3062
Sök

En Volvo 740 för 10.000, skit eller duger den

Smålänning
7 883 Inlägg
1 augusti 2007
#21
TheFinnishFlash skrev:
Rallyhalle skrev:
haxer skrev:

Köra bil ska man väl göra säkert helst när man är nykomling på körkortet? tongue

Hade iallafall satsat på fwd men helt klart din bil ditt drivnings sätt :smile

jo men hur säker e man på å köra om man hamnar i en bil som e rwd på vintern å man aldrig kört me rwd wink

självklart ska du ha bakhjulsdrivet, om du ska leka.... finns inget som är lika tråkigt att köra framhjulsdrift på vintern big_smile

Kan ju börja lära dig parera kast med en 740, sen går du över till FWD och bra handbroms. Minst lika kul när man lärt sig tekniken, och så går det så mycket fortare fram också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#22
twin_cam skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Rallyhalle skrev:

jo men hur säker e man på å köra om man hamnar i en bil som e rwd på vintern å man aldrig kört me rwd wink

självklart ska du ha bakhjulsdrivet, om du ska leka.... finns inget som är lika tråkigt att köra framhjulsdrift på vintern big_smile

Kan ju börja lära dig parera kast med en 740, sen går du över till FWD och bra handbroms. Minst lika kul när man lärt sig tekniken, och så går det så mycket fortare fram också.

Instämmer smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#23
twin_cam skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Rallyhalle skrev:

jo men hur säker e man på å köra om man hamnar i en bil som e rwd på vintern å man aldrig kört me rwd wink

självklart ska du ha bakhjulsdrivet, om du ska leka.... finns inget som är lika tråkigt att köra framhjulsdrift på vintern big_smile

Kan ju börja lära dig parera kast med en 740, sen går du över till FWD och bra handbroms. Minst lika kul när man lärt sig tekniken, och så går det så mycket fortare fram också.

mmm, har hittills fått lära mig parera sladdar me 9-5an men de gick inge vidare då de inte blev nåra egentliga sladdar:/


Avstängd
1 266 Inlägg
1 augusti 2007
#24
twin_cam skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Rallyhalle skrev:

jo men hur säker e man på å köra om man hamnar i en bil som e rwd på vintern å man aldrig kört me rwd wink

självklart ska du ha bakhjulsdrivet, om du ska leka.... finns inget som är lika tråkigt att köra framhjulsdrift på vintern big_smile

Kan ju börja lära dig parera kast med en 740, sen går du över till FWD och bra handbroms. Minst lika kul när man lärt sig tekniken, och så går det så mycket fortare fram också.

jadu..jag har testat att rycka i kryckan på felhjulsdrivna bilar...inte ett dugg kul !
men men...smaken är som baken smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#25
Kul :S köra bil innebär inte köra runt och sladda hela tiden jag har redan tröttnat på det tongue faktiskt ser inte det roliga i det ... kan man inte sladda med en fwd så ska man inte sladda tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

svetsare
119 Inlägg
1 augusti 2007
#26
köp dig en nybes 740 så slipper du alla bekymmer på minst ett år,sen kanske du vill byta bil.
för det vill man ofta...

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Avstängd
1 266 Inlägg
1 augusti 2007
#27
haxer skrev:
Kul :S köra bil innebär inte köra runt och sladda hela tiden jag har redan tröttnat på det tongue faktiskt ser inte det roliga i det ... kan man inte sladda med en fwd så ska man inte sladda tongue

well, jag tycker det är riktigt jävla roligt att sladda omkring på vintern iaf...det enda som är roligt med vintern. big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Smålänning
7 883 Inlägg
1 augusti 2007
#28
TheFinnishFlash skrev:
twin_cam skrev:
TheFinnishFlash skrev:
självklart ska du ha bakhjulsdrivet, om du ska leka.... finns inget som är lika tråkigt att köra framhjulsdrift på vintern big_smile

Kan ju börja lära dig parera kast med en 740, sen går du över till FWD och bra handbroms. Minst lika kul när man lärt sig tekniken, och så går det så mycket fortare fram också.

jadu..jag har testat att rycka i kryckan på felhjulsdrivna bilar...inte ett dugg kul !
men men...smaken är som baken smile

Men att man kommer fortare fram kan ingen neka till... En bakhjulsdriven driver inte när den sladdar, det gör en framhjulsdriven.

Att sitta i 30 och rycka kryckan är ine kul, men hålla 50 - 70, svänga, slita till en gång snabbt, styra emot och fullgas, som dom gör med FWD rallybilar är skitkul!

Kör man FWD på rätt sätt i halka så är det mycket snabbare än RWD. Allt blir vad man gör det till.

Men i början är alla bilar kul att köra.

Till Topic:
En 740 för 10000 ska vara riktigt rostfri och lågmilad. Och köp inte en GL med förgasare, för dom är trötta. Satsa på nått lite piggare, typ GLT 16 valve. Eller varför inte en TIC, om du inte ska stå för försäkringen själv.
Senast redigerat av twin_cam (1 augusti 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
1 266 Inlägg
1 augusti 2007
#29
twin_cam skrev:
TheFinnishFlash skrev:
twin_cam skrev:

Kan ju börja lära dig parera kast med en 740, sen går du över till FWD och bra handbroms. Minst lika kul när man lärt sig tekniken, och så går det så mycket fortare fram också.

jadu..jag har testat att rycka i kryckan på felhjulsdrivna bilar...inte ett dugg kul !
men men...smaken är som baken smile

Men att man kommer fortare fram kan ingen neka till... En bakhjulsdriven driver inte när den sladdar, det gör en framhjulsdriven.

Att sitta i 30 och rycka kryckan är ine kul, men hålla 50 - 70, svänga, slita till en gång snabbt, styra emot och fullgas, som dom gör med FWD rallybilar är skitkul!

Kör man FWD på rätt sätt i halka så är det mycket snabbare än RWD. Allt blir vad man gör det till.

Men i början är alla bilar kul att köra.

hehe jodå, så är det säkert smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#30
bullen30 skrev:
köp dig en nybes 740 så slipper du alla bekymmer på minst ett år,sen kanske du vill byta bil.
för det vill man ofta...

joo, funderar på om jag ska börja me att bara ha den över vintern så får jag se i vår hur de blir, kanske dags att byta upp sig redan då:D


svetsare
119 Inlägg
1 augusti 2007
#31
TheFinnishFlash skrev:
twin_cam skrev:
TheFinnishFlash skrev:

jadu..jag har testat att rycka i kryckan på felhjulsdrivna bilar...inte ett dugg kul !
men men...smaken är som baken smile

Men att man kommer fortare fram kan ingen neka till... En bakhjulsdriven driver inte när den sladdar, det gör en framhjulsdriven.

Att sitta i 30 och rycka kryckan är ine kul, men hålla 50 - 70, svänga, slita till en gång snabbt, styra emot och fullgas, som dom gör med FWD rallybilar är skitkul!

Kör man FWD på rätt sätt i halka så är det mycket snabbare än RWD. Allt blir vad man gör det till.

Men i början är alla bilar kul att köra.

hehe jodå, så är det säkert smile

skulle vilja se en FWD drifta..haha lycka till.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
1 augusti 2007
#32
skulle vilja se en FWD drifta..haha lycka till.

är du seriös?


4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#33
twin_cam skrev:
TheFinnishFlash skrev:
twin_cam skrev:

Kan ju börja lära dig parera kast med en 740, sen går du över till FWD och bra handbroms. Minst lika kul när man lärt sig tekniken, och så går det så mycket fortare fram också.

jadu..jag har testat att rycka i kryckan på felhjulsdrivna bilar...inte ett dugg kul !
men men...smaken är som baken smile

Men att man kommer fortare fram kan ingen neka till... En bakhjulsdriven driver inte när den sladdar, det gör en framhjulsdriven.

Att sitta i 30 och rycka kryckan är ine kul, men hålla 50 - 70, svänga, slita till en gång snabbt, styra emot och fullgas, som dom gör med FWD rallybilar är skitkul!

Kör man FWD på rätt sätt i halka så är det mycket snabbare än RWD. Allt blir vad man gör det till.

Men i början är alla bilar kul att köra.

Till Topic:
En 740 för 10000 ska vara riktigt rostfri och lågmilad. Och köp inte en GL med förgasare, för dom är trötta. Satsa på nått lite piggare, typ GLT 16 valve. Eller varför inte en TIC, om du inte ska stå för försäkringen själv.

de e glt:en jag kollar på. 115 hk på en såpas tung bil, känns som att moppen kan köra om de:)


huh?
10 427 Inlägg
1 augusti 2007
#34
Tror jag har lagt ned c:a 3000 på nödvändiga delar till min bil under dom två åren jag har haft den. Så lite pengar kan du ju vara beredd att lägga ut, även om dom flesta prylarna inte är så dyra.. finns alltid begagnat smile


4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#35
helt fel fri är den förmodligen inte, men de verkar ju inte vara minst en reparation i månaden iaf. sen så e grannen gammal volvo-meck så de löser sig nog kom jag på:D


Drop Shop
926 Inlägg
1 augusti 2007
#36
för 10k kan du få en fin 740.
jag köpte min gamla vinterpulka för 3k. skattad o besiktigad. den startade hela vintern. ända jag  behövde byta var oljefiltret då det sprack (?!)


huh?
10 427 Inlägg
1 augusti 2007
#37
twin_cam skrev:
Till Topic:
En 740 för 10000 ska vara riktigt rostfri och lågmilad. Och köp inte en GL med förgasare, för dom är trötta. Satsa på nått lite piggare, typ GLT 16 valve. Eller varför inte en TIC, om du inte ska stå för försäkringen själv.

Read and learn:

**
Kan lägga in lite info om B23/B230motorerna som fanns till Volvo 740 i Sverige.

1984:
B23E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
129hk 190Nm
98 oktan
740 GLE


1985 & 1986:
B230A, förgasare, ej katalysator.
112hk 192Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler (laddluftkylare), ej katalysator
182hk 253 NM
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1987:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1988:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GL

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GLE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE
1989

B230F, elektrisk insprutning (nytt system, LH 2.4), katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1990

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
155hk 203Nm [lite klenare än förut]
95oktan
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
165hk 264Nm [starkare än förut]
95 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1991 & 1992:
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
95 oktan
740 GL

B23/230 står för 2.3 liters motor, finns B200 också (dvs 2 liters).
F:et står för katalytisk avgasrening

Dieselmotorerna till 740 GLE kommer från VAG: D24, D24T (Turbo) & D24TIC (Turbo & intercooler).


Infon är tagen från boken 'Allt om Volvo 740' av Auto INFO, som anger Volvo som källa för all teknisk information.

Men reservation för eventuella felskrivningar.

**

Skrivet av mig till Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum.
Dvs alla 'GL' har inte förgasare.

Men alla motorerna som har 113 eller 116 kusar är rätt så trötta.

Varvänliga är B230E (131hk, vanligaste motorn till GLE tom 88) eller B234F (159/155hk, GLT 16 Valve-motorn)

Och turbosarna går väl framåt.


4 299 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#38
ooh jävlar du, de där gav en hel del svar, vet jag vilka modeller jag ska satsa på:P


Smålänning
7 883 Inlägg
1 augusti 2007
#39
steifan skrev:
twin_cam skrev:
Till Topic:
En 740 för 10000 ska vara riktigt rostfri och lågmilad. Och köp inte en GL med förgasare, för dom är trötta. Satsa på nått lite piggare, typ GLT 16 valve. Eller varför inte en TIC, om du inte ska stå för försäkringen själv.

Read and learn:

**
Kan lägga in lite info om B23/B230motorerna som fanns till Volvo 740 i Sverige.

1984:
B23E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
129hk 190Nm
98 oktan
740 GLE


1985 & 1986:
B230A, förgasare, ej katalysator.
112hk 192Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler (laddluftkylare), ej katalysator
182hk 253 NM
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1987:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1988:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GL

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GLE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE
1989

B230F, elektrisk insprutning (nytt system, LH 2.4), katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1990

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
155hk 203Nm [lite klenare än förut]
95oktan
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
165hk 264Nm [starkare än förut]
95 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1991 & 1992:
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
95 oktan
740 GL

B23/230 står för 2.3 liters motor, finns B200 också (dvs 2 liters).
F:et står för katalytisk avgasrening

Dieselmotorerna till 740 GLE kommer från VAG: D24, D24T (Turbo) & D24TIC (Turbo & intercooler).


Infon är tagen från boken 'Allt om Volvo 740' av Auto INFO, som anger Volvo som källa för all teknisk information.

Men reservation för eventuella felskrivningar.

**

Skrivet av mig till Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum.
Dvs alla 'GL' har inte förgasare.

Men alla motorerna som har 113 eller 116 kusar är rätt så trötta.

Varvänliga är B230E (131hk, vanligaste motorn till GLE tom 88) eller B234F (159/155hk, GLT 16 Valve-motorn)

Och turbosarna går väl framåt.

Varför tror du jag skrev "köp inte en GL med förgasare". Jag vet att dom fanns med insprutning också wink Men två kamaxlar är bättre än en tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
1 266 Inlägg
1 augusti 2007
#40
steifan skrev:
twin_cam skrev:
Till Topic:
En 740 för 10000 ska vara riktigt rostfri och lågmilad. Och köp inte en GL med förgasare, för dom är trötta. Satsa på nått lite piggare, typ GLT 16 valve. Eller varför inte en TIC, om du inte ska stå för försäkringen själv.

Read and learn:

**
Kan lägga in lite info om B23/B230motorerna som fanns till Volvo 740 i Sverige.

1984:
B23E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
129hk 190Nm
98 oktan
740 GLE


1985 & 1986:
B230A, förgasare, ej katalysator.
112hk 192Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler (laddluftkylare), ej katalysator
182hk 253 NM
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1987:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1988:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GL

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GLE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE
1989

B230F, elektrisk insprutning (nytt system, LH 2.4), katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1990

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
155hk 203Nm [lite klenare än förut]
95oktan
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
165hk 264Nm [starkare än förut]
95 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1991 & 1992:
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
95 oktan
740 GL

B23/230 står för 2.3 liters motor, finns B200 också (dvs 2 liters).
F:et står för katalytisk avgasrening

Dieselmotorerna till 740 GLE kommer från VAG: D24, D24T (Turbo) & D24TIC (Turbo & intercooler).


Infon är tagen från boken 'Allt om Volvo 740' av Auto INFO, som anger Volvo som källa för all teknisk information.

Men reservation för eventuella felskrivningar.

**

Skrivet av mig till Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum.
Dvs alla 'GL' har inte förgasare.

Men alla motorerna som har 113 eller 116 kusar är rätt så trötta.

Varvänliga är B230E (131hk, vanligaste motorn till GLE tom 88) eller B234F (159/155hk, GLT 16 Valve-motorn)

Och turbosarna går väl framåt.

ska jag tanka min med 98 ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden


Sök