2404
Sök

Hur mycket klarar växellådan i en Saab 9000 2,3t, 2,3T och Aero?

V-Power
1 186 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag går i tankarna om att köpa en Saab 9000 (94-98) 2,3t, 2,3T eller Aero. Om jag köper den har jag tänkt trimma den. Jag har hittat några bra paket hos Maptun. Men jag har hört att man kan få lite problem med växellådan i Saabar så jag undrar hur mycket dem klarar? Eftersom det är en 2,3 så blir det mycket Nm av det hela och det är väl det som påfrestar växellådan mycket.
Paketen jag har funderat på är dem här:

Saab 9000 2,3t (170Hk) 95-98 - Maptun steg 4 295Hk 450Nm

Saab 9000 2,3T (200Hk) 94-98 - Maptun steg 4 295Hk 450Nm

Saab 9000 Aero (225Hk) 94-98 - Maptun steg 3 290Hk 440Nm

Jag borde väl byta kopplingen vid alla tre alternativen eller? Men kan det bli några problem med växellådan? Skulle vara bra om någon vet vad dem klarar i Hk och Nm. Sen vill jag gärna ha lite allmänna synpunkter om mina alternativ, tex. finns det något annat som eventuellt kan gå isönder vid trimning?

Jag retar mig lite på att det nästan bara finns Aero med över 20 000 mil på mätaren till salu  Jag skulle helst vilja komma under i alla fall 15 000 mil med dem verkar vara väldigt få tyvärr. Hur är det igentligen med trim till en bil som har gått över 20 000 mil, jag vet att det är väldigt olika beroende på servicar och sådant men om man säger rent allmännt?

Väldigt tacksam för svar/ Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

357 Inlägg
11 augusti 2007
#2
Tänk på hur du kör så ska nog orginallådan hålla..rivstarter o sånt ska du nog undvika o göra alltför många osv. Kör du trimmat får du oftast köpa värre reservdelar, nu e de väl ingen fara med ett steg 4 men..

Heter de Lövena eller Löven??

1 196 Inlägg
11 augusti 2007
#3
som jocce säger, rivstarter är inte bra, men originallådan klarar väl en ca 400 kusar +-50hk


Smålänning
7 883 Inlägg
11 augusti 2007
#4
Det är ingen fara att trimma en bil som gått 20000 mil om motorn är i bra skick. Det är stryktåliga, nästan odödliga, spisar i dom.

Växellådan håller om du kör som folk.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

V-Power
1 186 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#5
Ok tack så mycket för era svar smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

2 164 Inlägg
12 augusti 2007
#6
Som sagt undvik röljus rejs.
Har en kompis som är bra på de och lådorna håller inte för de.
Men de går ju att förstärka lådorna annars.
Lycka till med bilen.

MVH

F


i din backspegel...
31 Inlägg
12 augusti 2007
#7
Jag har kört två Aero med ca 280 Hk i varje. Har bytt ett otal lådor... Kliver man över 250 strecket är det bäst att man har bra kontakter som kan fixa lådan. Sorgligt men sant.

357 Inlägg
12 augusti 2007
#8
Då körde du rätt friskt me dom då?neutral

Heter de Lövena eller Löven??

Smålänning
7 883 Inlägg
12 augusti 2007
#9
Dom brukar rekommendera förstärkning när man hamnar kring 300 - 350 häst.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

761 Inlägg
13 augusti 2007
#10
Allt handlar om hur du kör,, tillräckligt aggresivt så håller den inte ens för orginal effekt. Använd huvudet och undvik brunnslock, våta fläckar, hjulspinn osv så är det troligtvis inga problem även med riktigt hög effekt. Inget av det jag skrev påverkar ju accelerationen positivt så det handlar helt enkelt om att få ner kraften i backen. Satsa hellre på ett chip som kanske inte ger fullt så högt vrid men där vridet kommer tidigare och är jämnare, det skonar också lådan.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

2 164 Inlägg
14 augusti 2007
#11
Att växla ner innan man stämplar rekomenderas så det minskar påfrestningarna på lådan.
Segdragning på växlarna sabbar lådan snabbt om man har mycket vrid i motorn.

MVH

F



Sök