10 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan!
Jag går i tankarna om att köpa en Saab 9000 (94-98) 2,3t, 2,3T eller Aero. Om jag köper den har jag tänkt trimma den. Jag har hittat några bra paket hos Maptun. Men jag har hört att man kan få lite problem med växellådan i Saabar så jag undrar hur mycket dem klarar? Eftersom det är en 2,3 så blir det mycket Nm av det hela och det är väl det som påfrestar växellådan mycket.
Paketen jag har funderat på är dem här:
Saab 9000 2,3t (170Hk) 95-98 - Maptun steg 4 295Hk 450Nm
Saab 9000 2,3T (200Hk) 94-98 - Maptun steg 4 295Hk 450Nm
Saab 9000 Aero (225Hk) 94-98 - Maptun steg 3 290Hk 440Nm
Jag borde väl byta kopplingen vid alla tre alternativen eller? Men kan det bli några problem med växellådan? Skulle vara bra om någon vet vad dem klarar i Hk och Nm. Sen vill jag gärna ha lite allmänna synpunkter om mina alternativ, tex. finns det något annat som eventuellt kan gå isönder vid trimning?
Jag retar mig lite på att det nästan bara finns Aero med över 20 000 mil på mätaren till salu Jag skulle helst vilja komma under i alla fall 15 000 mil med dem verkar vara väldigt få tyvärr. Hur är det igentligen med trim till en bil som har gått över 20 000 mil, jag vet att det är väldigt olika beroende på servicar och sådant men om man säger rent allmännt?
Väldigt tacksam för svar/ Rikard
/ ///______]
.) . /(_)
/__/