Jag har gjort ett halv ansträngt test med V-power. Så här har jag gjort:
1) Kört slut på bensinen så långt jag vågat
2) Fyllt upp tanken, nollställt trip/färd-dator.
3) Kört "som vanligt" tills jag haft 1/4-dels tank kvar, noterat mätningar.
4) Fortsatt köra så långt jag vågat, detta för att späda ut den nya bensinen så lite som möjligt med den gamla.
Omgång 1, V-Power
Kördsträcka: 410 Km
Förbrukning enligt dator: 9,7/100km
Körstil: +++
Not: Omständigheter gjorde att fick många korta körningar, det var det som knäckte snittet.
Omgång 2, 95
Körsträcka: 430km
Förbrukning enligt dator: 9,4/100km
Körstil: +
Omgång 3, V-Power
Körsträcka: 460 Km
Förbrukning enligt dator: 8,8/100km
Körstil: +
Körstil är hur "oekonomiskt" jag har kört, jag kört normalt upp en tank på 1½-2 veckor, så det varierar en del hur man kör under den tiden. Främst med avseende på korta körningen.
Sen är det ju så att Shell har en lista med bilar som ska kunna nyttja V-power:
http://www.shell.com/home/Framework?sit … 50826.html min bil är en av de.
Jag får det till att bli ungefär lika mycket. Om det nu är så att v-power ska ha renande effekter på motorn så kan det kanske vara värt att tanke det någon gång ibland. Vidare så märkte jag att "kallkörning" tog ganska hårt på snittförbrukningen, om man nu kan räkna en utomhus temperatur på som minst 15+ grader som kallkörning, däremot höll den sig mycket bra i motorvägskörningen, tror jag var nere i så lågt som 6,9. Nu blev ju det längsta jag körde med den ~70km i en omgång, så på längre körningen så kanske det blir ännu bättre.
Slutsats:
Ska du köra långa sträckor så blir det förmodligen några kronor billigare med V-power. Om man sen dessutom tror på att den har extra renande effekt på motor så finns det enligt mig ingen anledning att köra på annat, med den aktuella körstilen.
Ska man däremot köra mer korta än långa sträckor så blir det nog dyrare med V-power. Ska göra nytt test till vintern och se ifall det blir skillnad när man har lite lägre utomhus temperatur.
Ang ifall man får mer motorkraft, bilen kändes lite snabbare, speciellt vid låga varvtal, eventuellt kan det vara möjligt att köra på lägre varvtal med V-power än normalt. För egen del så ska jag nog alltid köra på V-power framöver.