Lucifer84 skrev:
din teori håller inte Denethor. ta etanol bilar. de är också en bluff en bil som är optimerad för att gå på detta bränsle drar mer än en vanlig bensin bil per mil pga högre tryck mm.
Ska man ha högre oktan så krävs kylning där igenom mer soppa på kolvarna.
Så jag trortvärt om att bilen drar mer Vpower vatten än 95 soppa.
Ett perfect sätt för bensinindustrierna att käna pengar.
Nån som hört om att de finns en uppfinning på en vattenbil?
Bensinbolagen köpte upp rättigheterna samma minut som den lanserades.
Lucifer84 skrev:
Fuckface skrev:
Är det någon som överhuvudtaget har en peling hur fan detta skulle kunna påverka ens motor något så in i helvete, OM det ens gör det!
Jag tvekar starkt men skulle det kunna påverka allt för väl...
Asså så att min Escort 1,8 går rätt åt helvete för jag kör på konstant 98-oktan nu
Jag tror personligen inte på V-Power. Men de är ju jag de.
Ja blandar hällre i 1dl metanol/10l 95 soppa.
då vet jag vad som är i och jag vet att med beräkningar att soppan blir 102 oktanig då ilket en polare kör på i sin tävlingsbåt.
Jo, du har delvis rätt, men etanol/metanol är en helt annan sak.
Etanol har högre oktanvärde, absolut, men det du glömde som ger en väsentlig skillnad för din propaganda är att energivärdet för etanol är 5.9 kWh/l och för metanol 4.4 kWh/l
Dvs, du kan inte jämföra äpple och päron. Oktantalet har ingenting med energitätheten att göra, folk blandar tyvärr ihop detta. Blandar du i 10% metanol i tanken så minskar du energitätheten, men får lite billigare bränsle, som klarar högre kompression. Tankar du V-Powern så får du högre energitäthet och ungefär samma oktantal.
Det du skriver om kylning, du vet väl att kylsystemet på en bil är ett slutet system va?
En bil som blir varm drar dessutom inte mer soppa som du skrev, en kall bil drar mer.
Ang. vattenbil, luftbil, vätgasbilar, etanolbilar etc.
Det fungerar inte i praktiken, det enda som skulle fungera utan massiv energiförlust är den nya typen av elbilar, med vätecellsbatterier. Laddas ungefär lika fort som du tankar en SUV, håller nästan lika länge, problemet är att de för närvarande är snordyra.
Vätgas - Du måste plocka ur väteatomer, lämpligen ur vatten med hjälp av elektrolys. En extremt energikrävande åtgärd som blir extremt dyr. Likaså är tekniken för bränslecellerna inte färdigutvecklad och snordyr.
Luftbil - Komprimerad luft till nästan flytande läge, Superhögt tryck driver turbin, problem - Det går åt löjligt mkt energi för att komprimera luft. Du kan aldrig få gratisenergi.
Vattenbilen - Lämpligen brandbilar eller liknande, har elektrolysmetoden i bilen direkt, syretankar, om det är den bilen jag tänker på, att driva en bil MED vatten rent är omöjligt om du inte har en trycksatt tank och turbin, men då blir det samma problem som med luftbilen.
Problemet med ovanstående är att det är både dyrt, platskrävande och inte speciellt energieffektivt, plus att det inte är så smidigt med att bilen ena stunden väger 2 ton, andra stunder väger 1 ton, förmodligen skulle det krävas specialdämpare av svindyr karaktär.
Etanol då, jo etanolen i dagens bilar, kommer större delen ifrån brasilien. Där har man skövlat regnskog för att ge plats åt plantager för sockerrör, som i sin tur används för att få fram etanol, en annan del av etanolen kommer ifrån vinodlingar i frankrike, pga svenska (m.fl.) tandlösa politiker som har subventionerat detta bränsle egentligen utan anledning, så tas det även ur frankrikes vin och gör etanol av, pris, ca: 18-19 kr per liter
I sverige betalar vi med hjälp av skattepengar från normala folk ca: 7-8 kr, resten betalar du när du jobbar, tankar bensin eller dylikt. Rättvist? Då etanol har i stort sett samma miljöpåverkan som diesel idag.