3611
Sök

En Volvo 740 för 10.000, skit eller duger den

4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tja, nu e de såhär att jag ska köpa min första bil snart. Har då tittat mycke på volvo 740 eftersom den e billig att äga å laga, perfekt då jag bara har studiebidraget och jobb på loven som inkomst. Har då kollat på blocket å dom flesta 740 ligger på runt 10.000 kr, å så mycke mer tänker jag inte betala för en 740. Men då kommer min pappa in i bilden, han påstår då att jag kommer säkert få lägga ner minst de dubbla i reparationer. och jag kan ju inte direkt argumentera mot honom eftersom jag har noll kunskap om bilägande.

Så vågar jag köpa en 740 för de priset???


8 Inlägg
1 augusti 2007
#2
Själv tycker jag det är ett bra val, jag kanske själv ska köpa en wink


Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#3
Bra som första bil billiga att äga som 18åring smile men lova mej att du ger fan i att skaffa sveriges största vinge  till den tongue
Senast redigerat av haxer (1 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#4
haxer skrev:
Bra som första bil billiga att äga som 18åring smile men lova mej att du ger fan i att skaffa sveriges största vinge  till den tongue
Hahaha, nää de e de värsta jag vet;)


63 Inlägg
1 augusti 2007
#5
Hej.
10000 borde du får en rätt så bra 740.
Själv köpte jag min för 6000 och det enda som behövts hittils har varit byte av styrleden.
har haft bilen i snart 1 år och alltså inte behövt lagt ut några pengar alls i princip.
MVH

Driifter;)
1 630 Inlägg
1 augusti 2007
#6
ja hade kört på de utan o tveka e de en 740 du vill ha så .. kika runt o jämnför lite o ta en som du tycker verkar vara vettig... men dyk inte på första bästa utan o ha kollat på nån mer.. o verkar de va lite för billigt så e de säkert nåt skummt..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

2 271 Inlägg
1 augusti 2007
#7
att den skulle bli dubbelt så dyr i reperationer har jag svårt att tro.
Enda "dyra" jag köpt till min är en ny lamdasond för 1600 kr på två år, utöver annat "nödvändigt"tongue

Men åka vs ekonomi skulle jag satsat på en mindre japps eller nåt. Om du nu inte hade den bästa ekonomin? kan va kul att ha soppa i den också:D

Annars väldigt bra bil...


Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#8
Rallyhalle skrev:
haxer skrev:
Bra som första bil billiga att äga som 18åring smile men lova mej att du ger fan i att skaffa sveriges största vinge  till den tongue
Hahaha, nää de e de värsta jag vet;)
Tack smile Synd att du inte har tv i bilen än då kan du ha vissa av volvo vingarna som inte är orginal som tv antenn tror du får akta flygplanen har hört att dom är känsliga för radiovågor big_smile
Senast redigerat av haxer (1 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

499 Inlägg
1 augusti 2007
#9
Jag sålde min 740, se min bil här på garaget för 12000kr. Det var med gula blinkersglas och orginalfälgar. Jag skulle vilja påstå att för 10000kr kan du hitta en mycket fin 740. Bli medlem på forum.740klubben.se, där kan vi allt om dessa underbara bilar och kan hjälpa dig med dina frågor.

MVH Fredrik
Senast redigerat av Hellquist (1 augusti 2007)


4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#10
lingua skrev:
att den skulle bli dubbelt så dyr i reperationer har jag svårt att tro.
Enda "dyra" jag köpt till min är en ny lamdasond för 1600 kr på två år, utöver annat "nödvändigt"tongue

Men åka vs ekonomi skulle jag satsat på en mindre japps eller nåt. Om du nu inte hade den bästa ekonomin? kan va kul att ha soppa i den också:D

Annars väldigt bra bil...
ok, låter som att de inte e så mycke problem alls me dom. Men vet du möjligen nån japps som e rwd. de e också lite anledningen till att jag kollar på 740. Övningskör saab så skulle vilja testa bakhjulsdrift så jag vet hur de e.


Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#11
Varför rwd? Går att börna med Fwd också bara jobbigt att ha rwd men gammla jappsar förgasare har la rwd?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
1 augusti 2007
#12
Problemet med 740 om man lever på studiebidrag är att de är rätt törstiga tongue under litern kan du nog inte få den...

En mindre japps är bättre val som lingua sa innan.


Mvh Dennis


1 019 Inlägg
1 augusti 2007
#13
Jag hade en bmw 316 e30 som förstabil! Den var kanon! billig att åka i och bra pris på reservdelarna smile

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#14
haxer skrev:
Varför rwd? Går att börna med Fwd också bara jobbigt att ha rwd men gammla jappsar förgasare har la rwd?
mjo, men nu e jag inte ute efter att börna så mycke:)
Anledningen är att jag aldrig kört en rwd, å en rwd sladdar ju lättare än en fwd. så de handlar lite om att lära mig å köra bil också;)


Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#15
Rallyhalle skrev:
haxer skrev:
Varför rwd? Går att börna med Fwd också bara jobbigt att ha rwd men gammla jappsar förgasare har la rwd?
mjo, men nu e jag inte ute efter att börna så mycke:)
Anledningen är att jag aldrig kört en rwd, å en rwd sladdar ju lättare än en fwd. så de handlar lite om att lära mig å köra bil också;)
Köra bil ska man väl göra säkert helst när man är nykomling på körkortet? tongue

Hade iallafall satsat på fwd men helt klart din bil ditt drivnings sätt :smile
Senast redigerat av haxer (1 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#16
Davv3 skrev:
Jag hade en bmw 316 e30 som förstabil! Den var kanon! billig att åka i och bra pris på reservdelarna smile
ok, trodde de va samma still på den som me alla andra bmw att allting bara e dyrt. men isf kanske jag ska ta å kolla på dom me. Tack för tipset:D


161 Inlägg
1 augusti 2007
#17
satsa på 740 big_smile mycket billigare får man det inte, det enda negativa är soppan. går nått sönder går man över till grannen wink sen är dom driftsäker. dock så kan ju japsare fungera dom med, fast det är så jäkla lite å krocka med plus att dom rosta!


4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#18
haxer skrev:
Rallyhalle skrev:
haxer skrev:
Varför rwd? Går att börna med Fwd också bara jobbigt att ha rwd men gammla jappsar förgasare har la rwd?
mjo, men nu e jag inte ute efter att börna så mycke:)
Anledningen är att jag aldrig kört en rwd, å en rwd sladdar ju lättare än en fwd. så de handlar lite om att lära mig å köra bil också;)
Köra bil ska man väl göra säkert helst när man är nykomling på körkortet? tongue

Hade iallafall satsat på fwd men helt klart din bil ditt drivnings sätt :smile
jo men hur säker e man på å köra om man hamnar i en bil som e rwd på vintern å man aldrig kört me rwd wink


Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#19
Rallyhalle skrev:
haxer skrev:
Rallyhalle skrev:

mjo, men nu e jag inte ute efter att börna så mycke:)
Anledningen är att jag aldrig kört en rwd, å en rwd sladdar ju lättare än en fwd. så de handlar lite om att lära mig å köra bil också;)
Köra bil ska man väl göra säkert helst när man är nykomling på körkortet? tongue

Hade iallafall satsat på fwd men helt klart din bil ditt drivnings sätt :smile
jo men hur säker e man på å köra om man hamnar i en bil som e rwd på vintern å man aldrig kört me rwd wink
Hur säker man är? Ja du får väl ffs sänka hastigheten så lär det nock gå bra ska du se. Står också i körkortsboken smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Avstängd
1 266 Inlägg
1 augusti 2007
#20
Rallyhalle skrev:
haxer skrev:
Rallyhalle skrev:

mjo, men nu e jag inte ute efter att börna så mycke:)
Anledningen är att jag aldrig kört en rwd, å en rwd sladdar ju lättare än en fwd. så de handlar lite om att lära mig å köra bil också;)
Köra bil ska man väl göra säkert helst när man är nykomling på körkortet? tongue

Hade iallafall satsat på fwd men helt klart din bil ditt drivnings sätt :smile
jo men hur säker e man på å köra om man hamnar i en bil som e rwd på vintern å man aldrig kört me rwd wink
självklart ska du ha bakhjulsdrivet, om du ska leka.... finns inget som är lika tråkigt att köra framhjulsdrift på vintern big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden


Sök