3510
Sök

vad är skillnaden på en pysventil och en dumpventil?

351 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#1
tjena ja undra vad de är för skillnad på en dumpis o en pysventil,ja vill ha en så kallad ljud ifrån sig varje gång man växlar??

Dansken

658 Inlägg
19 augusti 2007
#2
Olika namn på samma sak
Dump, avlastningsventil, pysventil mm

Pysventil används nog oftast för en öppen dumpventil.
En som låter, då tänker du nog på en öppen dumpventil. Dock så kan man få det att låta även med en återcirkulerande. Det beror mycket på laddtryck och vilken ventil man har. Så det beror lite på vad för ljud du är ute efter

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

53 Inlägg
19 augusti 2007
#3
pysventil ställer du turbo trycket med.

Och för att få att det ska låta när man växlar måste man ha en turbo...

---PB-Performance--- Sponsorer 2011 Däckcity-Bestparts.se-streetperformance.se-Dekaltrim.nu-www.camflow.se-www.twsdack.se-www.spacer.se-www.aigloowdesign.com-

761 Inlägg
19 augusti 2007
#4
Pysventil och dump/avlastning är INTE samma sak.. Pysventilen ställer du ett läckage som påverkar wastegaten att hålla stängt längre, dvs få ett högre laddtryck. Dump/avlastningsventil släpper ut trycket från trycksidan på turbon för att inte få tryckstötar när du släpper gasen.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

8 883 Inlägg
19 augusti 2007
#5
JoQe skrev:
Olika namn på samma sak
Dump, avlastningsventil, pysventil mm

Pysventil används nog oftast för en öppen dumpventil.
En som låter, då tänker du nog på en öppen dumpventil. Dock så kan man få det att låta även med en återcirkulerande. Det beror mycket på laddtryck och vilken ventil man har. Så det beror lite på vad för ljud du är ute efter

Inte en siffra rätt....cool
Markus_MR2 svar är mera rättvist

Fotograf på tierpidag.se

Maizer
19 augusti 2007
#6
Hamilton skrev:
JoQe skrev:
Olika namn på samma sak
Dump, avlastningsventil, pysventil mm

Pysventil används nog oftast för en öppen dumpventil.
En som låter, då tänker du nog på en öppen dumpventil. Dock så kan man få det att låta även med en återcirkulerande. Det beror mycket på laddtryck och vilken ventil man har. Så det beror lite på vad för ljud du är ute efter

Inte en siffra rätt....cool
Markus_MR2 svar är mera rättvist

Älskar det faktum att du var tvungen att säga det lol

761 Inlägg
19 augusti 2007
#7
Och ett allmänt tips kanske kan vara att hålla sig borta från dessa pystrimm om motorstyrningen har skyddsfunktioner och elektronisk laddtrycksstyrning vilket jag förmodar att nästan alla nyare bilar har.. Det sätter nämligen alla sådana skydsfunktioner ur spel. Det är bättre att spara slantar någon månad och chippa istället.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Troligen galen...
567 Inlägg
19 augusti 2007
#8
Dumpventilen släpper ut övertrycket som skapas när du stänger gasspjället. Övertrycket skapas eftersom turbon fortsätter snurra, och med en dump håller man igång snurret på turbon och slipper således lite turbolag när man kliver på igen. Utan dumpventil tar det tvärstopp för turbon och den stannar när man stänger gasspjället. Har man dessutom laddat på ordentligt och kör utan dump så kan övertrycket tryckas tillbaka genom turbon och skada turbon.

Det finns 2 olika sorters dumpar, öppen och återcirkulerande.
Öppen: släpper ut övertrycket rakt ut i atmosfären och är den dumpmodell som ger ifrån sig det av många eftertraktade pysljudet. Denna modell rekomenderas inte på bilar med LMM, se nedan:

Återcirkulerande: släpper tillbaka övertrycket på insugssidan av motorn, denna modell är att föredra på bilar med LMM (LuftMasseMätare) eftersom man med en återcirkulerande släpper tillbaka luft som LMM mätt upp, skulle man köra öppen dump på en bil med LMM så kommer styrsystemet tro att det finns mer luft i motorn än vad det gör vilket i sin tur kommer göra att motorn går fett med bensin.



Pysventil är som redan sagt en ventil som man använder för att "lura" WG (wastegate) att ladda mer, detta är inget som rekomenderas om man inte har programvara med justerad tändning och soppa.





Och både pysventil och dumpventil går bara att använda på bilar med turbo, vill man ha lite mer pysljud ur en sugmotor så kan man montera ett öppet luftfilter.
Senast redigerat av Mebb (19 augusti 2007)

351 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#9
men ja har en vanlig 855 2,5SE så ja undra vilken av dessa ska man köpa?,för ja hitta både för 300kr eller 500kr styck.Så vad gör jag?

Dansken

Lumpare
141 Inlägg
19 augusti 2007
#10
Har du turbo på din bil ens? Tror nästan inte det, men är inte säker smile


864 Inlägg
19 augusti 2007
#11
Jensen80 skrev:
men ja har en vanlig 855 2,5SE så ja undra vilken av dessa ska man köpa?,för ja hitta både för 300kr eller 500kr styck.Så vad gör jag?

Detta är delar som bara är kompatibla med en turbomotor, m.a.o ingen av dom eftersom din bil inte har turbo...tyvärr
Senast redigerat av Tuffhaggman (19 augusti 2007)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 augusti 2007
#12
Jag tror inte heller du har turbo i din bil. hmm

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

8 250 Inlägg
19 augusti 2007
#13
Jensen80 skrev:
men ja har en vanlig 855 2,5SE så ja undra vilken av dessa ska man köpa?,för ja hitta både för 300kr eller 500kr styck.Så vad gör jag?

Ingen av dem. Utan en turbo och laddtryck så har du ingen nytta av varken dumpventil eller pysventil. Köp ett öppet luftfilter om du vill ha ett litet flås.


351 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#14
nepp ja har ingen turbo bara en vanlig SE,okej så ja kan skita i båda då eller.Men öppet luftfilter..får ja ett gött ljud av de då??..men en sak ja vet inte hur man kollar att dom passar min,för ja vet ju inte ens vilken luftfilter ja ska köpa de finns så många o välja på.Jag vill ju ha en som de är bara att sätta dit.

Dansken

658 Inlägg
19 augusti 2007
#15
Man kan inte lyckas varje gång smile

Hamilton skrev:
Inte en siffra rätt....cool
Markus_MR2 svar är mera rättvist

Fast bortsett från pysventilen stämde ju allt så några siffror landade ju rätt.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Lumpare
141 Inlägg
20 augusti 2007
#16
BSR säljer komplett kitt till volvo, kolla där


Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
29 augusti 2007
#17
lånar tråden för en OnTopic fråga: har nissan 200sx s13 LMM tror ni? -89:an till -93:an då asså tongue Rätt gammal bil, gissar själv på att den inte har LMM med tanke på att rätt så många verkar köra med öppen dump?

Ableton Live

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 augusti 2007
#18
Pysventil och dumpventil är långt ifrån samma sak och har inte ens samma funktion.

En pysventil monteras så att man kan skruva upp laddet under huven, och en dumpventil ersätter din orginal avlastningsventil, det finns öppen och återcirkulerande (orginal brukar oftast vara återcirkulerande). Öppen ger dig betydligt högre och mer ljud medans en återcirkulerande är mer diskret.

Annars är ju ett alternativ till öppen dump för bilar utan turbo ett stort öppet luftfilter..

"Liberty of thought is the life of the soul"

638 Inlägg
30 augusti 2007
#19
JoQe skrev:
Olika namn på samma sak
Dump, avlastningsventil, pysventil mm

Pysventil används nog oftast för en öppen dumpventil.
En som låter, då tänker du nog på en öppen dumpventil. Dock så kan man få det att låta även med en återcirkulerande. Det beror mycket på laddtryck och vilken ventil man har. Så det beror lite på vad för ljud du är ute efter

pysventil och dumpventil är två helt olika saker. pysventil används för att ställa ladtrycket upp och ner. dumpventil släpper ut övertrycket från turbon. dumpventil är oftast ett namn för öppen avlastningsventil.

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
30 augusti 2007
#20
Jensen80 skrev:
men ja har en vanlig 855 2,5SE så ja undra vilken av dessa ska man köpa?,för ja hitta både för 300kr eller 500kr styck.Så vad gör jag?

Hmm. Vad ska du ha en dump till när du inte har en turbo..?

I do it my way


Sök