3968
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

8 886 Inlägg
24 oktober 2007
Malm3n skrev:
en sak jag hört.. vet dock inte om det stämmer... om du är student i finland så har man ju ingen årsinkomst?.. och därför inte kan få höga böter... va nån snubbe som körde rätt för fort och eftersom han inte hade någon inkomst så vart boten inte på mycket alls.. typ nån hundring.. stämmer detta?

Kan mycket väl stämma

Jag fick en fortkörningsböter i Finland för 25 år sedan.
Med den lilla inkomsten jag hadde då blev böterna 39 mark, ca 48kr. Eftersom beloppet var så lågt behövde jag inte betala.
Kan ju tillägas att jag var bosatt i Sverige redan då och bara på besök.
Senast redigerat av Hamilton (24 oktober 2007)

Fotograf på tierpidag.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
Hamilton skrev:
Malm3n skrev:
en sak jag hört.. vet dock inte om det stämmer... om du är student i finland så har man ju ingen årsinkomst?.. och därför inte kan få höga böter... va nån snubbe som körde rätt för fort och eftersom han inte hade någon inkomst så vart boten inte på mycket alls.. typ nån hundring.. stämmer detta?

Kan mycket väl stämma

Jag har fick en fortkörningsböter i Finland för 25 år sedan.
Med den lilla inkomsten jag hadde då blev böterna 39 mark, ca 48kr. Eftersom beloppet var så lågt behövde jag inte betala.

sjukt, bara för man har dålig inkomst ska man inte komma undan...
3-4000kr borde du fått,  och en som tjänar 100 000papp i månaden borde fått en bot på 20 000

26 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
Hamilton skrev:
Malm3n skrev:

Kan mycket väl stämma

Jag har fick en fortkörningsböter i Finland för 25 år sedan.

sjukt, bara för man har dålig inkomst ska man inte komma undan...
3-4000kr borde du fått,  och en som tjänar 100 000papp i månaden borde fått en bot på 20 000

I dagens läge har vi en minimi bot på 115 €, ingen skillnad på hur fort man kör.. så länge det är under 30 km/h överhast.. vilket blir lite över 1000 kr, vad är minimi i swe??

huh?
10 427 Inlägg
24 oktober 2007
Intressant att folk fortfarande inte förstår rättvisan bakom lika ekonomiskt kännbara straff.

Märkligt.

674 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:
Ja, det är jag säker på.
Jag vet flera höginkomsttagare som knappt vill stanna här i nuläget.

och jag vet flera som gärna ser att detta system införs och de skulle självklart aldrig flytta ifrån sverige..  men visst en del kanske sticker, vadådå? det är ju snåla svin isåfall..

Är det snålt att inte vilja betala 200 000kr för en mesig fortkörning?

Säg vad ni vill men..  Men som sagt en bötes lapp på 200 000kr.  är en 1/5 del av miljon Det är VÄLDIGT mycket pengar höginkomst tagare eller inte.   Det är fan i mig inte VETTIGT någonstans att bli tvingad att betala som Finnarna gör en så hög % av sin inkomst som man ska leva av varje månad.   Som man ska LEVA av..    Ni kan ju bara fantisera om vad alla följd problem det leder till........  & För VAD??  En "hastighetsöverträdelse" Inom rimliga gränser.  Som inte äns är i närheten av den VERKLIGA orsaken till olyckorna.    För det är trots allt orsaken man är ute efter.   Det verka inte vara många någonstans som förstår vad det faktiskt handlar om Finnar, Svenskar, you name it.......   Det är förjävligt att ingen vågar trotsa det som kan verkligen göra skillnad på våra vägar.

With great freedom comes great responsebility

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
Ramrod skrev:
FireTraXX skrev:
richardoo290 skrev:

och jag vet flera som gärna ser att detta system införs och de skulle självklart aldrig flytta ifrån sverige..  men visst en del kanske sticker, vadådå? det är ju snåla svin isåfall..

Är det snålt att inte vilja betala 200 000kr för en mesig fortkörning?

Säg vad ni vill men..  Men som sagt en bötes lapp på 200 000kr.  är en 1/5 del av miljon Det är VÄLDIGT mycket pengar höginkomst tagare eller inte.   Det är fan i mig inte VETTIGT någonstans att bli tvingad att betala som Finnarna gör en så hög % av sin inkomst som man ska leva av varje månad.   Som man ska LEVA av..    Ni kan ju bara fantisera om vad alla följd problem det leder till........  & För VAD??  En "hastighetsöverträdelse" Inom rimliga gränser.  Som inte äns är i närheten av den VERKLIGA orsaken till olyckorna.    För det är trots allt orsaken man är ute efter.   Det verka inte vara många någonstans som förstår vad det faktiskt handlar om Finnar, Svenskar, you name it.......   Det är förjävligt att ingen vågar trotsa det som kan verkligen göra skillnad på våra vägar.

deras system att en som inte tjänar nått inte ska betala nått medans en som har 100 00kr i lön får böta 100 000kr  är helt sjukt håller me dig...

men en som inte tjänar nått ska få en bot på cirka 5000kr, och en som tjänar 100 00kr i månaden ska ha en bot på 25 000kr...

674 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:
En rik människa vill inte heller betala en bot på 4000kr, men vad är meningen med att vara rik om man inte har det bättre?

Vill vi verkligen leva i ett knallrött samhälle där alla har det lika dåligt och ingen tjänar bättre än nån annan?

en rik ska givetvis ha det bättre, han ska ha fin bil och kunna köpa stor tv!
men nu snackar vi om lagen. den ska följas av alla oavsett om man är rik eller inte!
du skall inte ha det bättre på ett sådant sätt att du kan köra för fort när du vill, det ska svida.
men givetvis ska du ju kunna ha stort hus osv...  eru med?

Innan någon säger något mer om lagen så ska ALLA ha klart för sig att lagen är skriven av paragraf ryttande byrokrater & lobbyister.... Dessa människor är FELAKTIGA precis som alla andra & detsutom har väldigt liten relation till verkliga livet det som de försöker skriva om som vanligt folk försöker leva.....

674 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Klart att jag vet vad jag riskerar när jag kör för fort.
Det är ju något som jag är medveten om.
Skulle aldrig fått för mig att klaga på att straffet är för högt eftersom att det då är hur lagen är utformad och jag har accepterat den genom att köra för fort.

Men nu när vi inte har den sortens lagstiftning så klagar jag som en dåre långt innan det ens är aktuellt med det.
För jag tycker att det är fel, det är inget som förbättrar och gör att folk kör lagligare.
Det är enbart ett straff som gör att rikare får det hårdare.

Och redan nu så är det så att det är fult att tjäna pengar i sverige, så tyvärr så är inte denna sortens straff helt otänkbart.

Ja, det är fel på straffet om en våldtäktsman åker in i 2 år och sen är livet frid och fröjd.
Men det är också fel att de som tjänar väldigt bra och har skapat en trygg framtid ska behöva betala flera hundratusen kronor för en så simpel sak som fortkörning.

Så sanna ord,  visdom.

674 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:
Jag tjänar inga miljarder, men jag skiter fullständigt i både lag och straff.
Borde jag då betala femtio årslöner eftersom att jag skiter i det?

Och det jag menar när jag säger att folk inte tänker stanna kvar är för att det är inte fan inte rätt att man ska straffas för hur man har det.

Det är helt och hållet kommunisttänk, inget annat.

du verkar tro att du ska få betala en massa om du åker fast ju,  hmm
du skall få rätt låga böter isåfall eftersom du inte tjänar så mkt... 
eftersom att du tjänar som oss andra vanliga ska dina böter vara så dom svider men samtidigt så du klarar av det...  säg att du tjänar 25 papp i månaden,  då skall du få vanliga böter..
men däremot om man har en lön på 100 000kr så ska det svida lite mer, och ett bötestraff som är lite högre... ingen har sagt att du kommer lida av detta!  och det handlar om att följa lagen inte kommunist-tänk. bara för att folk har mer pengar ska det inte bli lättare att köra fort!

och du straffas inte för hur du har det om du följer lagen, precis som alla som har dålig inkomst.. de följer lagen.. inte du.. va kan de bero på?  JO! du har råd med böterna.. de har du själv skrivigt flera gånger..   50-papp om året kanske inte är mkt för dig..

men för en ensamstående mamma med 3 barn och dyr hyra är 3000kr mycket,
hon kör då inte fort eftersom hon inte skulle klara 50-papp om året i böter...
skulle man höja böterna lite för dig som exempel, så du istället skulle betalat 250papp om året... då skulle det svida mer va? .. och då skulle du inte köra fort lika ofta...

det är de som är grejjen!  vi vill att tex: du ska sänka hastigheten!  och vara lika orolig för böter som en ensamstående morsa...  detta handlar verkligen inte om rött o blått..!

Alltså gott folk... Kan ni sluta ANTA att folk med pengar inte kan hålla på dem & inte bli lika iriterade som vilken människa som hällst  bara för att de är rikare än andra..... Hur tror ni de blev rika från första början.....    För att de inte kunde hålla i dem??   Lägg av!  lol
Senast redigerat av Ramrod (24 oktober 2007)

674 Inlägg
24 oktober 2007
Johlsson skrev:
FireTraXX skrev:
Johlsson skrev:
Och gällande allt om att "människor skulle fly Sverige" om de skulle straffas efter inkomsten, skulle det isf vara en förlust, vad är det då för människor som är så rädda att begå brott så att de skulle fly landet för att slippa den risken, är det inte snarare en vinst att bli av med de människorna då?

Inte när de innebär en skatteförlust på väldigt många miljoner.

Jag tror knappast att Sverige skulle gå under på det, isf är det sannerligen ett tändsticksland man lever i. Landet står knappast och faller på dessa individer, och chansen att det skulle bli ett sådant uppror av det hela är knappast stor. Klarade Finland det så borde ju Sverige klara det med, ser knappast detta som ett argument till att detta systemet är dåligt.

Tror tråden hoppat in i massa olika mindre trådar, för detta handlar inte om att "rika" ska ha det "bättre", ingen ska ha det bättre gällande ett brott, det känns ju ganska logiskt, folk med pengar ska ju inte kunna ta en "mesig fortkörning" med en axelryckning, för vad är isf meningen med hastighetsbestämmelser överhuvudtaget om det bara kan handla om en "mesig fortkörning"?

Faktum kvarstår, begår du ett brott, rik elr inte, så ska det straffas, det kan inte ju bara inte argumenteras emot, eller hur? Och följden av ett brott borde ju kännas lika mycket för alla, för vi ska ju alla vara "lika inför lagen", så i det avseendet ser jag detta som ett fint förslag.
Men det är mina tankar, och de ser jag inte som någon mall för andras, så som jag inte heller ser andras tankar som en mall för mina, upp till var och en vad de tycker och tänker, simple as that...

Jag tycker flera människor borde fråga sig det här.   "Vad ÄR meningen med hastighets bestämmelser"

674 Inlägg
24 oktober 2007
Malm3n skrev:

Det låter ju inte vettigt... Det MÅSTE finnas ett minsta belopp.  Annars är nog inte finnarna så mycket smartare som alla verkar tro

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Isåfall så tycker jag inte att en 50-åring som mördar någon ska få lika långt straff som en 20-åring som begår exakt samma brott.

Eftersom att 20-åringen har längre kvar att leva så borde han få längre fälngelsestraff än 50-åringen.

Är det rätt?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Isåfall så tycker jag inte att en 50-åring som mördar någon ska få lika långt straff som en 20-åring som begår exakt samma brott.

Eftersom att 20-åringen har längre kvar att leva så borde han få längre fälngelsestraff än 50-åringen.

Är det rätt?

absolut inte, hmm

vad har det med saken att göra?

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:

Är det rätt?

absolut inte, hmm

Samma princip.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:

Är det rätt?

absolut inte, hmm

Samma princip.

inte ens i närheten ? det hör ju inte ihop nånstans!
varför kan du inte bara acceptera att om en 3-barns mamma straffas hårt så ska även du straffas hårt!

får hon böta 3000kr så straffas hon hårt!
får du böta 10 000kr så straffas du hårt!

eftersom att böterna inte är speciellt höga för dig, kan du alltså köra för fort om och om igen och aldrig lära dig... höjer man böterna lite för dig så lär ju du dig så småningom också?  men visst, om du nu vill att pengar ska vara makt som i USA så visst.......

bara för att du har mer pengar ska du ju inte kunna köra fort oftare än mamman?
dina pengar skall inte ge dig makt över lagen .. o ger dig möjlighet att köra för fort!

men ja kan hålla med om att finlands system är alldelles för överdrivet! även om man inte har några pengar alls ska man ändå ha feta böter..!
Senast redigerat av richardoo290 (24 oktober 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Jag ska inte kunna kör för fort oftare än den mamman, men jag ska fan ha råd att göra det.

Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Jag ska inte kunna kör för fort oftare än den mamman, men jag ska fan ha råd att göra det.

det är just d som är grejjen! skulle alla tjäna lika mkt som du skulle böterna vara mkt högre så du inte har råd att hålla på så! men det går inte eftersom alla inte har lika mkt som du..
nu har man sättit låga böter eftersom alla inte har råd med stora!

men tex: du som tjänar en del mer än mamman så "har du råd att köra för fort"
det är grejjen! du ska inte ha råd att köra för fort!
inte mamman heller!

men du vill tydligen stå över lagen?

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Nej, lagen är till av en anledning.
Alla ska följa den, men man ska inte behöva betala en normal månadslön för en simpel fortkörning.
Det tycker jag är helfel.

Och säg vad du vill, det är typiskt kommunisttänk.
Alla ska ha det lika, ingen ska ha det bättre.

Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Nej, lagen är till av en anledning.
Alla ska följa den, men man ska inte behöva betala en normal månadslön för en simpel fortkörning.
Det tycker jag är helfel.

Och säg vad du vill, det är typiskt kommunisttänk.
Alla ska ha det lika, ingen ska ha det bättre.

har du mer pengar ska du ha det bättre genom att ha finare bil/hus/båt.. osv..
du ska kunna resa oftare och köpa snyggare kläder!

du skall inte kunna köra för fort oftare, detta är inte kommunism-tänk. det vet du om..
du vill helt enkelt inte att dina böter skall bli lite högre så att du kan köra fort oftare...
medans de lågavlönade blir ruinerade av en bot..

674 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:

Är det rätt?

absolut inte, hmm

HAHAHAHAHA!!!!!    HELT RÄTT Fire TraXX-     Alla ni andra: Det är PRINCIPEN!!

Sök