2363
Sök

Space wagon 00: Skakar kraftigt i ratt samt gungar vid bromsning

5 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Tjena,

Har en space wagon års 00 GDI  automat som jag precis har köpt. har haft bilen i några dagar nu och har märkt ett problem som jag undrar om.

När jag bromsar så skakar det kraftigt i ratten samt bilen gungar/stöter i bromspedal samt bilen skakar något. Det blir värre vid högre farter(70 och uppåt) och är knappt märkbart vid låga farter (50 och nedåt).

Bilen har haft en ägare som har följt servicebok perfekt och ingen notering vid besiktning. Bilen har dock stått ett längre tag 2-3 månader (enligt info förra ägare). Bilen har gått 12200 mil och jag har känt på hjulen runt om och dragit åt.

Vad tror ni det kan vara?

Mvh marc

Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 augusti 2007
Jag tippar på att de är bromsskivorna som slagit sig.. Ev spruckit men då vibrerar de väldigt mkt å låter illa som fanb när man bromsar. Om du är snål å känner nån med svarv går de svarva dom raka om dom slagit sig.. wink annars äre bara å köpa nytt.

EDIT: Såg inte att bilen stått still, då är de nog inte så troligt att dom slagit sig. Då kan de nog vara lite rostangripet där beläggen har varit när bilen stått. Kan försvinna med tiden.
Senast redigerat av Manne (19 augusti 2007)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

5 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
tack för svar,

dock undrar jag. Den tidigare ägaren hade också känt av detta tidigare men inte alls lika mycket. Antagligen en svår fråga men är det då en blandning av de båda i sånna fall?

Mvh marc

Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 augusti 2007
Ok, då kan dom nog slagit sig ändå då.. Han kanske bara sa att de inte vart lika mkt förut? Aja svårt å veta, men skivorna är nog inte helt 100 i vilket fall som helst.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Egen företagare
201 Inlägg
20 augusti 2007
Hade inne ford mondeo med ventilerade skivor som rosta upp inifrån så dom blivit skeva,så ta löss hjulet palla upp bilen å snurra runt bromskivor så bör du kunna se om dom är riktigt skeva!

Sök