3180
Sök

Nybörjare, behöver hjälp!

16 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Hej,
Är nybörjare och min kunskap innom billjud är typ 0, men jag ska göra ett bassystem och sätta i bilen, för att lära mig.

Så jag undrar om det går att brygga ett 4 kanaligt slutsteg till ett baselement? Slutsteget har 4x375 watt och basen är 1500 watt max och 760 watt rms. Så nu undrar jag om det helt enkelt är möjligt att göra en sådan installation? Baselementet har dubbla talspolar, kopplar man då 2 bryggade kanaler till en talspole och dom andra 2 till den andra talspolen? Tanken är att skuffen ska fyllas med 2 sådana baselement som har varsit slutsteg (ovanstående slutsteg) tillsammans med en 3 farads kondensator. Har väldigt begrännsad budget så jag kan inte ändra för mycket och köpa dyra monoblock o.s.v.

Jag kanske är helt ute och cyklar och denna installation kanske inte är möjlig, för som sagt jag har 0 koll.

Postar spec på  slutsteg och baselement, så kanske någon vänlig själ kan kolla om det är något annat som sätter käppar i hjulen.

Slutsteg Spec:

2 Ohm stable

Max Watt: 4 x 375 Watt, 2 x 750 Watt

RMS Watt: 4 x 185 Watt, 2 x 350 Watt

Frequency range: 10 - 50 000 Hz at +-1dB

Ratio: >85dB

Reverse voltage protection

Temperature and overload-safety fuse

Attachment: screwset and replacement Fuse

Baselement Spec:

Effekttålighet (RMS): 760W

Effekttålighet (MAX): 1500W

Frekvensomfång: 25 - 800 Hz

Impedans: 2x4 Ohm

Ljudkänslighet: 93 dB

Monteringsdjup: 172 mm

Vikt: 7200 gram

Tack på förhand!

*.*
54 Inlägg
24 augusti 2007
Om ditt steg är bryggbart får du titta på kartongen eller manualen.

Gó?

21 761 Inlägg
25 augusti 2007
zoomer skrev:
jag undrar om det går att brygga ett 4 kanaligt slutsteg till ett baselement? Slutsteget har 4x375 watt och basen är 1500 watt max och 760 watt rms. Baselementet har dubbla talspolar, kopplar man då 2 bryggade kanaler till en talspole och dom andra 2 till den andra talspolen? Tanken är att skuffen ska fyllas med 2 sådana baselement som har varsit slutsteg

Ja, det går att koppla en talspole till två bryggade kanaler och den andra talspolen till de andra två bryggade kanalerna. Ditt steg tål 4 Ohm vid bryggkoppling och den impedansen har ju varje talspole, men när man kopplar på det här sättet så ska man ställa in båda GAIN-kontrollerna så att båda bryggade kanalparen ger ut lika hög signal.

Om det ena bryggade kanalparet (kanal1+2) ger ut mer effekt än det andra paret (kanal3+4), så får ju basens talspolar olika mycket effekt och kan inte arbeta optimalt.

Sök