Dumpventilen släpper ut övertrycket som skapas när du stänger gasspjället. Övertrycket skapas eftersom turbon fortsätter snurra, och med en dump håller man igång snurret på turbon och slipper således lite turbolag när man kliver på igen. Utan dumpventil tar det tvärstopp för turbon och den stannar när man stänger gasspjället. Har man dessutom laddat på ordentligt och kör utan dump så kan övertrycket tryckas tillbaka genom turbon och skada turbon.
Det finns 2 olika sorters dumpar, öppen och återcirkulerande.
Öppen: släpper ut övertrycket rakt ut i atmosfären och är den dumpmodell som ger ifrån sig det av många eftertraktade pysljudet. Denna modell rekomenderas inte på bilar med LMM, se nedan:
Återcirkulerande: släpper tillbaka övertrycket på insugssidan av motorn, denna modell är att föredra på bilar med LMM (LuftMasseMätare) eftersom man med en återcirkulerande släpper tillbaka luft som LMM mätt upp, skulle man köra öppen dump på en bil med LMM så kommer styrsystemet tro att det finns mer luft i motorn än vad det gör vilket i sin tur kommer göra att motorn går fett med bensin.
Pysventil är som redan sagt en ventil som man använder för att "lura" WG (wastegate) att ladda mer, detta är inget som rekomenderas om man inte har programvara med justerad tändning och soppa.
Och både pysventil och dumpventil går bara att använda på bilar med turbo, vill man ha lite mer pysljud ur en sugmotor så kan man montera ett öppet luftfilter.
Senast redigerat av Mebb (19 augusti 2007)