2914
Sök

Montering Kondensator...

121 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Skall montera en konding i bilen nu. Har satt den på baslådan, steget sitter på lådan det också. Kondingen sitter på sidan steget på ovansidan. Vet inte om det har någon betydelse.
Visst kopplar man + från batteri till kondingens + vidare till stegets +. Och - (jorden) från karossen till kondingen vidare till stegets -.

Något speciellt som man skall tänka på???

Gatebil Mantrop 2007

2 911 Inlägg
1 augusti 2007
#2
Det du bör tänka på är att ha så korta kablar som möjligt går.

341 Inlägg
1 augusti 2007
#3
Tänk på att ladda upp kondingen långsamt. Det kan spraka till rejält om man ansluter den direkt. Använd det medföljande motståndet, eller om det saknas, en svag glödlampa. Sätt den mellan pluskabeln och kondingens pluspol och låt den ladda upp sig sakta.


121 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#4
Jo det föjlde med ett motstånd. Ska den bara sitta där tillfälligt då tills den har laddat upp sig elr? Då ska den alltså sitta efter + kabeln från batteriet, alltså mellan + från batteriet till + på kondingen? Hur skall motståndet kopplas då? eftersom det är så litet, å + kabeln är så stor???

Gatebil Mantrop 2007

666 Inlägg
1 augusti 2007
#5
Varför ska man ladda upp kondingen långsamt... när ja monterade min så slängde ja bara ihopa den, har ja skadat den eller något sånt nu?

//Silver


341 Inlägg
1 augusti 2007
#6
Motståndet håller man bara mellan pluskabeln och pluspolen på kondensatorn när man laddar upp den. Gärna med en tång, eftersom det blir ganska varmt. Det ska alltså inte sitta där när man monterat pluspolen och kondensatorn är uppladdad.
Hur lång tid det tar, beror på storleken på kondingen och hur många ohm motståndet är på. Kanske ett par minuter max...
Vad jag vet skadas inte kondingen av snabb uppladdning, men det kan svetsa på anslutningarna och ge ordentliga sprak om man har otur. Strömrusningen är stor om kondingen är oladdad.


121 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#7
Sådär ja nu va den inkopplad. Verkar funka som den ska tror jag.
Men jag håller på att fundera på om jag kanske behöver byta batteri. Protect lampan lyser så fort jag höjer volymen och så blinkar lamporna invändigt, känns som att batteriet inte riktigt orkar. Någon som vet vad det kan va? Något man kan kolla om batteriet är slut?

Sen måste jag köpa nån förgrenings kabel så jag kan köra på alla 4Ch, för man va tydligen tvungen att köra på alla kanaler. Men jag kanske måste fixa nytt batteri då???

Gatebil Mantrop 2007

341 Inlägg
2 augusti 2007
#8
Det enklaste är att mäta vad du har för spänning när du spelar. Först med avstängd motor, sedan med motorn igång. Sviktar det lika mycket med laddning på, kan man misstänka att generatorn inte räcker till.
Är den dålig, hjälper inte ett batteribyte länge...


121 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#9
PROBLEM!!!

Nu har jag kopplat ihop alltiing, men det funkar inte som det ska. Grejorna som sitter i är kondingen på 1 farad baslådan arizona eagle 12x2 på 300wrms vardera och ett slutsteg carpower. Länk till steget http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=477
Problemet är detta att när jag har bryggat steget på båda basarna så slår protect lampan igång så fort jag höjer volymen elr ställer inn nått på steget så tänds den. Men kör jag bara ena basen inkopplad så funkar det hur bra som helst. Vad kan det va för fel???

Gatebil Mantrop 2007

341 Inlägg
3 augusti 2007
#10
Antingen har du kopplat en av basarna fel, eller så beror det på att batterispänningen sjunker under 10 volt.
Enklast är att vända på kablarna på ena basen. Andra alternativet är att mäta hur många volt steget får på ingången när det går i skyddsläge.


121 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#11
Jag har inte kopplat basarna fel, har kollat det. Och volten står på 12 på kondingen när bilen av avstängd och 14 när bilen är igång. Har vänt å vridigt på kablarna till basarna men funkar ej. Men som sagt så funkar det att köra 1 bas hur bra som helst, men när man ska koppla in bägge så slår den ifrån påengång.
Kan ju testa att mäta volten men måste fixa mät instrument då.
Men nått fel måste det ju va, steget är ju alldels nytt så tycker det skulle va konstigt om det va det. Men vad finns det att göra för att lösa detta problem??? Hmmmm

Gatebil Mantrop 2007

341 Inlägg
3 augusti 2007
#12
Då var det svårare... Carpower steget ska ju inte ha några problem att hantera två basar, ens i 2 ohm. Visningen på kondingen kan ju slå på någon volt hit och dit, men knappast fyra volts felvisning.
Har du testat båda basarna separat? Kan ju i värsta fall vara fel på en av dem.


121 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#13
Nee jag vet tycker det är jävligt konstigt, det är ju inga skit grejor direkt.
Japp har testat båda basarna separat och på båda brygg kanalerna.
Så det är nog inget fel på basarna. Det är när man ska koppla in båda det inte går, även om man kör på typ Ch 1,2,3,4 så funkar det inte. Det går inte med två basar :-(

Gatebil Mantrop 2007

341 Inlägg
3 augusti 2007
#14
Då är det bara kablarna kvar.. En kortis någonstans orsakar ju liknande fel.
Kan inte komma på fler felorsaker. Hoppas någon annan kan hjälpa till och komma med bra förslag smile


6 851 Inlägg
3 augusti 2007
#15
Tobias_Sundin: Bryggar du så att du har 2 kanaler(A+B och C+D), eller kör du båda basarna på 1bryggad kanal (A+B)?


121 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#16
Verkar konstigt att det ska va kablarna också för jag har hafft ett annat steg innan det jag har nu och då funkade det. Tills det steget brann upp ett Hellfire Vulcane 4*600W.

Har testat att koppla basarna på flera olika sätt bryggat på Ch 1,2 - Ch 3,4 o.s.v.
Men hur jag änn kopplar så slår protect lampan igång när jag kör 2 basar.

Gatebil Mantrop 2007

6 851 Inlägg
3 augusti 2007
#17
Vad har du för tjocklek på kablarna?


905 Inlägg
3 augusti 2007
#18
och vad händer om du kör basarna på varsin kanal då? samma sak då?

341 Inlägg
3 augusti 2007
#19
Tobias_Sundin skrev:
Verkar konstigt att det ska va kablarna också för jag har hafft ett annat steg innan det jag har nu och då funkade det. Tills det steget brann upp ett Hellfire Vulcane 4*600W.

Har testat att koppla basarna på flera olika sätt bryggat på Ch 1,2 - Ch 3,4 o.s.v.
Men hur jag änn kopplar så slår protect lampan igång när jag kör 2 basar.

Om det förra steget brann upp, finns det kanske anledning att misstänka att något är fel i baslådan...


121 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#20
Det är inget fel på lådan har testat den på flera.

Jag har pratat med han som säljer stegen och han sa att det va viktigt med vilka kablar man körde alltså tjockleken. Han sa att 26 kvadrat va det minsta man skulle köra på alla slutsteg. Har nämde också att jag skulle mäta volt och det har jag gjort det är lika fram vid batteriet som bak vid steget å kondingen ingen skillnad. Sen blir ju ingen av kablarna det minsta varma. Skall testa steget i en kompis bil imorron, funkar det inte där hellerså måste det ju va nått fel på steget elr???

Gatebil Mantrop 2007


Sök