3729
Sök

Jord, hur finner man bra jord?

16 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
#1
Vad är jord egentligen? Jag menar skrapa bort lite färg nånstans o du har jord, men en definition har jag aldrig hört och generellt sett vad finner man bra jord? Tack Eniz


864 Inlägg
6 oktober 2005
#2
hej
I bilar så innebär "jord" att chassit är i förbindelse med minuspolen på batteriet, så bra jord har du när du kommer åt en bra punkt i chassit, d.v.s när det inte är färg o dylikt där du ansluter din jordkabel... ps. om det är i motorrummet du ska koppla så går det lika bra att lägga kabeln direkt på batteriets minuspol. ds

hoppas att detta gjorde dig klokare
Senast redigerat av Tuffhaggman (6 oktober 2005)

16 Inlägg
7 oktober 2005
Trådstartare
#3
joo tack det gjorde du, men jag sökte en typ vetenskaplig förklaring till vad det är som t.ex. vad ohm är förstår d ? tongue Men tack iaf


10 287 Inlägg
7 oktober 2005
#4
Här: http://susning.nu/Fysik så slipper jag svamla runt här på forumet.
Klicka på "ellära" och läs tills du spyr.

Mvh
Göran

EniZ skrev:
joo tack det gjorde du, men jag sökte en typ vetenskaplig förklaring till vad det är som t.ex. vad ohm är förstår d ? tongue Men tack iaf

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
7 oktober 2005
#5
Om du ansluter "jordkabel" och mäter mellan den icke anslutna änden och Batteri minus så ska resistansen (ohm) vara så lågt som möjligt.
Bästa ledande kabel kärna består av silver (om jag inte minns fel) och nr. 2 är koppar..


864 Inlägg
8 oktober 2005
#6
EniZ skrev:
joo tack det gjorde du, men jag sökte en typ vetenskaplig förklaring till vad det är som t.ex. vad ohm är förstår d ? tongue Men tack iaf

ohm är en enhet som man mäter resistansen (motståndet i ledaren) med på samma sätt som man mäter tid i sekunder mäter man motståndet i ohm.

Ohms lag: U=RI där U är spänningen, R motstånd och I ström.
vet inte hur mycke användning du har av den men jag drar med den ändå

förövrigt så fungerar jordnings principen i bilar inte på samma sätt som i villainstallationer då jord i en bil är ett sätt att komma i kontakt med batteriets minuspol medans jordning i elinstalllationer är ett sätt att få strömmen bort från eventuellt spänningssatta apparathöljen vilket kan ske om apparaten är defekt, finns mer att säga på just den punkten men jag tror att det är överflödigt för tillfället

BMW Power
2 362 Inlägg
8 oktober 2005
#7
orka kunna allt sådant big_smile bara att det finns tongue

BMW, bogsering med wire :/

SSS -12
3 217 Inlägg
8 oktober 2005
#8
Jord... Hmm, tänk om bilen inte får kontakt med marken, bryts jorden då?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

104 Inlägg
9 oktober 2005
#9
bra jord brukar vara i bältes fästerna.


10 287 Inlägg
9 oktober 2005
#10
Sudda bort ordet Jord från era hjärnor.

Bränn istället in "återledare för att sluta strömkrets" så blir det mindre virr.

/Göran


Fuckface skrev:
Jord... Hmm, tänk om bilen inte får kontakt med marken, bryts jorden då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Driver
2 111 Inlägg
9 oktober 2005
#11
Fuckface skrev:
Jord... Hmm, tänk om bilen inte får kontakt med marken, bryts jorden då?

hahaha smile du är skön smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

864 Inlägg
9 oktober 2005
#12
Sharky skrev:
Sudda bort ordet Jord från era hjärnor.

Bränn istället in "återledare för att sluta strömkrets" så blir det mindre virr.

/Göran

bra skrivet, förhoppningsvis blir det mindre virr nu, och nej jordning har inget med bilens kontakt med marken att göra, det har med chassits kontakt till minuspolen att göra....

129 Inlägg
9 oktober 2005
#13
bästa jorden är ju å  dra tillbaka till batteriet


10 287 Inlägg
9 oktober 2005
#14
Inte nödvändigvis. Bra jord i kaross slår även grov kopparkabel.

Litet räkneexempel:

Specifika resistansen för koppar är 0.017ohm/mm2/m@20 grader och specifika resistansen för härdat stål ligger runt 0,4ohm/mm2/m@20 grader.

Dvs 1 kvadrat koppartråd motsvarar ca 25 kvadrat plåt.

I en bilkaross har du normalt ca 0,7mm tjock plåt. Bilen är ca 1.70m bred, 1 m hög kaross, ca 50% av höjd utgörs av rutor.
Dvs karossen motsvarar ca 3000 kvadratmillimeter plåt vilket motsvarar en kopparkabel på runt 120 kvadratmillimeter.

Så om du drar en kopparkabel på ca 120kvadrat så motsvarar den resistansen i en bilkaross av plåt.

Detta förutsätter dock att kontaktytan i jordtaget mot bilplåten är stor, helst minst 20mm i diameter om det är mot plan plåt. Mot bultförband minst M10.
Detta beror på att omsluten yta närmast kontaktpunkten är tämligen liten och kan ge stor tillskottsresistans.

Nääää, tänk inte ens tanken - jag svamlar inte.

Mvh
Göran
Civ.Ing Elkraftteknisk Mätteknik

P.S En anledning att dra separat återledare kan vara störningsproblem. men detta är ytterst sällsynt återlednings fel.


TCB skrev:
bästa jorden är ju å  dra tillbaka till batteriet

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

424 Inlägg
9 oktober 2005
#15
ett tankeexperiment: kan jag dra en jordkabel från min bils chassi till annan bils chassi och få elektroniken att fungera?

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
#16
"Sluten strömkrets" är svaret. Rita upp och se om strömmen kan ta vägen från runt hela elkretsen.

Dvs nej i ditt tankeexperiment så vida du inte kopplar ihop + på båda bilarna (kallas för startkablar....)

/Göran


parayaCar skrev:
ett tankeexperiment: kan jag dra en jordkabel från min bils chassi till annan bils chassi och få elektroniken att fungera?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 Inlägg
9 oktober 2005
Trådstartare
#17
Tack för alla svar, speciellt Sharky du har verkligen koll på det här tongue väldigt lärorikt tack Mvh EniZ


677 Inlägg
10 oktober 2005
#18
Tuffhaggman !!!

Bara för att besserwisra lite så är ju U inte lika med RI utan U=R*I

(vem orkar? Jag när  jag inte kan sova)

424 Inlägg
10 oktober 2005
#19
RI är väl bara ett enklare sätt att skriva ut R*I

**// Toyota \\**

469 Inlägg
10 oktober 2005
#20
Fuckface skrev:
Jord... Hmm, tänk om bilen inte får kontakt med marken, bryts jorden då?

haha, bilen har ju ingen kontakt med marken eftersom bilen står på gummi (däcken). det är därför det är säkrare att  sitta i en bil då det blixtrar wink


Sök