Idag när jag var ute och försökte komma på nått annat sätt att anordna basarna på, så upptäckte jag att bara en bas spelar! En kabel mellan slutsteget och basen hade åkt ur, och jag misstänker att den satt i kanal 2 på slutsteget. Andra högtalaren sitter kvar i kanal 1.
Problemet nu är att jag har en signalkabel från stereon, som går in i kanal 1's ingång. Självklart spelar då bara en högtalare. Kopplar jag den i kanal 2 spelar den andra, så båda funkar.
Men jag vill ju att BÅDA ska spela!
Är totalt okunnig om detta med billjud, och undrar hur jag ska göra? Ska jag koppla båda högtalarna till kanal 1 utgången, eller ska jag köpa en kabelförgrening och dela signalkabeln så den går både till kanal 1 och kanal 2?
Jag är lite orolig för att testa, då jag läst lite att man kan bränna både basar och slutsteg om man inte är försiktig, och tänkte att det är bäst att fråga först.
Slutstegets specifikationer är:
SHARK B767, 4 kanals MOSFET förstärkare.
-ydelse: 4 x 400W eller 2 x 800W maximum output
RMS 4 x 100W @ 4Ohm
RMS 4 x 180W @ 2Ohm
Frekvensomr: 10-40KHz
2/3/4 kanals
Möjlighet till bryggkoppling
(jahaja, det var ju bra...så hur fan gör jag!? )Och högtalarnas:
12"
600W
50 Oz magnet
2" Voice coil
4 Ohm
SPL: 88 dB
30Hz-500Hz
EDIT: Kollade lite på mina biler av basarna, och det verkar ju där som om båda högtalarna är inkopplade till kanal 1! Men är det sådär det ska vara? Känner mig stendum!