3408
Sök

Får ej in ettan och tvåan, hjälp!?

1 217 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#1
Bara för att ni ska veta så är jag totalidiot vad det gäller mekanik.

Jag har vart ute och kört en lånad volvo 745 idag och helt plötsligt efter att jag backat så är det stört omöjligt att få i ettan och tvåan. Backen, 3,4 och 5an är inga problem och det är inga missljud i dem växlarna men när man försöker få i 1-2an så är det bomstopp. Det går inte få dem i lägena för 5 öre. Vad kan felet vara? (Bilen är lånad och ska vara tillbaka i samma skick som jag hämtade den i. d v s: jag ligger illa till just nu)


1 217 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#2
Okej. jag har kört 4 mil med eländet efter d att det blev knas. och även försökt att få i ettan och tvåan stillaståendes med avstängd motor.. stört omöjlig:S


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
4 augusti 2007
#3
hehe, hade en 245a som studentbil som vi kvaddade lådan på så inte 1:an å 2:an gick i, men efter lite muskelkraft så gick det sen tongue wink

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Kettunen
4 augusti 2007
#4
Min polare har exakt samma sak fast på en saab 9000CD.
Han får bara in 3,4,5 & R
Men han lör endå o hållt i ca 2 månader

1 217 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#5
Okej.. men jag har inte kört speciellt hårt överhuvudtaget med den.. så jag tror inte det beror på hårt slitage iallafall.. ingen som har bra koll på vad det kan vara?


1 217 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#6
ingen i nattens lugn som har någon idé?


820 Inlägg
4 augusti 2007
#7
Kan man verkligen starta en Volvo på 3an?
Okej, jag kan det med min fårr, men jag kan ju köra på 5ans växel i 50 i uppåtlutning. Trodde volvo hade mycket högre utväxling?

391 Inlägg
4 augusti 2007
#8
körde en 745  med liknande problem, man fick ta i en hel del för att få i växarna,   dock underlättade det med rull..   men det var någon slitage grej som ska bytas  sade dem.  ( jag e kass på mekanik med - mins ej vad det hette ) piniong lr nåt sådant kankse ?

397 Inlägg
4 augusti 2007
#9
Tja!
740 kan vara lite tjuriga med ettan speciellt, Men prova att ha lite rull.. sen drar du upp backspärren, och drar den lite mot backen, sen trycker du i ettan.. för jag hade liknande problem på min gamla GL och då löste det sig med det.. dock förstår jag inte problemet med tvåans växel??

(prova torrväxla lite på det sättet så du förstår hur du ska göra innan du faktiskt kör och gör så, så du inte pillar in backen) behövs lite feeling

//Stoffe

1 217 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#10
Tack för svaret WasteGate.. har provat det där med backspärren och nu går det hjälpligt att få i ettan.. tvåan funkar också med lite lirkande i spärren och ett satans ryck samtidigt.


76 Inlägg
8 augusti 2007
#11
Om spaken är väldigt glapp samtidigt kan det ju vara plastbussningarna i länkaget som har gett upp... Kolla från undersidan så hittar du dom på undersidan av spaken...



Sök