2265
Sök

Bäst däck fram eller bak?

1 Inlägg
11 oktober 2005
#21
Jag jobbar med däck och det ska vara bäst däck bak för att inte bakändan på bilen ska glida så mkt om man nu får sladd....

305 Inlägg
11 oktober 2005
#22
var ute och kollade mina gammla vinterdäck från 9000 och dom var ju skit finna, fanns fåde dubb och ricktigt bra mönster. Men jag funderar lite på vad kan det kosta att låta en firma flytta över däckena till mina nya vinterfälgar (som passar på den nya bilen) och kanske också balansera dom om det behövs?


118 Inlägg
11 oktober 2005
#23
hmm, ja byter bakdäck hela tiden, men dom slits så fort....förstår inte varför:)

mjo, så äre nog

133 Inlägg
11 oktober 2005
#24
Ha bra däck både fram och bak!!!


20 Inlägg
11 oktober 2005
#25
TranceManiac skrev:
gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak. tongue

ja när jag gjorde halkan, det vill säga två år sen, ja då sa de bästa bak... always. men det är ju som sagt rätt logiskt...


20 Inlägg
11 oktober 2005
#26
Dirq skrev:
var ute och kollade mina gammla vinterdäck från 9000 och dom var ju skit finna, fanns fåde dubb och ricktigt bra mönster. Men jag funderar lite på vad kan det kosta att låta en firma flytta över däckena till mina nya vinterfälgar (som passar på den nya bilen) och kanske också balansera dom om det behövs?

en 150:- per däck eller nåt sånt va?? för både montering & balansering
Senast redigerat av _bystrom_ (11 oktober 2005)


342 Inlägg
11 oktober 2005
#27
Nu har ju jag iofs en quattro.. men om 2 av däcken var mer slitna skulle de garanterat få sitta BAK..  sjystare att kunna bromsa/styra.. märkte jag iaf förra vintern då det va lite väl halt framtill..
släpper det bak är det ju bara att gasa.. smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

677 Inlägg
11 oktober 2005
#28
TranceManiac skrev:
gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak. tongue

Dom måste ju ha supit nått den dan!

Administratör
2 978 Inlägg
11 oktober 2005
#29
jag tror att för dom som kan hantera en bil som sladdar lite så kan dom bästa sitta fram men det är klart kan du inte hantera bakändan så ska dom nog sitta bak......

En kopp av den svarta såsen...

469 Inlägg
11 oktober 2005
#30
TranceManiac skrev:
gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak. tongue

Antigen hörde du fel eller så sa han fel. Som alla säger bästa däcken bak eftersom släpper baken kan du inte göra något åt saken.

Administratör
11 911 Inlägg
11 oktober 2005
#31
Daniel T skrev:
jag tror att för dom som kan hantera en bil som sladdar lite så kan dom bästa sitta fram men det är klart kan du inte hantera bakändan så ska dom nog sitta bak......

Finns inte en chans att ens Rally Kalle Jätteduktig kan hantera bilen i en sån situation. Kör du 90 i en svag kurva i hårt regn och bakhjulen släpper men inte fram så kommer fysikens lagar gör att bilen omedelbart strävar efter att vrida sig och åka baklänges. Du kan vrida och vända bra du vill på ratten, du kommer med största sannolikhet snurra runt och tappa kontrollen ändå.

Har du tur och återfår fästet så är du formodligen redan rätt hårt ur kurs och sannolikheten att du smäller eller åker av vägen är mycket stor oavsett.

Om bilen från början själv eftersträvar att räta upp sig åt rätt håll genom att ha fäste bak så är ju sannolikheten btydligt större att du lyckas undvika en smäll eller avåkning.

Jag vidhåller; bästa däcken bak, oavsett om du är rallykalle eller benny pensionär.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Rallyförare
1 075 Inlägg
11 oktober 2005
#32
Enkelt, är du är erfaren bilförare - Bästa FRAM
om du är vanlig bilförare - Bästa BAK

En erfaren förare kan häva en bakvagnssladd men för det krävs grepp på framhjulen, annars får man 4-hjulssläpp och då kan det hamna vart som helst.
Är man däremot svensson driver så är det inte mycket man kan göra om arslet släpper, därför ska du ha bäst däck bak om du inte kan köra bil.
Så är det med det wink


Sorry chrizz...
...men där har du fel
Senast redigerat av carnageman (11 oktober 2005)


Administratör
2 978 Inlägg
11 oktober 2005
#33
chrizz skrev:
Daniel T skrev:
jag tror att för dom som kan hantera en bil som sladdar lite så kan dom bästa sitta fram men det är klart kan du inte hantera bakändan så ska dom nog sitta bak......

Finns inte en chans att ens Rally Kalle Jätteduktig kan hantera bilen i en sån situation. Kör du 90 i en svag kurva i hårt regn och bakhjulen släpper men inte fram så kommer fysikens lagar gör att bilen omedelbart strävar efter att vrida sig och åka baklänges. Du kan vrida och vända bra du vill på ratten, du kommer med största sannolikhet snurra runt och tappa kontrollen ändå.

Har du tur och återfår fästet så är du formodligen redan rätt hårt ur kurs och sannolikheten att du smäller eller åker av vägen är mycket stor oavsett.

Om bilen från början själv eftersträvar att räta upp sig åt rätt håll genom att ha fäste bak så är ju sannolikheten btydligt större att du lyckas undvika en smäll eller avåkning.

Jag vidhåller; bästa däcken bak, oavsett om du är rallykalle eller benny pensionär.

Fast jag tänker ju typ mer på vintern jag då har jag dom sämmre däcken bak på min goffe å när det svänger så kommer bakänden ibland o då är det bara att gasa smile Passaten har ju esp den sladdar inte ens när jag vill det smile

En kopp av den svarta såsen...

Administratör
11 911 Inlägg
11 oktober 2005
#34
carnageman skrev:
Enkelt, är du är erfaren bilförare - Bästa FRAM
om du är vanlig bilförare - Bästa BAK

En erfaren förare kan häva en bakvagnssladd men för det krävs grepp på framhjulen, annars får man 4-hjulssläpp och då kan det hamna vart som helst.
Är man däremot svensson driver så är det inte mycket man kan göra om arslet släpper, därför ska du ha bäst däck bak om du inte kan köra bil.
Så är det med det wink


Sorry chrizz...
...men där har du fel

Så du menar att det är bättre att röven slänger fram och tillbaka när kalle duktig ska leka rallyförare än att bilen själv strävar efter att åka så rakt som möjligt och att allt du behöver göra är att bromsa och återfå fäste så du kan styra rätt sen?

Jag tror du lever i din lilla rallyvärld lite för mycket.

Sorry carnageman...
...men där har du fel

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

257 Inlägg
12 oktober 2005
Trådstartare
#35
Hehe tack för alla svar. Tråden blev riktigt trevlig! smilesmile //Swecc0


404 Inlägg
12 oktober 2005
#36
självklart bästa fram, jag vill att framänden ska gå dit jag pekar ratten, vilken väg bakhjulen ska ta får man justera med fötterna:)


Rallyförare
1 075 Inlägg
12 oktober 2005
#37
Chrizz // Tappar du greppet på arslet så vill du ha kvar greppet på framhjulen. Eller kanske föredrar du 4-hjulssläpp? tongue
Senast redigerat av carnageman (12 oktober 2005)


Administratör
11 911 Inlägg
12 oktober 2005
#38
carnageman skrev:
Chrizz // Tappar du greppet på arslet så vill du ha kvar greppet på framhjulen. Eller kanske föredrar du 4-hjulssläpp? tongue

Det handlar inte om fyrhjulssläpp nu. Att du har bästa däcken fram minskar inte risken för fyrhjulssläpp på något sätt. Det är precis lika stor risk för fyrhjulssläpp i båda fallen... men har du två par olika bra däck så kan du välja vilket sannolikt kommer släppa först; fram eller bak.

Eftersom du i princip kan välja så vidstår jag vid att det helt klart är vettigast att välja att framhjulen släpper först. Eftersom (som du säkert vet) om fäste fortfarande finnas bak så eftersträvar bilen att räta upp sig och åka rakt. Du har då stor chans att återfå kontrollen snabbt och när du väl har fäste igen så  är du inte helt ur kurs på en landsväg. Däremot, släpper röven först men inte framhjulen så kommer du få ratta en herrans massa då bilen vill rotera, och det blir lite av en slump hur bilen står när du återfår fäste. Risken för att något inträffar är ju klart högre om du sladdar fram och tillbaka.

Fortsätta rakt är så gott som ofarligt på raksträcka, men kan vara farligt om det pågår för länge i kurvor (svaga kurvor på landsväg t.ex.).

Ratta som en tok för att hålla bilen rak är farligt på raka vägar och i kurvor...

Det säger ju en del om vilket man bör välja tycker iaf jag, ingen av dem är perfekt, men ena är bättre än andra...

Bäst är så klart bra däck runt om, men har man ett par bättre, sätt dem bak...

Mvh.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

671 Inlägg
12 oktober 2005
#39
Ska man köra med riktigt usla däck så ska dom sitta fram. Bak ska däcken alltid vara tillräckligt bra.

Med det vill jag säga att man kan ha sämst däck bak bara dom är tillräckligt bra.

Sen kan man fråga sig vad som är bäst däck också. Mina däck fram är ganska hårt slita (tveksamt om dom är lagliga) och dom greppar helt underbart på torr asfalt. Bakdäcken är i princip nya.

Jag har alltså bäst däck bak men bäst grepp fram sålänge det är torrt ute. Blir det däremot blött, det räcker med fuktigt och kallt så blir det snorhalt på framhjulen och då har jag bäst grepp bak.

SSS -12
3 217 Inlägg
12 oktober 2005
#40
Jag kör på det där legobils exemplet som nämndes tidigare i tråden, testa och se, visst var det roligare att ha plasthjul när man körde omkring på mattan när man var liten?

Annars kan man testa nu i vinter, sätt dig på ett blankt tefat och sen på ett tefat med gummi under och se vilken som går snabbast ? Bara för att det är kul i backen är det inte lika kul för nacken, vid krock då!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu


Sök