Inte nödvändigvis. Bra jord i kaross slår även grov kopparkabel.
Litet räkneexempel:
Specifika resistansen för koppar är 0.017ohm/mm2/m@20 grader och specifika resistansen för härdat stål ligger runt 0,4ohm/mm2/m@20 grader.
Dvs 1 kvadrat koppartråd motsvarar ca 25 kvadrat plåt.
I en bilkaross har du normalt ca 0,7mm tjock plåt. Bilen är ca 1.70m bred, 1 m hög kaross, ca 50% av höjd utgörs av rutor.
Dvs karossen motsvarar ca 3000 kvadratmillimeter plåt vilket motsvarar en kopparkabel på runt 120 kvadratmillimeter.
Så om du drar en kopparkabel på ca 120kvadrat så motsvarar den resistansen i en bilkaross av plåt.
Detta förutsätter dock att kontaktytan i jordtaget mot bilplåten är stor, helst minst 20mm i diameter om det är mot plan plåt. Mot bultförband minst M10.
Detta beror på att omsluten yta närmast kontaktpunkten är tämligen liten och kan ge stor tillskottsresistans.
Nääää, tänk inte ens tanken - jag svamlar inte.
Mvh
Göran
Civ.Ing Elkraftteknisk Mätteknik
P.S En anledning att dra separat återledare kan vara störningsproblem. men detta är ytterst sällsynt återlednings fel.
TCB skrev:
bästa jorden är ju å dra tillbaka till batteriet