finns en uppfinning på en vattenbil?

  Bensinbolagen köpte upp rättigheterna samma minut som den lanserades.

Lucifer84 skrev:
Fuckface skrev:
Är det någon som överhuvudtaget har en peling hur fan detta skulle kunna påverka ens motor något så in i helvete, OM det ens gör det!
Jag tvekar starkt men skulle det kunna påverka allt för väl...
Asså så att min Escort 1,8 går rätt åt helvete för jag kör på konstant 98-oktan nu tongue

Jag tror personligen inte på V-Power. Men de är ju jag de.
Ja blandar hällre i 1dl metanol/10l 95 soppa.
då vet jag vad som är i och jag vet att med beräkningar att soppan blir 102 oktanig då ilket en polare kör på i sin tävlingsbåt.

Jo, du har delvis rätt, men etanol/metanol är en helt annan sak.
Etanol har högre oktanvärde, absolut, men det du glömde som ger en väsentlig skillnad för din propaganda är att energivärdet för etanol är 5.9 kWh/l och för metanol 4.4 kWh/l
Dvs, du kan inte jämföra äpple och päron. Oktantalet har ingenting med energitätheten att göra, folk blandar tyvärr ihop detta. Blandar du i 10% metanol i tanken så minskar du energitätheten, men får lite billigare bränsle, som klarar högre kompression. Tankar du V-Powern så får du högre energitäthet och ungefär samma oktantal.

Det du skriver om kylning, du vet väl att kylsystemet på en bil är ett slutet system va?
En bil som blir varm drar dessutom inte mer soppa som du skrev, en kall bil drar mer.

Ang. vattenbil, luftbil, vätgasbilar, etanolbilar etc.
Det fungerar inte i praktiken, det enda som skulle fungera utan massiv energiförlust är den nya typen av elbilar, med vätecellsbatterier. Laddas ungefär lika fort som du tankar en SUV, håller nästan lika länge, problemet är att de för närvarande är snordyra.

Vätgas - Du måste plocka ur väteatomer, lämpligen ur vatten med hjälp av elektrolys. En extremt energikrävande åtgärd som blir extremt dyr. Likaså är tekniken för bränslecellerna inte färdigutvecklad och snordyr.

Luftbil - Komprimerad luft till nästan flytande läge, Superhögt tryck driver turbin, problem - Det går åt löjligt mkt energi för att komprimera luft. Du kan aldrig få gratisenergi.

Vattenbilen - Lämpligen brandbilar eller liknande, har elektrolysmetoden i bilen direkt, syretankar, om det är den bilen jag tänker på, att driva en bil MED vatten rent är omöjligt om du inte har en trycksatt tank och turbin, men då blir det samma problem som med luftbilen.
Problemet med ovanstående är att det är både dyrt, platskrävande och inte speciellt energieffektivt, plus att det inte är så smidigt med att bilen ena stunden väger 2 ton, andra stunder väger 1 ton, förmodligen skulle det krävas specialdämpare av svindyr karaktär.

Etanol då, jo etanolen i dagens bilar, kommer större delen ifrån brasilien. Där har man skövlat regnskog för att ge plats åt plantager för sockerrör, som i sin tur används för att få fram etanol, en annan del av etanolen kommer ifrån vinodlingar i frankrike, pga svenska (m.fl.) tandlösa politiker som har subventionerat detta bränsle egentligen utan anledning, så tas det även ur frankrikes vin och gör etanol av, pris, ca: 18-19 kr per liter
I sverige betalar vi med hjälp av skattepengar från normala folk ca: 7-8 kr, resten betalar du när du jobbar, tankar bensin eller dylikt. Rättvist? Då etanol har i stort sett samma miljöpåverkan som diesel idag.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
6 februari 2006
#34
blev de mycke å läsa.  smile

Kylning.
kylsystemet på en bil är ett slutet system ja, vattnet ja.
Kolvarna i en motor är gjorda av aluminium hur stor värme klara alu? mm
För att kolvarna inte ska smällta så krävs kylning, detta fixar bensinen.
Bensinen är inte bara till för att explodera i cylindrarna den kyler kolvarna också.
Lambda styrning.

å metanol måste ju ha större energivärde än bensin!?
annars spelar de ju ingen roll om jag blandar de med min bensin för att få en bättre energikurva.
De är ju ungefär som å blanda saft.
Kan ju inte blanda saft med bara vatten.

sen är de en jävla skillnad på 99 oktan och 102 oktan, de må vara 3 oktan tal imellan men skillnaden är som en fiat uno och en audi S6+

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

17 Inlägg
6 februari 2006
#35
Lucifer84 skrev:
blev de mycke å läsa.  smile

Kylning.
kylsystemet på en bil är ett slutet system ja, vattnet ja.
Kolvarna i en motor är gjorda av aluminium hur stor värme klara alu? mm
För att kolvarna inte ska smällta så krävs kylning, detta fixar bensinen.
Bensinen är inte bara till för att explodera i cylindrarna den kyler kolvarna också.
Lambda styrning.

å metanol måste ju ha större energivärde än bensin!?
annars spelar de ju ingen roll om jag blandar de med min bensin för att få en bättre energikurva.
De är ju ungefär som å blanda saft.
Kan ju inte blanda saft med bara vatten.

sen är de en jävla skillnad på 99 oktan och 102 oktan, de må vara 3 oktan tal imellan men skillnaden är som en fiat uno och en audi S6+

Inte i en bil som inte är gjord för det.

Nej, anledningen till att en bil på etanol drar 30% mer och en bil på metanol drar 35% mer är just pga lägre energitäthet. Motsatt förhållande BÖR då råda med V-Power som har måttligt högre energivärde än vanlig Blyfri 95. Dessutom har vanlig blyfri 95 iblandat etanol vilket sänker energivärdet ytterligare till ungefär 8.4-8.5 från runt 8.7

Detta är fakta.

186 Inlägg
6 februari 2006
#36
Jag tankar V-power för att jag vet att min motor mår bättre av den + att motorn ger lite bättre respons... några extra hk känner man inte av... Jag betalar 10,68/litern på shellmacken i Tyresö, vilket är billigare än 95-oktanigt på de flesta ställen big_smile

Catch me if you can!

SSS -12
3 217 Inlägg
6 februari 2006
Trådstartare
#37
Scorren skrev:
Jag tankar V-power för att jag vet att min motor mår bättre av den + att motorn ger lite bättre respons... några extra hk känner man inte av... Jag betalar 10,68/litern på shellmacken i Tyresö, vilket är billigare än 95-oktanigt på de flesta ställen big_smile

Ganska mycket billigare än 95-oktanigt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

17 Inlägg
6 februari 2006
#38
Jovars smile

17 Inlägg
7 februari 2006
#39
Lucifer84 skrev:
blev de mycke å läsa.  smile

Kylning.
kylsystemet på en bil är ett slutet system ja, vattnet ja.
Kolvarna i en motor är gjorda av aluminium hur stor värme klara alu? mm
För att kolvarna inte ska smällta så krävs kylning, detta fixar bensinen.
Bensinen är inte bara till för att explodera i cylindrarna den kyler kolvarna också.
Lambda styrning.

å metanol måste ju ha större energivärde än bensin!?
annars spelar de ju ingen roll om jag blandar de med min bensin för att få en bättre energikurva.
De är ju ungefär som å blanda saft.
Kan ju inte blanda saft med bara vatten.

sen är de en jävla skillnad på 99 oktan och 102 oktan, de må vara 3 oktan tal imellan men skillnaden är som en fiat uno och en audi S6+

Skillnaden uppkommer bara om bilen klarar av skillnaden big_smile

En Fiat Uno märker du  ingen skillnad i om du inte har satt i en modern insprutningsmotor med chip och turbo smile

Aluminiumets smältpunkt är 660 grader celcius

1 112 Inlägg
21 mars 2009
#40
ja rullar en audi 100 turbo som original skall ha 165 hk men e skrämd till 250 hk! vad tro ni jag kan ha för glädje av v - power. kan det vara bra å tanka det! det är en c3 kaross alltså inte nya audi 100! vad jag förstått så är det en hybrid mellan mekanisk å elektriskt insprutar system!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"


Sök