2661
Sök

Hemma lacka med burkspray?

JDM
593 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Hej hej jag funderar på att göra ett litet plojstylingprojekt av min förstabil, lära mej mecka lite och testa lite saker innan man sätter igång och gör ett seriöst och dyrt projekt.

Så en sak jag har funderat på är att göra en liten budgetomlackering med sprayburkar från biltema.

Är detta möjligt? och om det är det hur skall jag gå till väga? jag har läst igenom lackerings klistertråden men den är lite klurig tycker jag.

Är det någon som kanske har lite erfarenheter av biltemaspray som kan göra lite av en översättning av den andra tråden där vi räknar bort att det måste bli proffsresultat, att jag använder spruta och sånna grejer och att det inte är jätteviktigt att ta bort alla buklor och kanske om det finns ett sätt att bara slipa bort det värsta och sen täcka det med något (hammarlack?) och så har jag inte tillgång till maskinslip mm, eller garage för den delen.

Det ska vara JDM och bana!

helt galen
388 Inlägg
28 augusti 2007
biltemaspray är skit. mer nafta o skit än färg... rolla skiten istället big_smile

Varför åka fort när man kan åka brett?

Bessewisser
556 Inlägg
28 augusti 2007
När jag lacka en sak med spray från mekonomen så gjorde jag så här...

1: Gör ren yran noga!

2: Grunda med rostskyddprimer (på metall) TÄCK ALLT NOGA!

3: Spraya ca 2 - 3 lager med spray! om det inte täcker första gången så vänta tills lager 2 anars får du rinningar om du försöker spraya flera gånger på samma ställe vilket är fult!

4: På med ca 1 - 2 lager klarlack finns också på burk att köpa på biltema!

5: polera med polish från biltema (spelar ingen roll om det är från biltema) Så att färgen på den nya lackade delen passar in någolunda mot bilens färg...

Finns massor du kan göra som att slipa och hålla på men då tar det mycket mycket längre tid! Se til latt all rost är borta anars går det igenom färgen efter ett tag!

Lycka till!
//SkyNard

How low

JDM
593 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Alright, så jag behöver inte slipa bort den nuvarande lacken?

Ska man inte ha från biltema? Var ska man ha från då?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 augusti 2007
Lämna på lack eller gör annat på bilen. Inte värt att förstöra den med sprayfärg.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Sideways.nu
873 Inlägg
28 augusti 2007
biltema lack är inget bra... köpte vit färg till mina fälgar där... det bara rann.. den va sjukt tun samt att den blev inte så vit som jag ville... så jag köpte lite dyrare vit färg på micro och den var mycket "fastare".

Jag brukar göra;
1. Slipa ner färgen en bra bit
2. Spackla med 2 komp
3. Slipa med 120 papper
4. Spackla med sprayspackel
5. Slipa med 180 papper till man har en jämn yta
6. Spruta på ett lager sprayspackel till
7. Slipa med 800 papper
8. Grunda med grundfärg/primer
9. Lacka med den färg du vill ha, många tunna lager

Lycka till!

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

Lackerare
159 Inlägg
28 augusti 2007
Håller med !
Är det en skrotbil och inte värt så mycket kan man väl kanske tänkas lägga lite pengar för att snygga till den lite, men är det en bil du skall köra runt med, så hade jag inte lackat den med sprayburkar.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

JDM
593 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
Lämna på lack eller gör annat på bilen. Inte värt att förstöra den med sprayfärg.

Hehe, det är såklart, jag vet att det inte kommer bli topp, men jag ska lägga upp bilen så får du se att den inte kan bli sämmre i lacken big_smile, detta är förstabilen, som jag testar allt kul på och lär mej mecka. Senare så blir det väll något seriösare.

EDIT: hmm, jag får se hur jag gör, får testspraya på något för att se om jag vill ha det över hela bilen (som för övrigt antagligen kommer att användas flitigt)
Senast redigerat av Haxxel (28 augusti 2007)

9 108 Inlägg
28 augusti 2007
Spray fungerar bättre på småprylar som backspeglar och vingar t.ex. Blir lätt flammigt om man tar det på stora ytor och är nybörjare. Enligt egen erfarenhet (gäller mattsvart) är t.ex. Hagmans bättre än Biltema men biltema funkar allt.

Ska du lacka en hel bil är det att rolla som gäller, blir faktiskt ganska bra (på några meters håll) om man gör det hyfsat seriöst wink

edit: Är det något annat än en bruksbil ska det lämnas in på lack såklart.. Men det skadar ju inte att leka lite med sprayburken på sin andrabil wink

Lackerare
159 Inlägg
28 augusti 2007
He he...Millen.......Att rolla blir ganska bra ( på ett par meters håll )...gilla den repliken smile

Klart om det inte är nån skönhet, så testa dig fram, och ha den som en bil du kan öva lite olika lackmetoder...kanske till och med motivlack smile

Lycka till...och lägg gärna upp en bild på före och efter smile

MVH

409 Inlägg
28 augusti 2007
jag sprayade grillen och det blev faktist riktigt bra. men hela bilen vette tusan om jag skulle orka spray. rolla is the shit smile

155 Inlägg
28 augusti 2007
Om du nu vill spray lacka bilen med burkar så ska du leta efter färgmärket "Auto-K".. Dom är lite dyrare men mycket bättre..

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

757 Inlägg
28 augusti 2007
låter nästan som de skulle bli billigare o köpa en billigare lackspruta & färg smile

Lackerare
159 Inlägg
28 augusti 2007
Ja jag hade med tanke på ekonomi, köpt biltemas eller julas HVLP spruta om man nu har kompressor och kört med den istället.

HVLP = High Volym, Low Pressure

Det blir en mycket jämnare sprutbild med den, och du sparar in på färgen eftersom det är en HVLP.

tror den kostar mellan 300-400 kr, men den kan man ju använda igen till andra saker som du eventuellt vill lacka senare.

Så det är ju bra investering.

Behöver du lite tips eller guider så kolla på mitt lackforum inne på FAQ. Där finns lite guider hur jag gör när jag lackar.

Länken finns här under.

Lycka till

MVH
Senast redigerat av mstoltz (28 augusti 2007)

JDM
593 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Vad kul att folk angagerar (stavas det så?) sig, då blir jag ännu mer motiverad att göra något lite snyggare.

Men jag lyssnar på era råd och överväger rollning eller att köpa en spruta (om jag kan fixa en kompressor), men om vi säger att jag skall rolla bilen, vad för roller, färg (länk?) och tillvägagångsstätt skall jag tillämpa då?

Jag har även länge drömt om att motivlakera, kanske ska ge mej på det också senare, men först och främst hela bilen.

Lackerare
159 Inlägg
29 augusti 2007
Jag har själv aldrig rollat en bil, men tänk på att köpa en ordentlig roller, inte en sådan billig, för oftast så fäller dom ludd som hamlar i färgen.

Är lite spänd på att se ditt resultat smile

Lycka till

MVH

12 086 Inlägg
29 augusti 2007
Du kan inte spraya en hel bil med färgburkar, kommer gå åt hur många burkar som hällst. Och resultatet kommer bli förödande =P De du kan göra isf är att köpa en färgspruta och deras 2k lack. Bara att fixa en kompressor.

514 Inlägg
29 augusti 2007
Som andra nämnt så fungerar det hyffsat att rolla, om man gör det lite noga och använder en bra roller. Har rollat endel bilar i sina dar. Denna kärran är faktiskt rollad: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … p;cat=3407
Bilderna är väl inte dom bästa..

Använde en roller som är av skumgummityp.

old volkswagens never die they just get lower

JDM
593 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Okej, men hur gör man när man rollar kärran? Hur gör man när man kommer till kurvorna på bilen, eller där det har rostat?

12 086 Inlägg
29 augusti 2007
Ja.. rosten måste du ju ta bort.
Kurvorna =P ja du kör med rollern där med, den måste inte ha 100% kontakt hela tiden.

Sök