2244
Sök

Kan man bli av med kortet för 2 fortkörningar inom en kort tid?

DFFL
9 020 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan, idag så skjutsade jag min pappa till tåget till kastrup så höll jag 139km/h på motorvägen.
(Det tyckte ju jag var bra, för då kan de itne ta kortet.)
Så sa han: Du fick fortkörningsböter i maj, om du kör så fort nu så kan de ta kortet ifrån dig ändå.

Är det sant?
Jag tyckte det lät lite konstigt men jag vet ju inte alla trafiklagar.

EDIT:
Och förresten, om jag kör så "lite" för fort som t.ex 150 på motorvägen.
Vad är då oddsen att jag kan yrka på att jag behöver körkortet i jobb och får tillbaka det?
Jag är lastbilschaufför.
Senast redigerat av FireTraXX (20 augusti 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

77 Inlägg
20 augusti 2007
det kan nog hända, för att om du får tex böter för dimljus 3 gånger på ett halvår så kan dom tydligen ta det har jag hört, pappas jobbarkompis som är brandman och kör stegbilen har tappat kortet två gånger, men han fick tillbaka det pga att han var viktig i deras jobb..

658 Inlägg
20 augusti 2007
3 prickar leder automatiskt till indraget körkort. Två ska inte vara någon fara om det inte är spec omständigheter.

Det är bara att yrka på. Du kommer att bli av det men tiden kan bli reducerad. Det beror på vad åklagaren tycker men man brukar kunna få tiden halverad.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

DFFL
9 020 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Leder 3 prickar verkligen till indraget körkort?
För min pappa har fått fler fortkörningsböter sen jag föddes än antalet gånger jag har kissat.
Och enda gången han blivit av med kortet är när han körde mycket för fort.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

BMW Power
2 362 Inlägg
20 augusti 2007
FireTraXX skrev:
För min pappa har fått fler fortkörningsböter sen jag föddes än antalet gånger jag har kissat.

Antar att dom prickarna inte håller sig förevigt heller? tongue menar man får en prick vid 20årsåldern t.ex.. sen en vid 40 och en vid 60, ska man få indraget då? tongue

BMW, bogsering med wire :/

DFFL
9 020 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
FugitivE skrev:
FireTraXX skrev:

Antar att dom prickarna inte håller sig förevigt heller? tongue menar man får en prick vid 20årsåldern t.ex.. sen en vid 40 och en vid 60, ska man få indraget då? tongue

Sant, men pappa har fått fortkörningsböter i stort sett varje år.

Russel Crowe, Gladiator.

658 Inlägg
20 augusti 2007
Nej, prickarna sitter inte i för evigt. Kommer inte ihåg exakt men det är 2 eller 3 år man får dras med dom..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
20 augusti 2007
3 år sitter pickarna i. 3 prickar = indraget körkort.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 augusti 2007
Vad har du för en tokig farsa!? yikes

Min farsgubbe har haft körkort i 44 år och aldrig fått nån bot. Inte ens felparkering... Och han kör inte jättelagligt..
FireTraXX skrev:
FugitivE skrev:
FireTraXX skrev:

Sant, men pappa har fått fortkörningsböter i stort sett varje år.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

DFFL
9 020 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Numera har jag en normal pappa eftersom att han tröttnat på att betala massa böter tongue
Men han är väl lite gasglad bara.

Russel Crowe, Gladiator.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
20 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Numera har jag en normal pappa eftersom att han tröttnat på att betala massa böter tongue
Men han är väl lite gasglad bara.

han kör ju BMW wink

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
21 augusti 2007
orkade inte läsa va resten skrev utan svarar bara på första..

polisen kan ta ditt körkort även om det är första gången du kör för fort... räcker med 20kmh för att dom skall få ta det,  men det är sällan det händer för poliser är trots allt snälla...
men om det är andra gången på så kort tid så kanske...  men asså bara för att man kan få böter ska man ju inte följa hastighetsbegränsningarna... utan du skall följa dom för ditt eget bästa...  vårt bästa med... tänk om du kör ihjäl nån annan? du klarar inte allt vettu....  trots att man känner så...

Avstängd
23 Inlägg
21 augusti 2007
richardoo290 skrev:

polisen kan ta ditt körkort även om det är första gången du kör för fort... räcker med 20kmh för att dom skall få ta det,  men det är sällan det händer för poliser är trots allt snälla...
men om det är andra gången på så kort tid så kanske...  men asså bara för att man kan få böter ska man ju inte följa hastighetsbegränsningarna... utan du skall följa dom för ditt eget bästa...  vårt bästa med... tänk om du kör ihjäl nån annan? du klarar inte allt vettu....  trots att man känner så...

Glöm det grabben!
KÄLLA!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
21 augusti 2007
sunblock skrev:
richardoo290 skrev:

Glöm det grabben!
KÄLLA!

källa =     bonniers trafik-skola 2004

körkortsboken 2005

LÄs KÖRKORTSBOKEN!  skriver av exakt nu:  mer än 20km/h för fort inom 30-område eller mer än 30 km/h på ett annat ställe så blir troligtvis ditt körkort omhändertaget på plats!

Sök