3227
Sök

54/km/h för fort på 70 väg

113 Inlägg
14 augusti 2007
Körde 53km/h för snabbt på 110-väg. Halv två på natten, fri sikt, upplyst, torrt och ingen annan ute utom jag och konstaplarna.
Praxis va 4 månader indraget. Fick intyg om behov av körkort av chefen och fick 3 månader indraget, utan dispans att köra i jobbet.
Fick "bara" 4000kr i böter.

Hoppas det löser sig för dig.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
14 augusti 2007
DoomDevil skrev:
Körde 53km/h för snabbt på 110-väg. Halv två på natten, fri sikt, upplyst, torrt och ingen annan ute utom jag och konstaplarna.
Praxis va 4 månader indraget. Fick intyg om behov av körkort av chefen och fick 3 månader indraget, utan dispans att köra i jobbet.

4000 då var det alltså efter höjningen av bötesbeloppen eller???

- V8 - 4 ever . . .

Martan
14 augusti 2007
expensiveCars skrev:
eller så erbjuder man mycket hög ekonomisk erkättning med omedelbar verkan.mitt tips ha allti 50 tusen i handsfacket när ni åker bil.om ni inte vill sega bakom andra utan kunna blåsa på.förklara att du har en bra bil med grymma däck och bromsar samt att du kan hantera den.förklara att du inte tog en risk utan körde kontrollerat.det gillar dom oxå höra,men då måste ni ju ha det oxå

Seriöst ganske klantig idé av dig där!, Du lär ju få ett straff för att du mutar poliserna! och om inte poliserna staffar dig för det gör dom tjänste fel! SYND ATT DET INTE ÄR AMERIKA I DESSA SITUATIONER!

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
14 augusti 2007
Martan skrev:
expensiveCars skrev:
eller så erbjuder man mycket hög ekonomisk erkättning med omedelbar verkan.mitt tips ha allti 50 tusen i handsfacket när ni åker bil.om ni inte vill sega bakom andra utan kunna blåsa på.förklara att du har en bra bil med grymma däck och bromsar samt att du kan hantera den.förklara att du inte tog en risk utan körde kontrollerat.det gillar dom oxå höra,men då måste ni ju ha det oxå

Seriöst ganske klantig idé av dig där!, Du lär ju få ett straff för att du mutar poliserna! och om inte poliserna staffar dig för det gör dom tjänste fel! SYND ATT DET INTE ÄR AMERIKA I DESSA SITUATIONER!

Jaaa det var verkligen synd för kolla här. . . http://rimnytt.se/tag/mutning/

- V8 - 4 ever . . .

Martan
14 augusti 2007
Hurricane skrev:
Martan skrev:
expensiveCars skrev:

Jaaa det var verkligen synd för kolla här. . . http://rimnytt.se/tag/mutning/

ja och dagen efter va både horan och polisen skjutna med ett nackskott;)

Avstängd
27 Inlägg
14 augusti 2007
straff och straff låt människor va fria för fan polis är inget yrke det är en spykisk sjukdom läste jag på en dekal lol man ska straffas om man rånar eller våldtar folk.inte för att dom kör som man borde få göra med dagens bilar.alla vet att det råder för lite hastighet på många ställen,detta har folket i sverige visat med att alla har nångång fått böter eller i alla fall åkt för fort.de så löjligt,en fil för moderna bilar i 140km/hl..en fil för gamla bilar utan abs med 155breda däck och 80km/H  de så det borde vara på motorvägarna och sluta jaga folk som kör enligt mig vettigt.jaga pedofiler och våldtäktsmän iställe så barn och kvinnor kan gå fria,jag garanterar att min overspeeding inte är nån fara.min bil bromsar 3 gånger snabbare än era
Senast redigerat av expensiveCars (14 augusti 2007)

kör Ferrari och Merca

Martan
14 augusti 2007
ja du är duktig på att läsa dekaler!, vad har du själv för YRKE för det kan man kalla ditt va?:)tror du inte dom jagar pedofiler och våldtäktsmän?

2 652 Inlägg
14 augusti 2007
expensiveCars skrev:
straff och straff låt människor va fria för fan polis är inget yrke det är en spykisk sjukdom läste jag på en dekal lol man ska straffas om man rånar eller våldtar folk.inte för att dom kör som man borde få göra med dagens bilar.alla vet att det råder för lite hastighet på många ställen,detta har folket i sverige visat med att alla har nångång fått böter eller i alla fall åkt för fort.de så löjligt,en fil för moderna bilar i 140km/hl..en fil för gamla bilar utan abs med 155breda däck och 80km/H  de så det borde vara på motorvägarna och sluta jaga folk som kör enligt mig vettigt.jaga pedofiler och våldtäktsmän iställe så barn och kvinnor kan gå fria,jag garanterar att min overspeeding inte är nån fara.min bil bromsar 3 gånger snabbare än era

vad har du för bil ?

873 Inlägg
14 augusti 2007
Freddeponken skrev:
Mankan1978 skrev:
Är det kul o sitta o skryta om hur dåliga förare ni är!?

Är man en dålig förare för man kör för fort? jag gjorde det på motorväg halvtvå på natten! Anser mig själv som en mycket bra bilförare som visar grymt mycket hänsyn i trafiken! så knip:(

Plockad halvtvå på natten på motorväg? hmm

Att de orkar...

Don't get mad, get even.

113 Inlägg
14 augusti 2007
Hurricane skrev:
DoomDevil skrev:

Ja det var efter höjningen.

8 883 Inlägg
14 augusti 2007
Martan skrev:
ja du är duktig på att läsa dekaler!, vad har du själv för YRKE för det kan man kalla ditt va?:)tror du inte dom jagar pedofiler och våldtäktsmän?

Ja inte jobbar han med text, med tanke på inläggen....roll

Fotograf på tierpidag.se

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
14 augusti 2007
DoomDevil skrev:
Hurricane skrev:
DoomDevil skrev:

Ja det var efter höjningen.

oki då har vi förmodligen en bötessumma som är "trolig" för trådskaparen.

- V8 - 4 ever . . .

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 augusti 2007
Satt och läste, jag förstår inte hur alla moraltanter hittar in hit på ett motorforum och skäller på folk när dom (även jag) kör för fort? Lite fel ställe skulle jag tro.
Hoppas att du får det lindrigt så du kan fortsätta jobba igen, vill inget mer smile .

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

310 Inlägg
14 augusti 2007
expensiveCars skrev:

Snälla lilla vänn. Sprid din dynga nån annanstans

Avstängd
27 Inlägg
14 augusti 2007
jag respekterar poliser.,men ibland kan dom va så jobbiga va,s´ånt förtjänar man inte lyssna på,stänger dörren och drar vidare:lol:

kör Ferrari och Merca

349 Inlägg
14 augusti 2007
expensiveCars skrev:
jag respekterar poliser.,men ibland kan dom va så jobbiga va,s´ånt förtjänar man inte lyssna på,stänger dörren och drar vidare:lol:

Citat: Snälla lilla vänn. Sprid din dynga nån annanstans

8 Inlägg
14 augusti 2007
Jag tycker alla kan ta och slå lite i statistiken.

Hur många procent av alla dödsfall beror på att man kör för fort??
kontra hur många procent som dött p.g.a. alkohol/droger/trötthet.

Har inte siffrorna exakt i huvudet men alkohol/droger/trötthet står för upp till 70% av dödsfallen.

Sedan står dålig uppmärksamhet, som att man tillexempel inte ser sig om innan man kör ut i en korsning för ytterligare 10% eller så.

sist och i detta fallet även minst står olyckor som man direkt kan relatera till för hög fart för 1-2% kanske?

Nej det är olagligt att köra för fort, man ska inte göra det. Det är också olagligt att dricka alkohol på allmän plats, att felparkera när man lämnar av sin morsa för hjätattack på sjukhuset, eller ta med sig 2 kg leverpastej på flyget.

Man bör också ha i åtanke att när våra nuvarande trafikhastigheter sattes i kraft 1960 ngn gång, var 110 km/h en ganska hög hastighet. bromsar, chassie och motor var knappast byggda för att gå mycket snabbare.

Idag ser trafikbilden lite annorlunda ut, en modern bil kan mycket väl ha kortare bromsträcka från 150 km/h än en 60 talare, man sitter antagligen säkrare i en bil om man krockar i 150 idag än om man gjorde det i 110 1960.

Det här betyder ju natturligtvis inte att jag tycker att man ska köra som en idiot, men det betyder i runda slängar att är klockan 2 på natten, man sitter på E4an, så tänker åtminstånde inte jag hålla 110.

wink
Senast redigerat av Runan (14 augusti 2007)

Skyline.se Crew
Japmeet Crew

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 augusti 2007
Håller helt med dig runan..har man dessutom moddat sin bil med bättre väghållning osv..så ja..va fan gasar man så gasar man men man får skylla sig själv när konstapel blå är framme.

"Liberty of thought is the life of the soul"

658 Inlägg
14 augusti 2007
AdamOpel skrev:
hallå. hörrni. vi sitter på ett motorforum med en hel del snabba bilar. men ingen har någonsin kört över 90..

Kan faktiskt erkänna att jag kört fortare än 90 wink Närmare 110km/h faktiskt tongue Ursäkta men jag var tvungen smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Troligen galen...
567 Inlägg
14 augusti 2007
Lite låg nivå på vissa inlägg, men för att svara på den ursprungliga frågan så:

Man kan få "rabatt" på spärrtiden beroende på hur mycket man behöver sitt körkort, den generella sänkningen verkar vara 1månad kortare spärrtid om arbetsgivaren lämnar intyg om bilbehovet, men kraftigare sänkningar förekommer.

(Saxat från Trafikjuristen.se)

"Fortkörning
Tabellerna omfattar hastighetsöverträdelse med uppemot och i vissa fall över den dubbla hastigheten jämfört med den tillåtna. Det bör därför påpekas att, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, en hastighetsöverträdelse kan straffas som vårdslöshet i trafik respektive grov vårdslöshet i trafik, varvid en längre återkallelsetid än den i denna tabell angivna tiden kan komma beslutas av länsstyrelsen. Bedöms riskerna vid en extrem fortkörningen som mindre ogynnsamma, t.ex. en i övrigt bilfri motorväg en ljus sommarnatt, straffas gärningen inte sällan som en fortkörning och inte som vårdslöshet i trafik (se t.ex. detta fall).

Varning istället för återkallelse vid överskridande med mer än 30 km/h på 50-, 70-, 90- och 110-väg är extremt sällsynt. Rent formellt finns det goda möjligheter för länsstyrelserna att besluta om varning istället för återkallelse vid exempelvis en tillfällig hastighetsöverträdelse med 141 km/h på en i övrigt trafikfri motorväg, men i praktiken inträffar det nästan aldrig, inte ens då körkortsinnehavaren har ett mycket långt och tidigare anmärkningsfritt körkortsinnehav samt kan påvisa stort behov av körkort. Man kan ju rimligen tycka att en mer nyanserad bedömning borde ske - inte minst för att systemet ska ha acceptans hos allmänheten och påverka det allmänna rättsmedvetandet i positivt riktning - men så är alltså inte fallet.

FORTKÖRNING
Km/h  Normalpåföljd Kommentar
På väg med hastighetsbegränsningen 30km/h
46-49 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
50-59 2 månader   
60-69 3 månader   
70-79 4 månader   
80-89 minst 5 månader   
90-99 minst 6 månader   
-
På väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h
75-80 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
81-90 2 månader Varning vid "särskilda skäl". 
91-100 3 månader   
101-110 4 månader
111-120 5 månader   
121-130 6 månader   
-
På väg med hastighetsbegränsningen 70 km/h
95-100 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
101-110 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
111-120 3 månader   
121-130 4 månader   54km/h för fort på 70 väg hamnar här då...
131-140 5 månader   
141-150 6 månader   
151-160 8 månader   
-
På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
121-130 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
131-140 3 månader   
141-150 4 månader   
151-160 5 månader   
161-170 6 månader   
171-180 8 månader   
-
På väg med hastighetsbegränsningen 110 km/h
135-140 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
141-150 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
151-160 3 månader   
161-170 4 månader   
171-180 5 månader   
181-190 6 månader   
191-200 8 månader"
Senast redigerat av Mebb (14 augusti 2007)

Sök