3139
Sök

kamremsbyte 850 tips

105 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hejhej.
Som sagt nyligen köpt en 850GLE 140 hk. Det är dags byte av kamrem.  Undrar som sagt bara om det är värt att testa på det själv? Har en bok som beskriver det något hyffsat.
Remen idag är ganska ok skick men jag vill endå vara på den säkra sidan och bilen har passerade nyligen gränsen till byte.  Så vad tycker ni är det värt att vara på den säkra sidan och lämna in bilen eller ska man iaf försöka själv? Och när man väll byter remen ska man passa på byta spännare och allt också?


Mvh Andreas

88 Inlägg
25 augusti 2007
#2
bara byta rem är ju ingen större ide, ska du byta så byt sträckare o löphjul o de oxå.. annars är de ju ändå lika osäkert när de går åt helvete smile
ganska enkla att byta på dom där, så har du skruvat lite förut är de inge större problem smile

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

105 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#3
kyzen skrev:
bara byta rem är ju ingen större ide, ska du byta så byt sträckare o löphjul o de oxå.. annars är de ju ändå lika osäkert när de går åt helvete smile
ganska enkla att byta på dom där, så har du skruvat lite förut är de inge större problem smile
Är det volvo orginaldelar man ska sattsa på att köpa? 
Känns som det här kan bli en rätt dyr historia om man ska byta allt? Stog i boken att det rek att byta vattenpumpen vid varannat kembyte också. Grusigt.

Känns som det endå är rätt kneppigt och allt går åt helvete om det blir fel. Några som har effarenhet att dela med sig av som kan vara till stor hjälp innan man går in på det hela ? smile

Mvh Andreas.

270 Inlägg
25 augusti 2007
#4
Byt rem, rulle och vattenpump om det är 24k service vi pratar om, pumpen kommer snart ändå och har du inte bytt den nu får du remmen och allt jobb igen iaf.

Kan du skruva något och har instruktioner så bör det ju gå men gör RÄTT annars blir det snart dyrt.
Kammarna skall ju låsas i ett visst läge och sen skall ju remmen justeras in med dom andra drivhjulen den löper över och fel här = RAS ( i stort sett).


270 Inlägg
25 augusti 2007
#5
Och ja Volvo original är rätt till den bilen.


105 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#6
Minium skrev:
Byt rem, rulle och vattenpump om det är 24k service vi pratar om, pumpen kommer snart ändå och har du inte bytt den nu får du remmen och allt jobb igen iaf.

Kan du skruva något och har instruktioner så bör det ju gå men gör RÄTT annars blir det snart dyrt.
Kammarna skall ju låsas i ett visst läge och sen skall ju remmen justeras in med dom andra drivhjulen den löper över och fel här = RAS ( i stort sett).
Tack . Det är 28 k servicen vi pratar om.  Låter som det är allt jag kommer få byta. Återkommer om det är mer jag undrar över . Ska fara runt se vad firmor tar för jobbet.

Mvh Andreas.

88 Inlägg
25 augusti 2007
#7
zurre skrev:
Minium skrev:
Byt rem, rulle och vattenpump om det är 24k service vi pratar om, pumpen kommer snart ändå och har du inte bytt den nu får du remmen och allt jobb igen iaf.

Kan du skruva något och har instruktioner så bör det ju gå men gör RÄTT annars blir det snart dyrt.
Kammarna skall ju låsas i ett visst läge och sen skall ju remmen justeras in med dom andra drivhjulen den löper över och fel här = RAS ( i stort sett).
Tack . Det är 28 k servicen vi pratar om.  Låter som det är allt jag kommer få byta. Återkommer om det är mer jag undrar över . Ska fara runt se vad firmor tar för jobbet.

Mvh Andreas.
Bara du kuggar rätt så är de ju inge större problem... bara vanlig skruvning smile

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

105 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#8
kyzen skrev:
zurre skrev:
Minium skrev:
Byt rem, rulle och vattenpump om det är 24k service vi pratar om, pumpen kommer snart ändå och har du inte bytt den nu får du remmen och allt jobb igen iaf.

Kan du skruva något och har instruktioner så bör det ju gå men gör RÄTT annars blir det snart dyrt.
Kammarna skall ju låsas i ett visst läge och sen skall ju remmen justeras in med dom andra drivhjulen den löper över och fel här = RAS ( i stort sett).
Tack . Det är 28 k servicen vi pratar om.  Låter som det är allt jag kommer få byta. Återkommer om det är mer jag undrar över . Ska fara runt se vad firmor tar för jobbet.

Mvh Andreas.
Bara du kuggar rätt så är de ju inge större problem... bara vanlig skruvning smile
Ska förbi bilia på måndag och titta hur dyrt allt blir.  Men det lutar emot att testa på jobbet själv smile

Mvh Andreas.

Streetracer
10 Inlägg
26 augusti 2007
#9
Mitt tips till alla kamremsbytare är : TIPPEX big_smile

* Peugeot 205 16v Turbo
* Volvo 945 Turbo -96


Sök