3828
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

674 Inlägg
22 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Maizer skrev:
Du var väl lastbilschaffis?

Delvis ja.

EDIT:
Jag driver ett företag med 8 anställda (~4000000:- i omsättning)och är på väg att starta ett andra.

Jag gillar driftiga, handlingskraftiga människor. Det är sånna som ni som får allt att gå framåt.  Lycka till med nr:2 smile

With great freedom comes great responsebility

8 886 Inlägg
22 oktober 2007
Ramrod skrev:
Fortkörnings böter.....   Jag undrar bara en sak. Är inte det till för att  hindra olyckor?? Jag menar man blir bötfälld retroaktivt Du blir alltså straffad för något du inte har orsakat.  Hur många miljarder km går det / invånare med ALLA bilar som kör, så som alla kör "för fort" idag?? Hur många % av dessa verkligen blir till en olycka?  Jag vet inte? Men jag får en känsla av att det är en försvinnande lite miljondel.  De pratar om att flyget är det mest säkra sätt att färdas.  De vet nog fan inte mer Det är jag övertygad om. Vill se BEVIS!!        VI BLIR BÖTFÄLLDA RETROAKTIVT!!!   yikes

Bra att ta upp en topic från Augusti *Not*

Kan ju upplysa dig om att alla böter och fängelse straff för den delen är "Retroaktiva" Ingen behöver betala böter på plats vad jag vet...roll

Fotograf på tierpidag.se

674 Inlägg
23 oktober 2007
Hamilton skrev:
Ramrod skrev:
Fortkörnings böter.....   Jag undrar bara en sak. Är inte det till för att  hindra olyckor?? Jag menar man blir bötfälld retroaktivt Du blir alltså straffad för något du inte har orsakat.  Hur många miljarder km går det / invånare med ALLA bilar som kör, så som alla kör "för fort" idag?? Hur många % av dessa verkligen blir till en olycka?  Jag vet inte? Men jag får en känsla av att det är en försvinnande lite miljondel.  De pratar om att flyget är det mest säkra sätt att färdas.  De vet nog fan inte mer Det är jag övertygad om. Vill se BEVIS!!        VI BLIR BÖTFÄLLDA RETROAKTIVT!!!   yikes

Kan ju upplysa dig om att alla böter och fängelse straff för den delen är "Retroaktiva" Ingen behöver betala böter på plats vad jag vet...roll

Jag har inte sett ett bäst före datum på trådarna... Har du??    Du fattar ju inte!  Du blir stoppad på vägen för att du har kört 110 på 90 väg.   Du blir stoppad för att inte orsaka en olycka. Hur många har INTE kört för fort & inte orsakat en olycka?  Men du blir bötfälld för att du KAN orsaka en olycka...  Förstår du inte?  Du har inte gjort något fel men blir bötfälld för något du inte har gjort!    Vad menar du med alla fängelsestraff är retroaktiva i denna mening .  Fängelse får du först när du HAR gjort något. Det är inte retroaktivt. roll

9 108 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Ramrod skrev:
Jag har inte sett ett bäst före datum på trådarna... Har du??    Du fattar ju inte!  Du blir stoppad på vägen för att du har kört 110 på 90 väg.   Du blir stoppad för att inte orsaka en olycka. Hur många har INTE kört för fort & inte orsakat en olycka?  Men du blir bötfälld för att du KAN orsaka en olycka...  Förstår du inte?  Du har inte gjort något fel men blir bötfälld för något du inte har gjort!    Vad menar du med alla fängelsestraff är retroaktiva i denna mening .  Fängelse får du först när du HAR gjort något. Det är inte retroaktivt. roll

eeh vad är det du vill då? Att fortkörningsböter ska tas bort helt? Var realistisk istället.

1 297 Inlägg
23 oktober 2007
Ramrod skrev:
Hamilton skrev:
Ramrod skrev:

hehe du har en poäng men tappar två smile du har rätt i att man inte ska köra för fort eftersom att det är större chans att man orsakar en olycka. Du har fel för att genom att ge dig böter så avskräcker det dig för att köra för fort igen, förebyggande. Plus att du har brutit mot hastighetslagen som vi faktiskt redan har, strike two smile

674 Inlägg
23 oktober 2007
MrTobias skrev:
Ramrod skrev:
Hamilton skrev:

hehe du har en poäng men tappar två smile du har rätt i att man inte ska köra för fort eftersom att det är större chans att man orsakar en olycka. Du har fel för att genom att ge dig böter så avskräcker det dig för att köra för fort igen, förebyggande. Plus att du har brutit mot hastighetslagen som vi faktiskt redan har, strike two smile

Haha!  De bjöd jag på.. smile   Jag menar att man kan köra fortare på MÅNGA vägar. & andra vägar är helt åthelve.. för hög högsta tilllåtna hastighet..  Det är SÅ mycket fokus på hastigheten som en direkt orsak till olyckor..   Sätt en blind i en bil på 20Km/h  så är det ju klart att det händer olyckor.. En blind KAN ju inte göra något åt att olyckor sker.  Men sätt en rallyförare i 200 knyk.   Så är det inget som säger att han MÅSTE orsaka en olycka.  BARA för att han toppar 200... Jag ser det som ren okunskap & ovilja att se ett par steg längre än hastigheten som den viktigaste parametern att orsaka olyckor..

674 Inlägg
23 oktober 2007
MilleN skrev:
Ramrod skrev:

eeh vad är det du vill då? Att fortkörningsböter ska tas bort helt? Var realistisk istället.

Gärna för mig.... HAHAHA!! lol

8 156 Inlägg
23 oktober 2007
Ramrod skrev:
Du fattar ju inte!  Du blir stoppad på vägen för att du har kört 110 på 90 väg.   Du blir stoppad för att inte orsaka en olycka. Hur många har INTE kört för fort & inte orsakat en olycka?  Men du blir bötfälld för att du KAN orsaka en olycka...  Förstår du inte?  Du har inte gjort något fel men blir bötfälld för något du inte har gjort!    Vad menar du med alla fängelsestraff är retroaktiva i denna mening .  Fängelse får du först när du HAR gjort något. Det är inte retroaktivt. roll

Förberedelse till brott är också ett brott, vare sig det är uppsåtligt eller inte.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
23 oktober 2007
tss,

alla de höginkomstagare ja känner, kör fort eftersom de inte skadar dem nånting.. de säger de själva med.

alla låginkomstagare ja känner håller sig 5km/h under begränsningen eftersom de är livrädda för att få böter. dom skulle inte klara av att försörja sina barn den månaden me en bot på 2000kr..

lägg ner allt politisk babbel nu och inse att finnarna är smartare än oss i många frågor. och vi borde ta efter dem mer..

tex: så utbildar dem dubbelt så många värnpliktiga varje år för hälften så mkt pengar..
osv,osv,osv...
Senast redigerat av richardoo290 (23 oktober 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
23 oktober 2007
Ifall alla ska straffas efter vad de tjänar på alla brott som begås så kommer sverige bli av med väldigt många människor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
23 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Ifall alla ska straffas efter vad de tjänar på alla brott som begås så kommer sverige bli av med väldigt många människor.

finnland har inte förlorat speciellt många..?

DFFL
9 020 Inlägg
23 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:

När infördes deras system?
Hur många miljonärer finns det i Finland?
Hur många finns det i Sverige?

Införs detta så kommer väldigt många höginkomsttagare bosätta sig i andra länder.

EDIT:
Med detta så menar jag det som jag skrev i mitt första inlägg.
Senast redigerat av FireTraXX (23 oktober 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
23 oktober 2007
FireTraXX skrev:
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:

När infördes deras system?
Hur många miljonärer finns det i Finland?
Hur många finns det i Sverige?

Införs detta så kommer väldigt många höginkomsttagare bosätta sig i andra länder.

EDIT:
Med detta så menar jag det som jag skrev i mitt första inlägg.

det är du helt säker på..

men för längesedan var alla kyrkans män helt säkra på att jorden var platt också.. hmm

DFFL
9 020 Inlägg
23 oktober 2007
Ja, det är jag säker på.
Jag vet flera höginkomsttagare som knappt vill stanna här i nuläget.

Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
23 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Ja, det är jag säker på.

och jag vet flera höginkomsttagare som gärna ser att detta system införs och de skulle självklart aldrig flytta ifrån sverige..  men visst en del kanske sticker, vadådå? det är ju snåla svin isåfall..

DFFL
9 020 Inlägg
23 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:
Ja, det är jag säker på.

och jag vet flera som gärna ser att detta system införs och de skulle självklart aldrig flytta ifrån sverige..  men visst en del kanske sticker, vadådå? det är ju snåla svin isåfall..

Är det snålt att inte vilja betala 200 000kr för en mesig fortkörning?

Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
23 oktober 2007
FireTraXX skrev:
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:
Ja, det är jag säker på.

och jag vet flera som gärna ser att detta system införs och de skulle självklart aldrig flytta ifrån sverige..  men visst en del kanske sticker, vadådå? det är ju snåla svin isåfall..

Är det snålt att inte vilja betala 200 000kr för en mesig fortkörning?

det är överdrivet, håller med dig..
men en rik man kanske borde ha en bot på 25000kr, istället för 5000kr.

och ja isåfall är det snålt, 200 000 kr för en ruskigt rik snubbe är lika mkt värt som 5000kr för en fattig, de fattiga betalar sina böter, och kör ofta lungnare eftersom de vet att de skulle få problem med en bot på 5000kr.

en rik skulle få problem med en bot på 200 000kr, därför kör han också lungt.

DFFL
9 020 Inlägg
23 oktober 2007
En rik människa vill inte heller betala en bot på 4000kr, men vad är meningen med att vara rik om man inte har det bättre?

Vill vi verkligen leva i ett knallrött samhälle där alla har det lika dåligt och ingen tjänar bättre än nån annan?

Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
23 oktober 2007
FireTraXX skrev:
En rik människa vill inte heller betala en bot på 4000kr, men vad är meningen med att vara rik om man inte har det bättre?

Vill vi verkligen leva i ett knallrött samhälle där alla har det lika dåligt och ingen tjänar bättre än nån annan?

en rik ska givetvis ha det bättre, han ska ha fin bil och kunna köpa stor tv!
men nu snackar vi om lagen. den ska följas av alla oavsett om man är rik eller inte!
du skall inte ha det bättre på ett sådant sätt att du kan köra för fort när du vill, det ska svida.
men givetvis ska du ju kunna ha stort hus osv...  eru med?

9 108 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
FireTraXX: Är det en rättighet att få köra fort bara för att man är rik? Hade jag tjänat 100k hade jag givetvis skitit i begränsningarna och legat 30km/h för fort hela tiden då det inte ens berört mig. Det har inte med politik att göra och att vara röd eller blå, det handlar om trafiksäkerhet.

Som jag skrev för ett tag sedan: Finns det folk som kan skita i lagen, så är det något fel på straffet.

(Och angående dom rika som skulle fly landet för att dom riskerar höga fortkörningsböter så säger jag samma sak som till alla andra som gnäller: Kör lagligt då för fan. Är det något jag ogillar så är det folk som gnäller fastän dom själva gjort fel)
Senast redigerat av MilleN (24 oktober 2007)

Sök