3329
Sök

båtkörkort för eller emot?

2 122 Inlägg
8 augusti 2007
de var på tiden att de kommer tycker jag

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

557 Inlägg
8 augusti 2007
Jag tycker det är bra, tycker även att man ska behöva göra uppkörning för att få ta sig fram med EPA.

//Jerry

-:Player in the street:-
234 Inlägg
8 augusti 2007
hel rätt me detta tycker ja för som många andra säger finns dom som tror de kan o vet allt om sjön o tror de kan köra hur fort som helst men olyckor händer även på vatten .,krscha med en båt i 40 knop e banne mej ingen lek...fattar inte varför dom inte infört detta för många år sen man måste ju ha körkort för att köra bil tom för att köra epa i 30 blås men köra en båt i 30knop+ behöver man inge mer än pengar att köpa båten sen ut o köra även fast d inte vet en regel på sjäön för det finns vissa regler på sjön med som många många inte har en anning om....har varit på sjön sen ja låg i magen på mamma o pappa har kört båt hela sitt liv han har sett mkt idioter på sjön ,o då har han alla utbildning som "vanliga" har skepparexamen,förarbevis,m.m ...o ändå e han för oxå ,! frågan e bara hur de ska kolla detta vilka som har o inte har...de måste ju få mer båt poliser som ligger ute o patrullerar ,konstigt att de heller inte varit mer för de finns ju dom som kör onyktra o så där me ...ja som sagt hoppas ja de införs snart! min menning i detta;)

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

92 Inlägg
30 november 2010
Gammal tråd men men big_smile

3år och det är ej en lag idag, men det snackas hela tiden, nästa år osv

Jag tog mitt våren 2009.  Jag tycker det ska bli en lag, för då kan det bli lugnare i hamnarna och vid stränder där folk o barn badar.

Kursen var på många timmar dock, men lätt värt att ta.

Jag klarar mig på min 6,5meters segelbåt som toppar 12-13knop, (har aldrig hänt mig) men 6knop klarat halv vägs! Får se till att det häner på kappseglings säsongen 2011 istället!

///Boat

Meldem
917 Inlägg
30 november 2010
tycker att det är helt rätt att införa någon slags lag som säger att båtföraren ska kunna visa upp något intyg/bevis på att han kan tillräckligt om båt/hav/navigation så han inte är en fara för allmänheten ute på havet.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 december 2010
Starkt emot! Fler kustbevakare som håller ordning istället smile ja har kört båt hela livet, och tänker inte ta nått jäkla "körkort"... Är nästa steg körkort för cyklister?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 december 2010
Children-Of-Bodom skrev:
Tvärtom tycker jag. Bil är värre än båt.
Och jag lånar inte nåns båt utom jag kör egen båt ,Fletcher GTO med 70 hästare. Tog mig 2 år att spara ihop till..
P.S är uppvuxen med båtar från 8 - 14 år så kan köra för den delen med
Men visst fan kan det vara kul att köra snabbt ibland. Men tycker de flesta drar ALLA över en kant här,

Dax och skaffa större motor!. vi har en 2taktare på 115hk på samma båt smile

Nej jag tycker att det låter fjatigt. 10knop är snuskigt långsamt.

Snabbkurs med lite livrädning och sjövett (1h var 5te år) och 300kr i avgift för kursen när båten går över 20knop tycker jag låter vettigt.

Ps upvuxen med snabbseglande små båtar och riktiga stora leksaksbåtar och sysslar en hel del med vattenlek (wakeboard)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

3 585 Inlägg
1 december 2010
m_a_c skrev:
Jag tycker att förslaget är delvis bra. Det jag inte tycker om är 10 knop och/eller 7m jag tycker att dessa gränser ska vara något högre. För 10 knop = 18.5 km i timmen villket är betydligt långsamare än en moped som man får köra utan körkort eller så är det en hastighet som man ligger runt när man cycklar lite fortare. Och både moped och cyckel vistats ju i betydligt trängre och farligare miljöer. Då skulle man ju ha körkort på dom med eller?. Jag menar det är ju inte direkt trångt på havet eller i sjön.
Dessutom så käns det som att 90% av alla olyckor sker när kapten är onyckter och gränsen för sjöfyleri är 1.0 promile. Är det rätt att ha en så mycket högre gräns för sjöfylleri än för rattfylleri? En annan uppfattning som jag tror att ett flertal framförallt på detta forum delar är att bara för att man har körkort kör man inte i en laglig hastighet.
Jag tycker att det vore bättre om man hade körkort för båtar över 10m eller 30 knop = 55.56km/h. Och att man sänker gränsen för sjöfylleri till den gräns som är för bil.

Tänk på att man kan åka fast för fortkörning på sjön med..

30knop är fort på vattnet och finns inga bromsar osv om det finns simmare. 20knop tycker jag känns vettigt.

Sjöfylleri borde vara samma gränser på som för bil!.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

Sleeper
3 084 Inlägg
2 december 2010
Jag vet inte vad jag sa förr men jag är för körkort på båt.. Går gärna och tar det för att slippa grannens 10åringar som lånar sin farsas båt och bränner på i 50knop utanför stugan.
Är ju skitmånga som inte vet hur ens en grundprick ser ut eller vilken sida man skall hålla efter röda och gröna prickar.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

111 Inlägg
2 december 2010
Måste berätta lite. har varit anstäldd i flottan och haft yrkesarfarenhet i några år där. Kan då helt klart säga att ga förarbevis för båt är alfa och omega! Visst att erfarenhet ger mycket på havet det är sant det, men de regler för vad som gäller på havet är viktiga att kunna. Samt att kunna navigera också, ha förståelse för hur vinden påverkar och strömmen påverkar båten.

Gött mos
1 096 Inlägg
2 december 2010
För, varför skulle de inte behöva? Fordon som fordon.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Sök