4059
Sök

Vill byta motor i min ford escort 1.6i vip

10 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#1
Nån som vet en som passar och vilka relger man ska följa? gärna i länk väg så man kan läsa  vad som krävs för just min bil.

Sen undrar jag hur jobbigt det är att slänga in en V8 i en volvo av 75års modell?
/Andreas
Senast redigerat av Wonderboy84 (26 augusti 2007)

Flickspanare
728 Inlägg
26 augusti 2007
#2
VIlken volvo ?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
26 augusti 2007
#3
antagligen en 240 skulle jag tro

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Flickspanare
728 Inlägg
26 augusti 2007
#4
förmodligen..

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

297 Inlägg
Eliminator
1 441 Inlägg
5 oktober 2007
#6
Ju större v8 desto tyngre appropå "jobbigt". *L*
Du måste först bygga om motorfästena, sedan så har du då att lösa vilken växellåda du skall ha, anpassa kardanen till det inkl växellådsfäste måste byggas modifieras. Annan bakaxel typ fords 8" modifiera infästning för den. Framvagnens fjädring måste förstärkas för att klara vikten. V8 otoreffekt får inte överstiga vad din volvos orginaleffekt har, om den skall vara laglig.

//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

297 Inlägg
5 oktober 2007
#7
Nja. Volvo har godkännt 220hk och 275 nm vrid i 240/260. Volvos bakaxel(1031an) klarar en V8 om den inte är allt för trimmad, de diffade axlarna klarar mer.

Detta står i SFRO Bygghandboken.

Finns eller fanns, färdiga kit att köpa för att montera cheva smallblock tidigare. Har inte sett annonsen på ett tag, men det går nog att få fram. En 262 cui klarar kraven.

Lycka till!


Eliminator
1 441 Inlägg
5 oktober 2007
#8
Tror dock inte alla volvos klarar 220hk, det är väl isåfall GLT och turbo,, skiljer nog en del på bromsar och liknande mot typ GL. Jag skulle iofs ändå gå för en fords 8".

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

297 Inlägg
6 oktober 2007
#9
Det som gäller för de hästkraftsiffrorna är ventilerade bromsar fram och en 1031 bakaxel.
Nja, 8 tummaren är väl standard inte så mycket bättre än en 1031, billigare diffbromsar och delar till den möjligen, men jag skulle inte satsa på en sådan. Mer krångel vid ombyggnationen. En 1031 från en senare 240 passar ju direkt.

Sen för att få ner vikten fram, så flytta batteriet till skuffen, aluminium styrväxel om det inte är sådan redan(satt standard på rätt många 240s, bara att leta på skroten).

Om man inte är sugen på en cheva smallblock så har Ford smallblockare en del fördelar. Den väger bara ca 200kg och har fördelaren fram och är smalare.

När det kommer till kardanaxel mm, så bör man kolla lite på olika knutkors, det finns omvandlingsknutkors för en del storlekar och Volvo använde amerikanska knutkors, så det brukar gå att få till. Jag antar dock att kardanen behöver kortas.

Finns ju minst en sådan Volvo här på forumet http://www.garaget.org/?car=48114


10 287 Inlägg
6 oktober 2007
#10
Bestäm dig om du vill att tråden skall handla om ddin Ford eller ett V8 projekt i en Volvo 240.

Göran
Moderator

Wonderboy84 skrev:
Nån som vet en som passar och vilka relger man ska följa? gärna i länk väg så man kan läsa  vad som krävs för just min bil.

Sen undrar jag hur jobbigt det är att slänga in en V8 i en volvo av 75års modell?
/Andreas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hopplare
104 Inlägg
6 oktober 2007
#11
undrar om det inte blir så att växellådan inte mår bra av ett motorbyte... men så kanske det inte är

Lika lyckat som Melle mels comeback

297 Inlägg
6 oktober 2007
#12
När det gäller Forden, så har nästan alla fyrcylindriga Ford från 60-talet och fram till sent 90-tal samma bultindelning mot växellådan. Motorn i Escorten är en CVH och det går att få dit andra saker. Kolla på fmcs.nu och googla på ZVH



Sök