2860
Sök

ACE - SCOTT Black |7.5*17"?

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
jag har en fråga till alla som har större fäljar på sina bilar.....sj så har jag max fäljstorlek på min nu 15" va den e godkänd för men jag ha funderat lite kring 17" för att jag hittat ett par fina som jag tro skulle passa på min bil (testade i paint men bilden blev plötsligt för liten fr att ladda upp här även att den va i samma storlek som innan) såg att de såg snyggt ut men nu undra jag....e de sant att de kan paja bilen att lägga på så stora?

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

417 Inlägg
29 juli 2007
Tjena!

Nej, de kan inte pajja bilen, om du väljer rätt mått på fälgen såklart...

om du vill ha 7,5x17" på bilen så se till att ET-måttet blir rätt. Breddar fälgen för mkt utåt, kan den ta i skärmkanten. Breddar den för mkt inåt så tar den i fjäderbenet. Fråga på däckstället vilket ET-mått på fälgar som passar din bil, och rätt bultmönster förståss...

Se även till att du får en däckdimension på däcken till som matchar fälgstorleken. På 7,5x17" kan t.ex 215/40-17 vara lagom. Be gummiverkstan där du köper grejerna räkna ut så du får hyffsat samma rullomkrets på hjulet som innan. Detta för att hastighetsmätaren inte ska visa fel.

Hoppas det hjälpte en bit på vägen...

mvh/Jocke

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
tack smile ska gå till nån som säljer däck å fälj å kolla detta smile

417 Inlägg
29 juli 2007
smile

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
jockecruiser skrev:
smile

iof förstod jag inte va du menar med ET mått men de vet la dom därinne haha

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=123707

här e min bil i dom fäljana jag vill ha big_smile va tycks?

284 Inlägg
29 juli 2007
tja...snyggare fälgar får du leta efter wink haha

You don't need a reason to help people.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
29 juli 2007
Här har du en lathund som du själv kan räkna fram lämpliga mått i, mkt lätt att använda!
Tror nog att du får kläm å det där med ET oxå om du provar lite olika mått å ser förändringarna på bilderna!

Lycka till!

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

Det var ju snygga fälgar du fastnat för, men visst de nåste ju vara markant större än de på bilden! Å snåla inte på däcken bara, köp av god kvalite även om det kostar lite extra....det kommer du vara glad för den dagen du verkligen behöver dem!
Senast redigerat av HardcoreHunny (29 juli 2007)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
HardcoreHunny skrev:
Här har du en lathund som du själv kan räkna fram lämpliga mått i, mkt lätt att använda!
Tror nog att du får kläm å det där med ET oxå om du provar lite olika mått å ser förändringarna på bilderna!

Lycka till!

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

Det var ju snygga fälgar du fastnat för, men visst de nåste ju vara markant större än de på bilden! Å snåla inte på däcken bara, köp av god kvalite även om det kostar lite extra....det kommer du vara glad för den dagen du verkligen behöver dem!

whooo å de där ska jag förstå menar du hahaha :S fattar nada på den sidan..fn jag måste ju va heltrög hahaha

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Stadia skrev:
tja...snyggare fälgar får du leta efter wink haha

tss de blir inte för örkt då?menar bilen i sig e rätt mörk när inte solen e framme då tongue

2 123 Inlägg
29 juli 2007
Du ska ha ett ET på mellan 35-45.
Bultmönster är 5x100 eller som vissa skriver 5/100.
Maxbredden på däcken är 235 och jag skulle inte köpa större än 235/40/18" eller 235/35/19".
MVH Fredrik

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Du ska ha ett ET på mellan 35-45.
Bultmönster är 5x100 eller som vissa skriver 5/100.
Maxbredden på däcken är 235 och jag skulle inte köpa större än 235/40/18" eller 235/35/19".
MVH Fredrik

så dom fäljarna e körda då eller? (gummihuset.se)

605 Inlägg
29 juli 2007
Ehhh....nej du kan ha de fälgarna, du får ju t.o.m upp dem då du söker på celica 17" på gummihuset.
Men om du inte vill att varvräknaren ska visa allt för fel så måste försöka välja en sådan profil på däcket att din yttre omkrets inte ökar/minskar ngt direkt iförhållande till den ytrreomkretsen du har på orginal däcken.
Alltså när hjulet har rullat ett helt varv så ska det ej ha rullat varken fler lr färre centimetrar än vad orginal däcket rullar på ett helt varv.
Man kan även säga att den totaladiameterna ej ska skilja ngt, det e samma sak.
Men visst, den kan ju skilja en del...bilen går ju inte sönder för det!

Hade jag varit dig så hade jag satsat på 18" fälgar med däck med 40 profil. Det gör det hyfsat komfortabelt och skyddar fälgen lite granna oxå!
Sen e ju frågan hur breda fälgar du vill ha?! Desto bredare desto dyrare däck och risk för att du får en spårkänsligare bil...men visst brett e fett! wink

Hoppas du förstår vad det är jag menar....säg till annars!
Senast redigerat av HardcoreHunny (29 juli 2007)

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
jo förstår ungefär hm måste no hitte en expert på detta verkar de som då tongue smile så jag inte gör helt fel då...smile men om jag ha dessa fäljar..hur ska amn göra när man ska besiktiga bilen???kan man få två på de då att fäljarna inte e godkända för bilen???

605 Inlägg
29 juli 2007
Vet ej säkert men jag vill minnas att de reglerna e borttagna nu förtiden....
I vilket fall som helst så har jag aldrig besiktigat en bil men "rätt" fälgar, men jag har då aldrig fått ngn 2:a på det!
Det e ju bara till å dra på sig kortkort å höga klackar å djuuup urrigning så får besiktningsgubben ngt annat att tänka på, så vart alla bekymmer lösta! Hehehe!wink

Alecci's fästmö
708 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
HardcoreHunny skrev:
Vet ej säkert men jag vill minnas att de reglerna e borttagna nu förtiden....
I vilket fall som helst så har jag aldrig besiktigat en bil men "rätt" fälgar, men jag har då aldrig fått ngn 2:a på det!
Det e ju bara till å dra på sig kortkort å höga klackar å djuuup urrigning så får besiktningsgubben ngt annat att tänka på, så vart alla bekymmer lösta! Hehehe!wink

smart lösning hahaha hm värre e om man få en tjej som de faktist finns på "vår" besikting...fast jag tro min bil räknas som ny så jag tro inte jag behöver besiktiga den på 3 år....jag ve tinte hur de e med importer men ajg ha hört att de e så å den ha rena pappaer så hm å jag ha inte fått nått brev om de borde man ju fått när den ha en 0a på slutet hm

LillNaisarn
29 juli 2007
Lady_Milla skrev:
jockecruiser skrev:
smile

ET/Inpressning: hur långt in/ut fälgen kommer från navet. desto lägre et/inpressning desto längre ut kommer fälgarna högre et längre in smile
edit: om du vill ha ngt så när samma rullomkrest kolla på tex dack.tk ,
Senast redigerat av LillNaisarn (29 juli 2007)

Alecci's fästmö
708 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
LillNaisarn skrev:
Lady_Milla skrev:
jockecruiser skrev:
smile

ET/Inpressning: hur långt in/ut fälgen kommer från navet. desto lägre et/inpressning desto längre ut kommer fälgarna högre et längre in smile
edit: om du vill ha ngt så när samma rullomkrest kolla på tex dack.tk ,

hm oki få kolla den sidan då hihi tack för förklaringen haha big_smile

Sök