Lite off topic.
Volvos "vita" motorer tillverkas i Skövde, de tillverkas på samma lina.
Den vanliga motorn (2.0 2.5 och 3.0) skiljer sig i princip bara på antalet cylindrar.
Enligt formeln:
4x 0.5= 2.0 liters fyra. (S/V40)
5x 0.5= 2.5 liters femma (S/V70 + 850)
6x 0.5= 3.0 liters sexa (S/V90 + 960)
Samma motorer (Givetvis vidare utveklade) sitter i de nyare Volvo bilarna, jag vet dock inte exakt vilka modeller som har vilken motor längre då volvo intresset svalnat betydligt sedan jag slutade på Volvo 98.
Där har man grund stommen till volvos motorer. Sedan har 850Turbo en 2.3 liter femma, det är samma femma som 2.5, fast med tjockare foder för att palla turbons tryck. (Samma anledning som S/V40 T4 har en 1.9L mot den annars 2.0 L stora i vanliga S/V40.)
På senare år har volvo haft 2.4L (I princip samma femma som 2.5L bara tjockare foder.)
960 och S/V90 tilverkades i en 2.5L version, den hade samma block som 3.0L fast åter igen med tjockare foder.
Dessa motorer tillverkas av Volvo själva (Volvo tillverkar även 2.0 till Renault och numera även 2.5T till Ford.)
Utanpå detta, för att täcka andra segment (Läs prisnivåer) så använder Volvo 1.6L och 1.8L motorer från mitsubitshi och 4.4L V8 från Yamaha, för att i första fallet ha billigare bilar (S/V40) att sälja och i senare fallet för att ha en top of the line modell (XC90 och numera även andra modeller) där deras senaste 3.2L inte räcker till 3.2an är i grunden fortfarande samma 3.0a. Jag vet inte om man förlängt slaglängden för att uppnå 3.2 liter, eller om man borrat upp (Tunnare foder) den. Jag misstänker att man borrat upp den, för man har 3.0 i T6an och 3.2 i bilar utan överladning. Skulle de ha längre slaglängd kunde man haft 3.2 även på nya T6or. (Min privata gissning.)
(någon icke motor insatt undrar säkert vad "foder" är för nått.
Dagens motorer tillverkas av aluminium för att spara vikt. Men en cylinder i aluminium är inte lämplig, då kolven går fram och tillbaka med kolvringar som skall täta mot cylinderväggen. Cylinderväggen skulle helt enkelt slitas ut väldigt fort.
Därför borrar man upp cylindern någon millimeter extra på moderna aluminium motorer, för att där sätta in ett "foder" i hård metall som kolven kan löpa i. Detta foder är i regel bara en dryg millimeter tjockt, men på turbo bilar som jobbar med betydligt högre tryck i cylindern, kan det vara lämpligt att ha tjockare foder, för att tåla det högre trycket och tempraturen.)