3287
Sök

Shell V-Power

5 089 Inlägg
5 juli 2009
#61
outlaw1984 skrev:
FLindgren skrev:
Nollställde du boxen när du hade kört tomt på tanken? för den är väll inställd på den *gamla* bränslet och tar sin tid innan den fattar att det är bättre skit i?tongue

Japp, nollställde förbrukningmätaren direkt efter tankning via menyn.

ja du tryckte på knappen ja? Men Styrboxen till motorn har ju fortfarande loggar kvar i sig sen den gammla bensinen. Man får lyfta av batteriet å vänta en stund så den nollställs.
Dock vet jag inte hur mycket det gör men ;P

\Lindgren

13 Inlägg
5 juli 2009
#62
FLindgren skrev:
outlaw1984 skrev:
FLindgren skrev:
Nollställde du boxen när du hade kört tomt på tanken? för den är väll inställd på den *gamla* bränslet och tar sin tid innan den fattar att det är bättre skit i?tongue

Japp, nollställde förbrukningmätaren direkt efter tankning via menyn.

ja du tryckte på knappen ja? Men Styrboxen till motorn har ju fortfarande loggar kvar i sig sen den gammla bensinen. Man får lyfta av batteriet å vänta en stund så den nollställs.
Dock vet jag inte hur mycket det gör men ;P

Med tanke på att jag har ca 40 liter mellan full och 1/4 så lär den ha hunnit märka att det var annat bränsle i tanken smile

Kyltekniker
166 Inlägg
6 juli 2009
#63
såg ett test på en porsche gt2-3

den hade 448hk på 95, 454hk på 98 och 459hk på v-power.

13 Inlägg
6 juli 2009
#64
bemve skrev:
såg ett test på en porsche gt2-3

den hade 448hk på 95, 454hk på 98 och 459hk på v-power.

Jag såg något test på youtube tidigare, utfört av någon brittisk tidning. Där hade de bänkat olika bilar körandes 95 vs V-Power. Ju större "grundkraft" bilen hade ju större blev ökningen. Har för mig att den bästa bilen i testet gick från 240hk til 260-något. Det är ju inte riktigt samma procent skillnad som du berättar om men det är nog ganska många olika faktorer som spelar in smile
Senast redigerat av outlaw1984 (6 juli 2009)

1 853 Inlägg
6 juli 2009
#65
Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's

Sedan om det är värt dom extra 85 ören per liter som den kostar är upp till var och en.... wink

/mvh soyd

Diktator
968 Inlägg
6 juli 2009
#66
på fifth gear, testade dom motsvarigheten till v-power med någon konkurent och vanlig 98, på en normal bil, tep familjebil "90" hästars. så va det ingen skilnad alls mellan dom. men på en ny GTI (minnet kanske sviker mig) så gav den faktiskt typ 10 hästar, och på en impreza så gav den markant skillnad på hästarna...

så ja, det lönar sig att tanka v power om man har en bil som gjort för att gå fort, annars är det väl bara placebo effekt om man får för sig att tanka sin pappas volvo 945 och tro att man får resultat...

1 335 Inlägg
6 juli 2009
#67
95 blandat med fotogen är det bästa! Det kör jag med när jag vill ha lite extra krut... big_smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
6 juli 2009
#68
Du märker inget så länge du inte har mappat bilen med v-power eller har en bil som justerar tändningen efter knacksensor, då ger v-power högre effekt än nån soppa med lägre oktan.
Sen är det lite annat smått och gott som är bra för motorn i v-power också.


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juli 2009
#69
outlaw1984 skrev:
Sen är det ju så att Shell har en lista med bilar som ska kunna nyttja V-power:    http://www.shell.com/home/Framework?sit … 50826.html min bil är en av de.

Haha, gillar listan över Volvo: T4, T5, T6. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

812 Inlägg
6 juli 2009
#70
på en bil med 100hk org, ger det ca 2 hk extra
på en bil med 200hk org, ger det ca 4-5 hk extra
på en bil med 300hk org, ger det ca 10 hk extra


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 juli 2009
#71
TurbOla skrev:
outlaw1984 skrev:
Sen är det ju så att Shell har en lista med bilar som ska kunna nyttja V-power:    http://www.shell.com/home/Framework?sit … 50826.html min bil är en av de.

Haha, gillar listan över Volvo: T4, T5, T6. lol

Funkar inte på jaggen men så stod den ju inte i listan heller

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

got stance?
546 Inlägg
8 juli 2009
#72
soyd skrev:
Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's

Sedan om det är värt dom extra 85 ören per liter som den kostar är upp till var och en.... wink

/mvh soyd

räknade medn dom siffrorna ut att min bil skulle få ca 2,5 hk mer. har kört på v-power lite nu, ingen större skillnad i min minimala motor men jag tror att man märker av det bättre på highperformance motorer

夢の力

677 Inlägg
9 juli 2009
#73
i min bil markte jag mer drag pa hoga varv an med 98, blir i bland v power men oftast 98... synd att bil fan inte gar att kora 95
Senast redigerat av Bergkuist (9 juli 2009)

1 853 Inlägg
9 juli 2009
#74
Ville bara tillägga att man kör inte på V-Power enbart för att man får 5-10 hk mer. Utan det är en bensin med allmänt bättre kvalitet gentemot övriga leverantörer av bensin (då pratar vi bensin man kan köpa på mackar runt om i landet inte race soppa...)

Ex: V-Power är det endra bränslet som fraktas i egna tankbilar och blandas aldrig med övriga bränslen... kan kanske vara värt att veta med...

Sedan finns inte V-Power högre upp i Norrland än Härnösand heller för att det kostar så mycket att frakta det högre upp påstår Shell... är väll förmodligen sant då det alltid fraktas i egna tankbilar och ej blandas...

/mvh soyd

677 Inlägg
9 juli 2009
#75
Elda skrev:
sen kan man ju konstatera att har man en gammal bil så gör det mindre/ingen skillnad då man har svårt att ställa tändningen lika vasst vid högre laddtryck.

Kanske later helt korkad nu men borde inte knacksensorn marka av att bensinen har hogre oktan och inte strypa bilen pa samma satt?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
9 juli 2009
#76
Elda skrev:
Bergkuist skrev:
Elda skrev:
sen kan man ju konstatera att har man en gammal bil så gör det mindre/ingen skillnad då man har svårt att ställa tändningen lika vasst vid högre laddtryck.

Kanske later helt korkad nu men borde inte knacksensorn marka av att bensinen har hogre oktan och inte strypa bilen pa samma satt?

allt beror på vad du har för motorstyrsystem. Men knacksensor känner ju bara av när bilen knackar vilket gör att du redan är över gränsen. tar man tex min bil så har insprutningssystemet ingen knacksensor och jag har en fördelare med tryckklocka vilket ger en statisk tändkurva mot moderna bilar som har en dynamisk tändkurva.

min bil fungerar så från fabrik att den har en knacksensor som känner av spikningar och därigenom sänker laddtrycket, men insprutning och tändning känner ej av spikningar och kan inte kompensera lika bra för modernt bränsle osv.

*Censur*
Senast redigerat av maximus (9 juli 2009)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
9 juli 2009
#77
Elda skrev:
maximus skrev:
Elda skrev:
allt beror på vad du har för motorstyrsystem. Men knacksensor känner ju bara av när bilen knackar vilket gör att du redan är över gränsen. tar man tex min bil så har insprutningssystemet ingen knacksensor och jag har en fördelare med tryckklocka vilket ger en statisk tändkurva mot moderna bilar som har en dynamisk tändkurva.

min bil fungerar så från fabrik att den har en knacksensor som känner av spikningar och därigenom sänker laddtrycket, men insprutning och tändning känner ej av spikningar och kan inte kompensera lika bra för modernt bränsle osv.

Min knacksensor på min 18 år gamla bil känner av vad det är för oktan och ändrar tändningen.
Så det är nog olika bil till bil.

en knacksensor känner inte av vad det är för oktan, den känner av knackningar, Inget mer.

Nä nu är jag full igen.
Du har alldeles rätt.
Var fick jag det ifrån.hmm
Senast redigerat av maximus (9 juli 2009)


Bilmekaniker
1 354 Inlägg
9 juli 2009
#78
FugitivE skrev:
som jag har hört så ska soppan mest påverka på turbobilar , trimmade bilar osv. 
känner heller inte så stor skillnad mellan v-power och 98a , utom i plånboken förstås (?).

WORD, plånboken känner mer än vad vi gör.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
10 juli 2009
#79
zijaa skrev:
FugitivE skrev:
som jag har hört så ska soppan mest påverka på turbobilar , trimmade bilar osv. 
känner heller inte så stor skillnad mellan v-power och 98a , utom i plånboken förstås (?).

WORD, plånboken känner mer än vad vi gör.

Olika från bil till bil ska ni se.
Min svarta går ryckigt på 95, inte på 98/V-power. Det tycker jag är värt dom extra örena som de kostar.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
10 juli 2009
#80
Elda skrev:
maximus skrev:
Elda skrev:

allt beror på vad du har för motorstyrsystem. Men knacksensor känner ju bara av när bilen knackar vilket gör att du redan är över gränsen. tar man tex min bil så har insprutningssystemet ingen knacksensor och jag har en fördelare med tryckklocka vilket ger en statisk tändkurva mot moderna bilar som har en dynamisk tändkurva.

min bil fungerar så från fabrik att den har en knacksensor som känner av spikningar och därigenom sänker laddtrycket, men insprutning och tändning känner ej av spikningar och kan inte kompensera lika bra för modernt bränsle osv.

Min knacksensor på min 18 år gamla bil känner av vad det är för oktan och ändrar tändningen.
Så det är nog olika bil till bil.

en knacksensor känner inte av vad det är för oktan, den känner av knackningar, Inget mer.

Nej men om du har högre oktan så kommer den förmodligen att ändra tändningen tills dess att en börjar knacka och sen backar den av tändningen en bit. Så en knacksensor känner inte direkt av oktantalet men det är en variabel som den beror av.



Sök