Som regel rekommenderas att du köper nya fjädrar Och stötdämpare.
Om du bara kapar fjädrarna som sitter i bilen nu, eller köper sänkfjädrar, så kommer dämparna inte arbeta som de ska. Det kan medföra större slitage på dämparna, samt framför allt försämrad väghållning. På det stora hela, trafikfarligt. Gör det ordentligt istället
Om jag ska rekommendera något, så kolla in
http://www.gemotorsport.se/webbutiken.htmlDe har "Väghållningssatser G&M, Supersport"... lite väl seriöst namn kanske, men prylarna funkar. Bror kör det på sin bil, jag har precis beställt till min egen.
Nästa variant är ju Coilovers. Men då är vi uppe ett par prisklasser dyrare.. =/
Personligen tycker jag du skall sänka max 50 mm, och göra det jämt runt om.
Det är en diskret sänkning, kommer förbättra väghållningen ganska mycket, men det är fortfarande funktionellt.
Att ha i åtanke här är att ju mera du sänker den, desto hårdare blir den, mindre komfort, vilket kan vara lite jobbigt om man kör några längre sträckor.
Samt kolla vilken markfrigång du har under bilen, oljeplugg och allt. Det är inte så kul att komma i sin snygga, sänkta bil, ta en fartbula och slå hål på tråget?
Det enda som du behöver sedan är fjäderspännare, finns billiga på Biltema, funkar utmärkt
Var dock beredd på att bultarna till stötdämparna kan sitta hårt som f*n, så lite rostlösning är också att rekommendera
Och när du väl har sänkt bilen, Glöm för allt i världen inte att läman iväg och få hjulvinklarna justerade!! Annars kan däcken slitas snett, och du får massa konstiga egenskaper när du ska svänga
Kostar inte med än 600kr på ett vettigt ställe.
Om du gör det Bra + Rätt så ska det inte kosta dig mer än 4.000 kr att sänka bilen
Det är som hittat.
Lycka till !