30 augusti 2007
Trådstartare
Wezzli skrev:
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0187.jpg
Jag tycker du ska fundera lite mer på vad som egentligen ger något att ha med i en bild, vad som kan räknas som viktigt. Asfalten tycker jag håller i princip samma mönster ända fram till bilen så jag ser ju ingen poäng i varför du ska ha med 10 meter asfalt när du kan vinkla kameran lite uppåt och se den mer intressanta bakgrunden i form av någon sorts tegelbyggnad med rutor och grafitti. Bilen skulle gjort sig bättre om den stod plant dessutom.
Själv så tycker jag du ska leka omkring med olika motiv och bakgrunder till motiv efter vad du själv tycker är snyggt, men var inte för snäll mot dig själv, det är många som gör det felet. Var alltså inte nöjd förräns det verkligen är bra. Titta noga på bilder av andra bättre fotografer och bilda en uppfattning om vad som egentligen är snyggt och vad som är en helt vanlig bild. Sedan tycker jag du ska läsa på om fotografi, för just i nybörjarskedet så hjälper teoretisk kunskap mer än man tror i praktiken. Du lär dig om hur kameran fungerar och vad som är viktigt i bearbetning för att få ett foto att se ut precis som du såg det i dina ögon. Då menar jag alltså inte hur man trycker på avtryckaren för att få en bild, utan saker som skärpedjup osv. som kan ge en fin effekt på dina bilder.
Det finns en god anledning till varför det blev så mycket asfalt, och det va pga att vi inte hade något stativ och att det blev så satans dåliga bilder när vi försökte fota vanligt.. så vi ställde kameran på marken för att få stöd, och därmed få bättre och skarpare bilder