2931
Sök

1:ans växel hoppar hur?

4 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Tja jag har en volvo 855 2,5 se -96 års..

och ibland när jag ska köra i väg så lägger jag i 1:ans växel så kanske jag klan köra mindre än en meter så smäller det till så hoppar den hur.... och i bland kan jag inte köra alls utan den hoppar hur direkt...

nån som kan hjälpa mig och vet vad som e fel??

mvh
Johan:)

582 Inlägg
30 juli 2007
kan vara dåligt justerat växel-länkage (vajrar), prova o justera det först. annars är nog synknavet trasigt (slitet) o det är ju inge kul! kanske är billigast med en ny låda från skroten!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

1 396 Inlägg
30 juli 2007
Lånar tråden lite.Samma sak händer med 2:a växeln på min 740, men det bryr jag mig ju inte om för att det är ju just en 740. Men hade vart gött att slippa det. Någon som vet något?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

582 Inlägg
30 juli 2007
samma där! Synknavet är slitet så det orkar inte hålla i drevet när det belastas.
eller så kan det vara en krokig skiftgaffel! därav läggs inte växeln i ordentligt!
Senast redigerat av norpan (30 juli 2007)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

2 123 Inlägg
30 juli 2007
NiclasT skrev:
Lånar tråden lite.Samma sak händer med 2:a växeln på min 740, men det bryr jag mig ju inte om för att det är ju just en 740. Men hade vart gött att slippa det. Någon som vet något?

På saab finns det en regler skruv på sprängkåpan till växellådan har jag för mig, kanske är så på volvo också ?

Sök