3803
Sök

Volvo S40/V40 Fas 1 - Hur är dessa bilar ?

457 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjena . Dagarna kommer och dagarna går . Blir allt mer intresserad utav en T4, S40 fast funderar även på V40:n. Tycker dom är snyggare i 5 drr. Men till huvudsaken då ...

Säg en Volvo V40 T4, 98 eller 99:ans årsmodell. Hur är dom i motor, drivlina, kvalité i sig osv... Har hört massa om dom men vet inte vad man ska lyssna på. Har hört att dom tillverkas i Holland, och att kvalitén är som att köpa en moppe från ÖB. Men samtidigt har jag hört att dom motorerna är bra om man inte vill åka helt oroginal wink

Grejen är att det är en bil som ligger på ca 50-60 på blocket, och har då gott ca 15-20,000 mil. Det är jävligt fina bilar, med fin inredning och fin ny volvo känsla i dom...
Känns som att man får "bra "ny" bil" för pengarna...

Snälla. Kan någon/några ge mig lite fakta om dessa bilar...

Tack på förhand /Niklas

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

96 Inlägg
12 augusti 2007
#2
Hej!

Kan tipsa om en riktigt bra bilklubb för S/V40-bilar. Nordiska X40-klubbenhttp://www.x40nordic.com
Där finns mycket kunnit folk som kan svara på alla frågor du har.

Men jag kan försöka svara på några frågor.

T4-98 är förmodligen bästa bilen att köpa om du ska trimma mer än 260 hästar. De kolvarna tål mer och även blocket. De senare T4:orna 00-03 har klenare kolvar så då måste man byta även dom om man ska trimma mycket. Drivlina och växellåda pallar med ganska mycket innan man måste byta. Det som kan behövas är att byta koppling, men då finns S60R koppling man kan montera.

Är väl inte helt objektiv eftersom jag har en själv, men jag kan gott rekommendera en S40 T4.

Lycka till!


med lem
1 147 Inlägg
12 augusti 2007
#3
dt e den bästa bilen jag ägt iaf. jag har visserligen ingen t4 men det kvittar ju..sen har ju "mitsubishi" byggt motorn så det e hållbara och bra grejer (om man vårdar den vill säga)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

1 893 Inlägg
12 augusti 2007
#4
dallelito skrev:
dt e den bästa bilen jag ägt iaf. jag har visserligen ingen t4 men det kvittar ju..sen har ju "mitsubishi" byggt motorn så det e hållbara och bra grejer (om man vårdar den vill säga)

Motorn är helt volvos egen design. Byggd och utveklad av volvo. (Fabriken ligger i Skövde.)
Där emot byggs bilen i gamla DAF fabriken i Holland, där holländska staten, Mitsubihi och Volvo äger en tredje del var. På fabriken byggs Volvo och Mitsubitshi på samma lina, ungefär var annan bil av respektive sort. (Numera S40/V50) De har gemensamt framtagen botten platta, men motorn levereras från Volvos fabrik i Skövde, precis som den levereras till Torslanda för bilarna som byggs där.

EDIT:
Jag ligger själv i startgroparna för att köpa en V40 runt 00.
01 kom fas-II, där är ett litet hopp i priset där.
Själv tittar jag på V40 2.0T, innom rimligt effekt utag är 2.0T lika bra att trimma, den har dock 2 liters volym, medans T4 har 1.9 liter. (Tjockare foder för att palla mera tryck.) Men mej veterligen är det inte många som havererat pga för tunna foder i 2.0an.
Otrimmad drar dessutom 2.0T midre bensin. (Beror givetvis på förare.)
Senast redigerat av Kristian_V (12 augusti 2007)


Troligen galen...
567 Inlägg
12 augusti 2007
#5
Crusty_83 skrev:
Hej!

Kan tipsa om en riktigt bra bilklubb för S/V40-bilar. Nordiska X40-klubbenhttp://www.x40nordic.com
Där finns mycket kunnit folk som kan svara på alla frågor du har.

Men jag kan försöka svara på några frågor.

T4-98 är förmodligen bästa bilen att köpa om du ska trimma mer än 260 hästar. De kolvarna tål mer och även blocket. De senare T4:orna 00-03 har klenare kolvar så då måste man byta även dom om man ska trimma mycket. Drivlina och växellåda pallar med ganska mycket innan man måste byta. Det som kan behövas är att byta koppling, men då finns S60R koppling man kan montera.

Är väl inte helt objektiv eftersom jag har en själv, men jag kan gott rekommendera en S40 T4.

Lycka till!

Om du skall trimma mycket ska du ha -98 t.o.m -00 detta på grund av 81mm borrning jämfört med 83mm borr i -01 t.o.m. -03. -00 motorn är smått legendarisk i s/v40 kretsar då den är i särklass den bästa motorn att trimma eftersom den till skillnad från -98 & -99 har en annan vevhusventilation.
Växellådan är nästan skottsäker, en bra bit förbi 400hk är inga problem.

Om du inte tänkt trimma mer än till max 300hk så rekomenderar jag dig att låna lite extra pengar så att du kan köpa en -01 eller nyare.
Mellan modellår -99 och -00 gjordes en del förändringar, t.ex. ny framvagn.

Men mellan -00 och -01 gjordes väldigt mycket om och köper du en -01 eller nyare istället för en -98, -99 så får du en bil som är förbättrad på ca 1800punkter.


Lycka till.


Ps.  även jag rekomenderar dig att ta en titt på x40nordic.com.

Troligen galen...
567 Inlägg
12 augusti 2007
#6
dallelito skrev:
dt e den bästa bilen jag ägt iaf. jag har visserligen ingen t4 men det kvittar ju..sen har ju "mitsubishi" byggt motorn så det e hållbara och bra grejer (om man vårdar den vill säga)

Den enda x40 som haft mitsu motor är 1.8i som är samma motor som sitter i Mitsu carisma GDI.

med lem
1 147 Inlägg
12 augusti 2007
#7
Mebb skrev:
dallelito skrev:
dt e den bästa bilen jag ägt iaf. jag har visserligen ingen t4 men det kvittar ju..sen har ju "mitsubishi" byggt motorn så det e hållbara och bra grejer (om man vårdar den vill säga)

Den enda x40 som haft mitsu motor är 1.8i som är samma motor som sitter i Mitsu carisma GDI.

okaaj sorry. inte vad jag fått höra. men jag litar på dig. hur som helst e det en bra bil:) enligt mig.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Troligen galen...
567 Inlägg
12 augusti 2007
#8
Däremot så har de flesta x40 turbobilarna en turbo från mitsu, så lite rätt hade du... wink

1 893 Inlägg
12 augusti 2007
#9
Lite off topic.
Volvos "vita" motorer tillverkas i Skövde, de tillverkas på samma lina.
Den vanliga motorn (2.0 2.5 och 3.0) skiljer sig i princip bara på antalet cylindrar.
Enligt formeln:
4x 0.5= 2.0 liters fyra. (S/V40)
5x 0.5= 2.5 liters femma (S/V70 + 850)
6x 0.5= 3.0 liters sexa (S/V90 + 960)
Samma motorer (Givetvis vidare utveklade) sitter i de nyare Volvo bilarna, jag vet dock inte exakt vilka modeller som har vilken motor längre då volvo intresset svalnat betydligt sedan jag slutade på Volvo 98.

Där har man grund stommen till volvos motorer. Sedan har 850Turbo en 2.3 liter femma, det är samma femma som 2.5, fast med tjockare foder för att palla turbons tryck. (Samma anledning som S/V40 T4 har en 1.9L mot den annars 2.0 L stora i vanliga S/V40.)
På senare år har volvo haft 2.4L (I princip samma femma som 2.5L bara tjockare foder.)
960 och S/V90 tilverkades i en 2.5L version, den hade samma block som 3.0L fast åter igen med tjockare foder.

Dessa motorer tillverkas av Volvo själva (Volvo tillverkar även 2.0 till Renault och numera även 2.5T till Ford.)
Utanpå detta, för att täcka andra segment (Läs prisnivåer) så använder Volvo 1.6L och 1.8L motorer från mitsubitshi och 4.4L V8 från Yamaha, för att i första fallet ha billigare bilar (S/V40) att sälja och i senare fallet för att ha en top of the line modell (XC90 och numera även andra modeller) där deras senaste 3.2L inte räcker till 3.2an är i grunden fortfarande samma 3.0a. Jag vet inte om man förlängt slaglängden för att uppnå 3.2 liter, eller om man borrat upp (Tunnare foder) den. Jag misstänker att man borrat upp den, för man har 3.0 i T6an och 3.2 i bilar utan överladning. Skulle de ha längre slaglängd kunde man haft 3.2 även på nya T6or. (Min privata gissning.)

(någon icke motor insatt undrar säkert vad "foder" är för nått.
Dagens motorer tillverkas av aluminium för att spara vikt. Men en cylinder i aluminium är inte lämplig, då kolven går fram och tillbaka med kolvringar som skall täta mot cylinderväggen. Cylinderväggen skulle helt enkelt slitas ut väldigt fort.
Därför borrar man upp cylindern någon millimeter extra på moderna aluminium motorer, för att där sätta in ett "foder" i hård metall som kolven kan löpa i. Detta foder är i regel bara en dryg millimeter tjockt, men på turbo bilar som jobbar med betydligt högre tryck i cylindern, kan det vara lämpligt att ha tjockare foder, för att tåla det högre trycket och tempraturen.)


Muttley
12 augusti 2007
#10
de är en bra bil smile  har själv v40 fast 2.0T

hjullagren är känsliga dock om man kör hårt med bilen.


har aldrig aft problem med min, förutom ett hjullager som sagt, har kört ca 1500 med den på 4 och en halv månad. den är underbar smile

457 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#11
ETT SAMLAT TACK ! ! ! ! !

Jävlar grabbar big_smile Man blir fan rörd för hur mycket hjälp jag fått ! Tackar nåt fruktansvärt ! big_smile Bra förklarat allihopa smile Nu vet jag vad jag ska söka efter och
vad konceptet blir på den wink Hehe... "disket men vild" smile haha... nej, men original... nja?? Röra på sig ska den nog göra smile
En gång till, jag bugar och bockar - Tack grabbar smile

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

457 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#12
En s40 jag hittade här på garaget (inte hunnit kolla era om någon är den) är riktigt, riktigt mitt mål. Clean fin färg .... Aa, perfekt wink Fast (lite kritik, hehe) ögonlock är inte min grej. Annars Fin! big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/48183/132012_in38yf.jpg

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

457 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#13
Så jävla snygg alltså!!! big_smile Så + lite motor big_smile aa smile

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

115 Inlägg
12 augusti 2007
#14
Ja den är riktigt fin i verkligheten också!!



Sannefjord skrev:
En s40 jag hittade här på garaget (inte hunnit kolla era om någon är den) är riktigt, riktigt mitt mål. Clean fin färg .... Aa, perfekt wink Fast (lite kritik, hehe) ögonlock är inte min grej. Annars Fin! big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/48183/132012_in38yf.jpg

X40 Nordic
784 Inlägg
12 augusti 2007
#15
Sannefjord skrev:
Så jävla snygg alltså!!! big_smile Så + lite motor big_smile aa smile

Bara så du vet så är det en fas 2

Angående turbo så är det mitsubitchi turbo på volvo's alla turbo moddeler fortfarande. Monterar ett 60 tal såna varje dag...


457 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
#16
Din var RIKTIGT skysst med smile Men (skämt o sido) skippa ögonlocken tongue

mecamartin skrev:
Ja den är riktigt fin i verkligheten också!!



Sannefjord skrev:
En s40 jag hittade här på garaget (inte hunnit kolla era om någon är den) är riktigt, riktigt mitt mål. Clean fin färg .... Aa, perfekt wink Fast (lite kritik, hehe) ögonlock är inte min grej. Annars Fin! big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/48183/132012_in38yf.jpg


Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

Troligen galen...
567 Inlägg
15 augusti 2007
#18
Volvo och MB RULES skrev:
m_a_c skrev:
Sannefjord skrev:
Så jävla snygg alltså!!! big_smile Så + lite motor big_smile aa smile

Bara så du vet så är det en fas 2

Angående turbo så är det mitsubitchi turbo på volvo's alla turbo moddeler fortfarande. Monterar ett 60 tal såna varje dag...

Då har du inte monterat KKK 24? Sitter i S60/V70 R

Och på s/v40 2.0T -04 (samt vissa -03) sitter det KKK K03 aggregat istället för Mitsu 12T som det satt tidigare...

203 Inlägg
15 augusti 2007
#19
V40 T4-01 FAS 2 big_smile behöver inte säga så mye mer grabben *s*
Senast redigerat av DEvilMike (15 augusti 2007)

Dont drive faster then your guardian angels can fly

260 Inlägg
15 augusti 2007
#20
Köpte en s40 2.0T 00:a för några dagar sedan och är skitnöjd, bilen va riktigt välbevarad och den går som svinet, måste vara chippad:P

va egentligen ute efter en t4 men hörde att det va mycket problem med dom.

styling har egentligen bara med pengar att göra.


Sök