2213
Sök

Småtrimm för en b230f för en nybörjar som mig?

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hej
Har en 740 med en b230f motor i och är sugen på att trimma den gammla häcken. Jag har läst runt i alla möjliga trådar här på forumet och kommit fram till detta. K-kam,extractorör och 2,5" avgasrör att det skulle göra skillnad kommer det göra det?. Om man planar toppen är det det enda man behöver göra sen bara montera igen? Om ni undrar så är jag rätt ny på det här med att trimma bilar. Men stora frågan är vad kostar dom delarna? Är det bara att montera eller måste det hållas på att balansera,förstärka koppling,bättre kolvar m.m.? eller man kan köra direkt efter att dratt i dom delarna?
Senast redigerat av Komer (21 augusti 2007)

Bärs!
3 456 Inlägg
21 augusti 2007
#2
visst ger det lite effekt skillnad kanske, men inte så överdrivet mkt... ett bättre alternativ är å skruva i en B230FT.

Garaget.org peakade 2008.

77 Inlägg
21 augusti 2007
#3
kolla om du kan hitta något turbokonverteringskit istället, då får du bra fart på bilen istället för att göra småsakerna, visst, det kanaske är lite dyrare, men du får då bra mycket roligare med turbo!big_smile


32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#4
OK förstår vad ni menar men tänkte köra detta som en lite första grej så kan man avancera senare pågrund av kan tänka mig att turbo är mycket pill. Sen var får man tag i en b230ft då? skroten eller köper en risig volvo med en bra b230ft i?

Bärs!
3 456 Inlägg
21 augusti 2007
#5
Komer skrev:
OK förstår vad ni menar men tänkte köra detta som en lite första grej så kan man avancera senare pågrund av kan tänka mig att turbo är mycket pill. Sen var får man tag i en b230ft då? skroten eller köper en risig volvo med en bra b230ft i?

-Sen säljer du karossen till mej! smile


Konvertering är minst lika mkt jobb, för du ska sänka komp å se till att maskin får soppa som den ska osv...

Du kan ju börja med kam å sånt, men räkna inte med någon större effekt... hmm

Lycka Till!

Garaget.org peakade 2008.

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#6
OKi till nästa fråga var får man ta i dom delarna jag snackat om lättast??

Bärs!
3 456 Inlägg
21 augusti 2007
#7
Komer skrev:
OKi till nästa fråga var får man ta i dom delarna jag snackat om lättast??

hmm, du får väll ha koll på Blocket & TPC's Forum! Höra runt på olika rally/folkrace tävlingar osv...

2,5" systemet kan du ju bygga själv? jag byggde till min förra 740 å det kostade 900 nånting, inkl ljuddämpare... om du inte orkar pyssla med det själv finns det å köpa lite över allt, typ Ferrita eller KG. grenröret kan du ju åxå snickra själv... annars finns det åxå på KG.

/Micke

Garaget.org peakade 2008.

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#8
Om man nu bygger avgassystemet själv var får man tag i delar till det köpar man böjar m.m eller böjar man själv tills det stämmer? och rören finns den någon bra affär får såna eller det är en järnhandel som gäller? sen ska det vara nya dämpare eller kör man på dom gammla och katalysatorn låter man sitta kvar??

Administratör
11 911 Inlägg
21 augusti 2007
#9
Skriv om rubriken på tråden så den beskriver vad tråden handlar om. Din rubrik säger ingenting just nu, och normalt låser vi trådar där rubriken är "felaktig". Eftersom du redan har fått en del svar så ber jag dig skriva om den så snart som möjligt istället för att låsa. Hur du skriver rubriker kan du läsa om i rubriksanvisningarna som finns i en klistrad tråd i varje forum.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#10
Om man nu lägger i en k-kam blir det mycket inställningar eller det är bara att skruva ihop allt och och starta?

Bärs!
3 456 Inlägg
21 augusti 2007
#11
Komer skrev:
Om man nu lägger i en k-kam blir det mycket inställningar eller det är bara att skruva ihop allt och och starta?

chimmsa ventilerna... kommer inte på nått mer. men kolla så du har fördelar spår i den kammen du nu köper! annars får du block montera fördelaren! det går ju, men det är bättre om du letar rätt på en med fördelarspår.

Garaget.org peakade 2008.

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#12
Oki för en nybörjar som jag så säger chimmsa ventilerna mig inte ett smack tongue skulle bli jävligt glad för en förklaraing.

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#13
Oki sista fråga om man nu byter kam blir det massa inställning på ventiler och tändning m.m. eller som aga-diff sa att det ända var att chimmsa ventiler vilket jag inte vet vad det betyder?

Proljece?
1 464 Inlägg
21 augusti 2007
#14
Aga_Diff skrev:
Komer skrev:
OK förstår vad ni menar men tänkte köra detta som en lite första grej så kan man avancera senare pågrund av kan tänka mig att turbo är mycket pill. Sen var får man tag i en b230ft då? skroten eller köper en risig volvo med en bra b230ft i?

-Sen säljer du karossen till mej! smile


Konvertering är minst lika mkt jobb, för du ska sänka komp å se till att maskin får soppa som den ska osv...

Du kan ju börja med kam å sånt, men räkna inte med någon större effekt... hmm

Lycka Till!

Precis som rätt mycket folk tror att man måste trycka på en större soppa pump är rent skitsnack har snackat med fadern min och han sa att det va bland det sista man gjorde.

BTW han har hålt på med sådant i snart 30 år .

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Proljece?
1 464 Inlägg
21 augusti 2007
#15
Komer skrev:
Oki sista fråga om man nu byter kam blir det massa inställning på ventiler och tändning m.m. eller som aga-diff sa att det ända var att chimmsa ventiler vilket jag inte vet vad det betyder?

Nee men du måste ju nolla om motorn te.x finns bra beskrivningar på nätet.

Se till att byta tänddelar och fördelare när du ändå pillar smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Bärs!
3 456 Inlägg
21 augusti 2007
#16
haxer skrev:
Precis som rätt mycket folk tror att man måste trycka på en större soppa pump är rent skitsnack har snackat med fadern min och han sa att det va bland det sista man gjorde.

BTW han har hålt på med sådant i snart 30 år .

Hahaha!
Soppapump sa jag väll aldrig? Men man lär ju skruva dit större spridare å kanske höja soppa trycket en skvätt, hur tror du det kommer gå om man inte ger på mer soppa??
Fråga din far en gång till du....
Senast redigerat av Aga_Diff (21 augusti 2007)

Garaget.org peakade 2008.

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#17
Aga_diff du skrev chimmsa innan och jag som nybörjare undra vad det betyder??

Smålänning
7 883 Inlägg
21 augusti 2007
#18
Komer skrev:
Oki sista fråga om man nu byter kam blir det massa inställning på ventiler och tändning m.m. eller som aga-diff sa att det ända var att chimmsa ventiler vilket jag inte vet vad det betyder?

Du justerar ventilspelet genom att lägga brickor emellan tryckaren och kamnocken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

32 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
#19
Om jag nu lägger i en k-kam från kg-trimning behöver jag då chimsa det är ändå en kopia av volvo k-profil?

Bärs!
3 456 Inlägg
21 augusti 2007
#20
Komer skrev:
Om jag nu lägger i en k-kam från kg-trimning behöver jag då chimsa det är ändå en kopia av volvo k-profil?

du bör chimmsa... och du har väll inte k kam i nu?

Garaget.org peakade 2008.


Sök