3170
Sök

Sämskskinnet luddar! /Tips på annat märke

Mest i vägen.
205 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Bestämde mig för att tvätta min svarta bil förut idag och hade inhandlat Turtle Supertvätt, svampar och sämskskinn (okänt märke alá 99:-) Jag slet som ett djur och skulle till slut endast torka av bilen, det är då det händer! Drar med sämskskinnet över bilen och upptäcker att det mjällar av sig värre än min farfars hjässa. Det var prickar överallt! Jag blev tokig! Fanns inget jag kunde göra åt det heller så hela tvätten gick åt skogen. (ja, skinnet var blött..)

1.Så vad har ni för tips på BRA (!) sämskskinn. Skiter i pris bara det blir torrt och prickfritt.
2. Även hört något om microfiberdukar?? Något att ha?
3. Använder mig av Turtle Supertvätt men har även tillgång till Turtle Extreme Nano-tec vax, Turtle Zip schampoo, Sonax flytande hårdvax samt även Turtles Wax It Wet. Några av dessa ni hellre skulle använda, kombinera..?


Imorgon ska jag göra ett nytt försök! wink

/Therese


Muttley
6 augusti 2007
#2
meguiars har någon sorts handduk som verkar vara väldigt bra men då får man betala för de med
micro säljer allt meguiar har.

4 767 Inlägg
6 augusti 2007
#3
Var det ett äkta skinn du använde eller ett syntetskinn?

Jag har torkat med biltemas sämsk-skinn i flera år och aldrig haft problem med det smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Mest i vägen.
205 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#4
Erick skrev:
Var det ett äkta skinn du använde eller ett syntetskinn?

Jag har torkat med biltemas sämsk-skinn i flera år och aldrig haft problem med det smile

Mvh
Erick
Det var äkta, tog det eftersom jag hört att det ska vara bättre, men tji fick jag!
Senast redigerat av TessGTI (6 augusti 2007)


huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2007
#5
Jag köpte ett syntet på Jula (den billigare varianten i en liten plastburk med röd text), har funkat kanon smile Mycket bättre än de syntet och äkta jag köpt på OKQ8/Biltema/osv.

Testa det! Suger inte upp lika bra som ett 'äkta' men ger bättre glid över lacken.
Lättare att använda.


Mest i vägen.
205 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#6
tkd_rille skrev:
meguiars har någon sorts handduk som verkar vara väldigt bra men då får man betala för de med
micro säljer allt meguiar har.
Har tittat lite på deras märke och är sugen på att bl.a. pröva deras supertvätt. Kanske borde slå slag i saken och åka och storhandla på Micro.. wink


Mest i vägen.
205 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#7
steifan skrev:
Jag köpte ett syntet på Jula (den billigare varianten i en liten plastburk med röd text), har funkat kanon smile Mycket bättre än de syntet och äkta jag köpt på OKQ8/Biltema/osv.

Testa det! Suger inte upp lika bra som ett 'äkta' men ger bättre glid över lacken.
Lättare att använda.
Jobbar på gångavstånd från Jula så man kanske skulle springa över imorgon och köpa ett, måste tvätta om bilen så fort som möjligt nämligen. smile


259 Inlägg
6 augusti 2007
#8
skönt med svarta bilar eller hur . snyggt som fan nytvättat ,men man måste älska att tvätta o skinna


huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2007
#9
TessGTI skrev:
steifan skrev:
Jag köpte ett syntet på Jula (den billigare varianten i en liten plastburk med röd text), har funkat kanon smile Mycket bättre än de syntet och äkta jag köpt på OKQ8/Biltema/osv.

Testa det! Suger inte upp lika bra som ett 'äkta' men ger bättre glid över lacken.
Lättare att använda.
Jobbar på gångavstånd från Jula så man kanske skulle springa över imorgon och köpa ett, måste tvätta om bilen så fort som möjligt nämligen. smile
Det skinnet jag köpte verkar inte finnas i sortimentet på hemsidan iallafall.
Så kan inte svara på om det finns kvar, köpte mitt förra hösten tror jag.
Finns Turtle Wax-syntetskinn iallafall, funkar säkert också bra.


Mest i vägen.
205 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#10
mag skrev:
skönt med svarta bilar eller hur . snyggt som fan nytvättat ,men man måste älska att tvätta o skinna
Jag älskar svarta bilar och har inga problem med att tvätta, (som tur är) men jag räknar ju blankt med att bilen ska se nytvättad, och inte nymjällad, ut när jag är klar.

Men funderar på att köpa klippkort på Buff ´n Shine (Rekond firma)
Bara lämna in bilen och så får dom fixa upp den wink


2 655 Inlägg
6 augusti 2007
#11
Har ni testat silikonskrapor? Helt underbara att dra av vattnet med, snabbt och bra. Sedan så får man ta de sista bitarna på bilen med skinnet. Köpte min på Micro, en Turtle Wax skrapa.

48 Inlägg
6 augusti 2007
#12
andvänd inte syntetiska, gör kanske inte så möt på en välanvänd lack men ja använde de på min nylackade a-traktor (ja ja hade väntat på att lacken skulle härda ordentligt) och det blev mickroskopiska repor precis över hela lacken som kom fram i solljuset


417 Inlägg
6 augusti 2007
#13
Tjena!

Syntetiskt sämskskinn är det enda rätta, håller länge och har grym uppsugningsförmåga. Äkta sämskskinn bara fäller och suger inte upp så mkt vatten. Jag tänker inte göra reklam för nå´t märke, men du får oftast vad du betalar för. Ett stort syntetiskt skinn ska ligga på mellan 250-400 spänn/skinn

mvh/Jocke

88 Inlägg
6 augusti 2007
#14
silikon skrapa och tryckluft är bra annars :p

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

Mest i vägen.
205 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#15
Streckkoden skrev:
Har ni testat silikonskrapor? Helt underbara att dra av vattnet med, snabbt och bra. Sedan så får man ta de sista bitarna på bilen med skinnet. Köpte min på Micro, en Turtle Wax skrapa.
Men just ja! Dessa hade jag glömt bort, testade en sådan för några månader sen och blev helnöjd! Fick dock ta skarvar och liknade med sämskskinn men det var en av de luddfria varianterna så inga problem där inte. Har dock hört att silikonskrapor kan ge repor i lacken pga mikrosmått smuts som fastnat...?


103 Inlägg
6 augusti 2007
#16
En välanvänd silikonskrapa är Ingen höjdare >.< Tur att den bara används på kundernas bilar:P hahaha

Better stay on the road, the road to heaven

1 256 Inlägg
6 augusti 2007
#17
Jag har tvättat och rekondat MÅNGA bilar under åren och jag har ägt nästan bara svarta och röda bilar..

Jag anser att en gummiskrapa som används på rätt sätt är det bästa, sämsskinnet repar mer än skrapan. och det sista blåser jag bort med högtrycksluft eller torkar bort med Biltemas mirakeldukar/mikrofiberdukar..
Dem finns även att köpa på Gekås i Ullared för 7kr st, och jag rekommenderar att man köper MASSOR

Gummiskrapan repar inget sålänge man håller den ren och fin och använder den på rätt sätt...
Jag rengör min med bilvax, Ja! Du läste rätt... Bilvax


Mvh Jonni
Senast redigerat av Jonni (6 augusti 2007)


88 Inlägg
7 augusti 2007
#18
Som sagt att skrapor repar är bluff :p dom repar mindre än andra torkmetoder, och resultatet blir oftast bättre smile

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

13 Inlägg
7 augusti 2007
#19
MEGUIAR SHINE MICROFIBER riktigt fina grejer torkar mina bilar med den bilr kanon resultat!!

http://www.micro.se/index.asp?jump=http … id%3D22015


saabtok
1 306 Inlägg
7 augusti 2007
#20
Annvänder de man fick med wax it wet (turtle) och de funkar kanon....har ett som ja köpte på mekonomen  för ett lite dyrare kommer ej ihåg märke men ja tror man inte ska  köpa nåt billigt  för farsan hade ett biligare och de var samma med de massa ludd.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar


Sök