TranceManiac skrev:
gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak.
De bästa skall ligga bak.
Tidigare ansågs att de bästa däcken skall ligga fram eftersom man styr med framhjulen och huvuddelen av bromseffekten ligger fram.
Men på senare år har man omvärderat detta.
Först kan vi dock konstatera att man bör undvika att ha för stor skillnad mellan fram- och bakdäck. Men är det en mindre skillnad så skall de bästa ligga
bak.
Orsaken till detta är att man annars kan få ett
sämre våt- och isgrepp bak än fram, vilket lätt kan leda till en mycket svårkontrollerad sladd. I synnerhet på en framhjulsdriven bil som man normal har svårt att få bakvagnssladd på så kommer den mycket överraskande och blir i stort sett omöjlig att häva.
http://www.ettansgummi.se/fragor.aspAll info du vill veta om däck!
Även här en artikel om detta...
Sätt de bästa däcken där bak Experterna är eniga. De bästa däcken ska helt klart sitta bak. Det är NTF och VTI överens om.
Vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är rekommendationen solklar:
-- Bästa däcken ska alltid sitta bak.
Det menar Olle Nordström, tidigare överingenjör vid VTI med över 40 års erfarenhet av trafikfrågor. I dag är han pensionerad men konsulteras fortfarande av sin gamla arbetsgivare ganska ofta.
-- Tumregeln är förstås att man inte ska ha dåliga däck någonstans och att skillnaden mellan däcken ska vara så liten som möjligt.
http://archive.corren.se/archive/2004/1 … ?print=yes