Denna tråden kommer handla om förvandlingen av en gammal 360, till ett ljudbygge för tävlingsbruk.
Lite över 2000 kort har det blivit under byggets gång. Vi tänkte därför skapa en byggtråd, med lite "best of" från tiden i garaget...
Bilen, en Volvo 360 från 1986, inköptes i januari och tanken var aldrig att den skulle bli ett projekt. Dock fanns intresse av att ha en demobil och för att stå ut lite bland alla nyare bilar, passade den bra. Dessutom var den billig och det gjorde inte ont att sätta sågen i inredningen.
Vi skissade upp en snabb ritning under en kväll och veckan efter drog bygget igång. Syftet var att ge reklam åt butiken, men också att synas på tävlingar med lite udda märken.
Klassen vi fastnade för, var Advanced 30 Light, en kostnadsbegränsad klass, med max 30 000:- stereoanläggning.
Tråden börjar med bilder från februari, då ombyggnaden startade. Efter vårens tävlingar, bestämde vi oss för att byta lite grejor och bygga om ytterligare, samt att ordna mer med bilens utsida.
Del 1: Byggets start. Bilen i orginalutförande.
Man får inte så mycket för 1700:-. En fungerande bil, med lite hål här och var.
Lite omsorg med svetsen... Därefter omlackering där det behövdes.
Inredningen var i gott skick.. Vad nu det spelar för roll om den ändå ska bort
Vita blinkes tillverkades av ett skrotat lysrör, lite värme och lim...
När rostlagning och annat var klart, startade stereobygget. Vi hade fem veckor på oss att bli klara. Första tävlingen var planerad till Elmia under påskhelgen.
Först passades högtalarna in. Vi använde ett kitsystem från Soundstream, med 6,5" och diskant. Dessa ville vi ha på instrumentbrädan. Bafflar tillverkades och fälldes in och under dessa gjorde vi 3-liters lådor. Detta innebar att instrumenteringen fick byggas om en del för att ta mindre plats.
Nya tavlor tillverkades och tempmätaren fick flyttas till andra sidan för att få plats.
Lite neon fick ordna belysningen av instrumenten.
På plats..
Baslådan ville vi ha i fram, så den fick anpassas till det utrymme som fanns på högersidan.
Basen, en 10" Soundstream, satttes i en 40-liters bandpasslåda i MDF, som glasfiberarmerades. Porten tillverkades av et 6" avloppsrör, som konades till en tratt som mynnar upp i instrumentbrädan. Större delen av elsystemet fick flyttas och dras om, då säkringsboxen satt just där lådan skulle in...
Lådan skruvades fast från motorrummet och byggdes sedan in i instrumentbrädan.
Uppbyggnaden av brädan skedde mestadels av plaströr, som formades och limmades.
Vi plastade även in förstärkningar och en ny defroster.
Allt käddes sedan med fleecetyg och glasfiberarmerades.
Lite slip och spackel, förlåt, mycket slip och spackel, sedan vad det dags att klä. Vi valde mörkblå vinyl.
Den nya defrostern.
Högtalaren på plats.
Innifrån
Färdigklädd...
Diskanter i A-stolparna
Till apparaterna tillverkades en panel i MDF som sedan kläddes i svart vinyl.
I denna placerades huvudenheten från Alpine, en 7" LCD skärm, DVD spelare och fläktreglage.
Runt växelspaken, en konsoll som anpassades efter panelen och bilen. Även denna kläddes i svart vinyl, med en ram i blått.
Längre bak, runt handbromsen, tillverkades en konsoll med plats för powerblock och kondensator.
Dörrsidorna tillverkades på samma sätt som instrumentbrädan. En låda på c:a 8 liter konstruerades på varje dörrsida. I dörrarna monterades sedan ett par 8" midbasar från Soundstream.
Även dessa kläddes i mörkblå vinyl.
Förstärkarna placerades i sidostyckena i baksätet. Ett monoblock till basen och en fyrkanals till ljudet. Panelerna sågades upp och fick acrylglasfönster. Dessa kläddes i svart vinyl.
Fläktar installerades i b-stolparna för kylning.
Delningsfiltren sattes i skidluckan i mitten av sätet.
Det blev en hel del kablar. Vi använde robotslang som skydd och allt skruvades fast. Finns inget tråkigare än glapp och kortslutningar, så här slarvades inte
Plaströr användes på de ställen kablarna går genom plåten.
Systemet drivs av ett Stingerbatteri som klarar det mesta.
Till sist, lite bilder från den färdiga installationen, som den såg ut i början av sommaren.
Och det resulterade i en andraplats på Elmia.
Nu är bygget igång i sin andra fas. Lägger upp dessa byggbilder nästa gång
Lite över 2000 kort har det blivit under byggets gång. Vi tänkte därför skapa en byggtråd, med lite "best of" från tiden i garaget...
Bilen, en Volvo 360 från 1986, inköptes i januari och tanken var aldrig att den skulle bli ett projekt. Dock fanns intresse av att ha en demobil och för att stå ut lite bland alla nyare bilar, passade den bra. Dessutom var den billig och det gjorde inte ont att sätta sågen i inredningen.
Vi skissade upp en snabb ritning under en kväll och veckan efter drog bygget igång. Syftet var att ge reklam åt butiken, men också att synas på tävlingar med lite udda märken.
Klassen vi fastnade för, var Advanced 30 Light, en kostnadsbegränsad klass, med max 30 000:- stereoanläggning.
Tråden börjar med bilder från februari, då ombyggnaden startade. Efter vårens tävlingar, bestämde vi oss för att byta lite grejor och bygga om ytterligare, samt att ordna mer med bilens utsida.
Del 1: Byggets start. Bilen i orginalutförande.
Man får inte så mycket för 1700:-. En fungerande bil, med lite hål här och var.
Lite omsorg med svetsen... Därefter omlackering där det behövdes.
Inredningen var i gott skick.. Vad nu det spelar för roll om den ändå ska bort
Vita blinkes tillverkades av ett skrotat lysrör, lite värme och lim...
När rostlagning och annat var klart, startade stereobygget. Vi hade fem veckor på oss att bli klara. Första tävlingen var planerad till Elmia under påskhelgen.
Först passades högtalarna in. Vi använde ett kitsystem från Soundstream, med 6,5" och diskant. Dessa ville vi ha på instrumentbrädan. Bafflar tillverkades och fälldes in och under dessa gjorde vi 3-liters lådor. Detta innebar att instrumenteringen fick byggas om en del för att ta mindre plats.
Nya tavlor tillverkades och tempmätaren fick flyttas till andra sidan för att få plats.
Lite neon fick ordna belysningen av instrumenten.
På plats..
Baslådan ville vi ha i fram, så den fick anpassas till det utrymme som fanns på högersidan.
Basen, en 10" Soundstream, satttes i en 40-liters bandpasslåda i MDF, som glasfiberarmerades. Porten tillverkades av et 6" avloppsrör, som konades till en tratt som mynnar upp i instrumentbrädan. Större delen av elsystemet fick flyttas och dras om, då säkringsboxen satt just där lådan skulle in...
Lådan skruvades fast från motorrummet och byggdes sedan in i instrumentbrädan.
Uppbyggnaden av brädan skedde mestadels av plaströr, som formades och limmades.
Vi plastade även in förstärkningar och en ny defroster.
Allt käddes sedan med fleecetyg och glasfiberarmerades.
Lite slip och spackel, förlåt, mycket slip och spackel, sedan vad det dags att klä. Vi valde mörkblå vinyl.
Den nya defrostern.
Högtalaren på plats.
Innifrån
Färdigklädd...
Diskanter i A-stolparna
Till apparaterna tillverkades en panel i MDF som sedan kläddes i svart vinyl.
I denna placerades huvudenheten från Alpine, en 7" LCD skärm, DVD spelare och fläktreglage.
Runt växelspaken, en konsoll som anpassades efter panelen och bilen. Även denna kläddes i svart vinyl, med en ram i blått.
Längre bak, runt handbromsen, tillverkades en konsoll med plats för powerblock och kondensator.
Dörrsidorna tillverkades på samma sätt som instrumentbrädan. En låda på c:a 8 liter konstruerades på varje dörrsida. I dörrarna monterades sedan ett par 8" midbasar från Soundstream.
Även dessa kläddes i mörkblå vinyl.
Förstärkarna placerades i sidostyckena i baksätet. Ett monoblock till basen och en fyrkanals till ljudet. Panelerna sågades upp och fick acrylglasfönster. Dessa kläddes i svart vinyl.
Fläktar installerades i b-stolparna för kylning.
Delningsfiltren sattes i skidluckan i mitten av sätet.
Det blev en hel del kablar. Vi använde robotslang som skydd och allt skruvades fast. Finns inget tråkigare än glapp och kortslutningar, så här slarvades inte
Plaströr användes på de ställen kablarna går genom plåten.
Systemet drivs av ett Stingerbatteri som klarar det mesta.
Till sist, lite bilder från den färdiga installationen, som den såg ut i början av sommaren.
Och det resulterade i en andraplats på Elmia.
Nu är bygget igång i sin andra fas. Lägger upp dessa byggbilder nästa gång
Senast redigerat av MTR (5 augusti 2007)
Bertilsson Auto Electronics - http://www.webshop.bertilssonautoelectr … Pro/store/
0
0
0
0