twin_cam skrev:
Till Topic:
En 740 för 10000 ska vara riktigt rostfri och lågmilad. Och köp inte en GL med förgasare, för dom är trötta. Satsa på nått lite piggare, typ GLT 16 valve. Eller varför inte en TIC, om du inte ska stå för försäkringen själv.
Read and learn:**
Kan lägga in lite info om B23/B230motorerna som fanns till Volvo 740 i Sverige.
1984:
B23E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
129hk 190Nm
98 oktan
740 GLE
1985 & 1986:
B230A, förgasare, ej katalysator.
112hk 192Nm
98 oktan
740 GL
B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE
B230ET, insprutning, turbo & intercooler (laddluftkylare), ej katalysator
182hk 253 NM
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER
1987:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
98 oktan
740 GL
B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE
B230ET, insprutning, turbo & intercooler, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER
1988:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GL
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE
B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GLE
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER
B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER
B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE
1989
B230F, elektrisk insprutning (nytt system, LH 2.4), katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT
B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER
1990
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT
B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
155hk 203Nm [lite klenare än förut]
95oktan
740 GLT 16 VALVE
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
165hk 264Nm [starkare än förut]
95 oktan
740 TURBO INTERCOOLER
1991 & 1992:
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
95 oktan
740 GL
B23/230 står för 2.3 liters motor, finns B200 också (dvs 2 liters).
F:et står för katalytisk avgasrening
Dieselmotorerna till 740 GLE kommer från VAG: D24, D24T (Turbo) & D24TIC (Turbo & intercooler).
Infon är tagen från boken 'Allt om Volvo 740' av Auto INFO, som anger Volvo som källa för all teknisk information.
Men reservation för eventuella felskrivningar.
**
Skrivet av mig till Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum.
Dvs alla 'GL' har inte förgasare.
Men alla motorerna som har 113 eller 116 kusar är rätt så trötta.
Varvänliga är B230E (131hk, vanligaste motorn till GLE tom 88) eller B234F (159/155hk, GLT 16 Valve-motorn)
Och turbosarna går väl framåt.