2641
Sök

Volvo 245 -82 Vägrar Starta

Ålänning!
532 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Jag har en Volvo 245 -82 som vägrar starta.

Den gick fint i höstast. Sen efter vintern så gick den bra när jag körde ut den ur ladan men sen gav den upp när jag körde.

Om man försöker starta den så kanske det tänder 5-6 gånger men den går inte igång.

Det är GL modellen med förgasare. Förgasaren har jag hafft bort och gjort ren. Men bilen vägrar ändå att starta.

Tändstiften är bytta på hösten så dom är OK.

Om man tar ut ett tändstift så kommer det en väldigt svag gnista. När jag testar gnistan från tändspolen så är gnistan gul.

Vad är det som är slut? Läste på några andra forum att det kan vara bensinpumpen men när man vrider om så kommer det nog bensin.

Farsan trodde att det är brytarspetsarna som är slut men de tror inte jag. För hur skulle dom kunna gå slut bara sådär när bilen först startat bra och sen efter en stund dör?

Finns det någon som har en lösning på mina problem?

21 761 Inlägg
22 augusti 2007
Brytarspetsarna kan ha ändrat på sig lite grann, det är inte alls omöjligt. Tex om de inte satt fast ordentligt så kanske de lossnade en aning och det räcker med några tiondels millimeter för att allt ska bli fel. Kolla upp tändkablarna, rotorn, fördelarlocket och kondensatorn också.

Blir tändstiften blöta när du harvar på startmotorn?

De borde bli rejält blöta, en del B23A brukar ha en förmåga att bli väldigt sur när man harvar på starten ett tag. Tex en kallstart på vintern kan ibland vara hopplös om motorn inte startar direkt, då kan man helt enkelt vara tvungen att trycka in choken igen och nöta igång motorn.

Kika även på pluskabeln till stift 15 tändspolen så att den inte är i dåligt skick, då får inte tändspolen rätt spänning vilket kan ge svag gnista.
Senast redigerat av Drönirettab (22 augusti 2007)

Ålänning!
532 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Okej tack. Men nu undrar jag en sak till. Var ligger bensinpumps relät? har letat febrilt efter det men inte hittat. ngn som vet var det ligger?

5 198 Inlägg
7 september 2007
bränslepumps relä ? på förgasarmotor ?

1 688 Inlägg
7 september 2007
Har du inte en mekanisk soppapump på dendär som sitter monterad i blocket på insugssidan?
Har för mig att den sitter där från sist då jag bytte soppapump på en förknasar-740, borde va samma block big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 688 Inlägg
7 september 2007
Kanske sitter en förpump i tanken, glömde det smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
7 september 2007
nej ingen pump i tanken på varken 240 eller 740 A motor. Som sagt kolla över fördelaren, det kan ha oxiderat över vinter, behöver inte vara så mycket skit för att det inte skall starta. Och om gnistan ser konstig ut så finns det ju stora chanser att det e d som e felet

Sidledesförare
268 Inlägg
7 september 2007
Som tidigare sagt så är det värt att kolla upp allt runt tändningssystemet. Vid sådan felsökning hjälper det mycket att ha en stroboskoplampa som man kan testa över tändkablarna.

Med brytarspetsar har det ibland, som tidigare nämt, hänt att den suttit dåligt fastskruvad och har lossnat och tappat inställningen helt. Förutom detta så finns det mycket annat som kan hända, t.ex. att själva plattorna längst ut på brytaren svetsar över och smälter om så att ytan blir ojämn, detta bidrar till att bilen antingen inte går eller går riktigt pissigt. Så se verkligen till att kolla brytaren och se till att den är som den ska vara.

Man vet aldrig, före man vet

Sök