2567
Sök

Sluten eller portad?

312 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
Har länge funderat om ja ska bygga en sluten eller portad låda till min JBL bas. Har färdiga ritningar för en 70l portad låda. Som är anpassad för min bas. Men har lite funderingar på en sluten istället. Basen kommer inte att befinna sig i samma bil utan vill som ha en låda jag kan använda i alla bilar. Så tänkte fråga er vad skillnaden mellan en seriöst byggd sluten och portad låda är. Samt räcker 19mm spånskiva (bra kvalitet) för att hålla upp en bas som väger kring 20kg. Viktigt, om de är någon här som har en JBL P1220e (Power 1600W) bas så kan nån vara snäll och kolla exakt vad det ska va för liter på en sluten låda. JBL.com hade förut nerladdningsbara manualer men dem verkar dessvärre ha försvunnit om de inte är något skumt med mitt internet. Vet iaf att för en portad ska de va 63,72l så jag och en jobbar kompis som sysslat med ljudbyggen etc i flera år ritade upp en bra låda åt mig på 70l, då har vi räknat in basen och basporten som är 3" utifrån 63,72l.

EDIT: Är ute efter ljudkvalitet, inte skrammlande bil om det har nån betydelse när de gäller sluten eller portad.

Tack på förhand.
Senast redigerat av thesvensk (14 augusti 2007)

13 Inlägg
15 augusti 2007
En Sluten låda ger en snabbare och snärtigare bas. Däremot en portad låda ger mer bas.

21 761 Inlägg
15 augusti 2007
28 liter är rekommendationen för sluten låda.

2 600 Inlägg
15 augusti 2007
sluten tycker jag är bäst . om man vill höra diskanten me för jag lyssnade i ens bil me basreflex två tio tums baslåda och det va bara bas i bilen ingen diskant knappt men det är ju en smak sak de smile

gör som jag kör gubba racer=)

Smålänning
7 883 Inlägg
15 augusti 2007
toft89 skrev:
En Sluten låda ger en snabbare och snärtigare bas. Däremot en portad låda ger mer bas.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=36701
Nej, det gör den inte alls...

topic: Ska du undvika skramlande bil så är antagligen en sluten bättre, men dom hörs dåligt i en bil utan fällbart baksäte, men tätt bagageutrymme.
Jag skulle satsat på en s.k bandpass, som är öppen och sluten på samma gång.
Högtalaren är helt inkapslad och på ena sidan membranet är den sluten och på andra sidan portad.

Då får du båda versionernas fördelar, dock så tar en sån låda ganska stor plats, men spelar HÖGT och RENT.

En polare byggde om en sluten låda, som inte hördes i hans peugeot 405 (Tätt bagage) till en bandpass, och fick sjukt bra ljud i bilen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

105 Inlägg
15 augusti 2007
Jag skulle gå på en portad låda men en väl avstämd låda, skulle def inte bygga i spånskiva jag bygger mina lådor i 22mm plywood samma material jag bygger disco/PA system av.
MDF funkar bra det men plywood är mitt favortimaterial då det inte är spec fuktkänsligt och härligt styvt med... Men inte spån i mina bilar iaf...

2 600 Inlägg
15 augusti 2007
twin_cam skrev:
toft89 skrev:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=36701
Nej, det gör den inte alls...

topic: Ska du undvika skramlande bil så är antagligen en sluten bättre, men dom hörs dåligt i en bil utan fällbart baksäte, men tätt bagageutrymme.
Jag skulle satsat på en s.k bandpass, som är öppen och sluten på samma gång.
Högtalaren är helt inkapslad och på ena sidan membranet är den sluten och på andra sidan portad.

Då får du båda versionernas fördelar, dock så tar en sån låda ganska stor plats, men spelar HÖGT och RENT.

En polare byggde om en sluten låda, som inte hördes i hans peugeot 405 (Tätt bagage) till en bandpass, och fick sjukt bra ljud i bilen.

jag ha min i en sedan och det dunka på redigt bra kan jag säga tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 augusti 2007
kör sluten tycker jag har 2 sånna basar byggde 2 låder till basarna en portad och en sluten  slutna  var 73 liter spelade bra med båda basarna i , den andra är en portad låda med 2 st 4 " tums rör å lådan e på 127 lite nu har jag portade lådan  men den spelar sååååå mkt högre än  den slutna + att jag har nu vänt basarna på portade lådan   bör de lät som att basarna bottna lr nått nu spelar dom  mkt  bättre ..  testade också att sätta för ena hålet till basen på den slutna lådan satt ett 4" tums rör där   de spelade int nå   basen bara fladdra men  de kom som inge bas ljud  ..

ps basen väger kring 15 kg;)
Senast redigerat av christofer_k (15 augusti 2007)

2 911 Inlägg
16 augusti 2007
Powerbasarna gör sig bäst i portat, förutom nya 1222 som jag verkligen inte gillar i portat.

Så kör portat du, är mitt förslag.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
16 augusti 2007
portad låda kring 60 liter med 4" rör

Sök