3888
Sök

Bmw M3 e46 eller m5 e39 ?

5 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#1
Jag har sålt min bmw cab och nu till våren som kommer funderar jag på att skaffa m3 eller m5. fast jag vet inte riktigt vilken. vad ska man tänka på ekonomiskt sätt? är m5:an dyrare att ha? vilken är roligast att köra? skriv gärna lite om någon har kört båda eller vet mycket om bilarna. jag själv har bara kört m3:an.  skriv gärna lite för och nackdelar.
tackar!

.cabwirehn.

220 Inlägg
29 augusti 2007
#2
Av det lilla jag läser på Autopower så verkar M5 e39 ofta ha problem med Vanos och LMM vilket verkar kosta skjortan. Å andra sidan verkar det vara bytt på väldigt många också. Vet generellt lite om bilarna men hoppas det hjälpte lite.

FreddeK
29 augusti 2007
#3
m3 0ch m5 drar jämnt upp till 160 och sen drar m5an ifrån....har åkt både m3 e46 och m5 e39 och vilka bilar det är. dock är ju m5an mycket större men jävlar vad m3an gick med smglådan....galet. men m3an är nog dyrare att äga då den är populärare, försäkringen är nog inte att leka med.

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
29 augusti 2007
#4
Jag kan inte så mkt om prestanda på någon av dom, men har hört ngt samma som freddeponken skrev, och ja, SMG lådan är brutal och riktigt skönt att köra?
Och M3 E46an är ju såå vacker med.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

5 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#5
japp, jag har kört med smg lådan, men inget mer smile sjukt grym!

.cabwirehn.

FreddeK
29 augusti 2007
#6
japp det är som är charmigt med bmw är ju att desto hårdare du gasra desto hårdare sätter sig bilen i backen. grym väghållning redan från start. Men m3an ligger ju högt i pris mot m5an tyvärr måste jag säga för m3an är ju så snygg med den lite bulliga huven och hjälarna=)
har du kollat vad dom kostar att försäkra för dig...har en kompis som är 21 och han halvförsäkrar sin e39 m5 för 1900kr i månaden...lite halvdyrt enligt mig=)haha

2 652 Inlägg
30 augusti 2007
#7
jag har bara kört m5 e39 , helt underbara bilar ,att det är mkt strul md dom är ganska överdrivet .

M5an är fruktansvärt kul att köra speciellt på motorväg smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 augusti 2007
#8
m3.an hade jag valt..m5.an är TUNG= dyr skatt och försäkringen lär va ganska lika på de två.

"Liberty of thought is the life of the soul"

low profile
253 Inlägg
30 augusti 2007
#9
det beror på vad du vill ha, praktisk eller inte?

jag skulle ta m3an.

1 418 Inlägg
30 augusti 2007
#10
Hmm svårt val men m5 känns som en mer "seriös" bil, hade nog blivit den efter mycket funderande för mig!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
30 augusti 2007
#11
Man M3an är lite lättare och mindre?
Tror min farbror hade en e39 och den kändes rätt stor, om det är rätt bil ^^,
Men om du vill ha en hyfsat rymlig så.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

3 122 Inlägg
30 augusti 2007
#12
Prismässigt ligger M3orna helt fel. Beror på att det finns betydligt färre M3 än M5.

Du kan ju få en fin M5a -01 för runt 120-140tkr (med lite prut) du får ju utan problem ge det dubbla för motsvarande M3:a...

M5 = mer för pengarna, men lite dyrare i drift än M3 (bensin, lmm osv), kommer inte värdeminska så mycket till, komfortabelt landsvägslok med grymma prestanda

M3 = högre värdeminskning på lite längre sikt, lättare än M5 men inte snabbare, mindre bil, sämre komfort, mindre utrustning, mer ovanlig än M5 E39
Senast redigerat av viccoA (30 augusti 2007)


5 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#13
tackar viccoA. bra tips! har du kört båda?

.cabwirehn.

markholm
30 augusti 2007
#14
Tror du att du kommer klara suget utan cab? Personligen så skulle jag valt en M3 cab.

Mvh Björn

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
30 augusti 2007
#15
m3 = RAD sexa

säger allt tongue


3 122 Inlägg
30 augusti 2007
#16
wirehn skrev:
tackar viccoA. bra tips! har du kört båda?

Kört både, ingen av bilarna är dålig! Underbara maskiner och jag hade hellre haft en M3 än en M5 om jag skulle köra mycket bana och inte köra så långa sträckor. Skulle jag ha barn i baksätet, köra mycket långa sträckor i hög hastighet är M5 oslagbar.

Det som jag tycker talar mot M3an är såklart dess pris, men tillgång och efterfrågan, så är det ju smile

Ang M3 Cab, tycker det är snudd på lite onödigt att köpa en cab som man ska glida med i sommarvärmen i M3 version. Hade nog nöjt mig med en 330. Bilen är betydligt mindre vridstyv än en vanlig M3a så det är inte så kul att svänga eller köra på bana med en M3 cab, visst rakt fram kan man ju nyttja resurserna...
Senast redigerat av viccoA (30 augusti 2007)


5 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#17
haha beror på vädret. som denna sommer klarar jag mig med taklucka:cool:

.cabwirehn.

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
30 augusti 2007
#18
M3 cab, pengar pengar pengar ^^,

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

645 Inlägg
30 augusti 2007
#19
Freddeponken skrev:
m3 0ch m5 drar jämnt upp till 160 och sen drar m5an ifrån....har åkt både m3 e46 och m5 e39 och vilka bilar det är. dock är ju m5an mycket större men jävlar vad m3an gick med smglådan....galet. men m3an är nog dyrare att äga då den är populärare, försäkringen är nog inte att leka med.

Jag tror att m5an är dyrare i försäkring. Eller jag kan nästan säga att jag _vet_ att m5an kostar dubbelt så mycket i försäkring.

viccoA skrev:
Du kan ju få en fin M5a -01 för runt 120-140tkr (med lite prut) du får ju utan problem ge det dubbla för motsvarande M3:a...

Med lite prut? Skulle kalla det mycket prut! Jag skulle vilja säga att man får en _fin_ m5a -01 för 230k och uppåt.
Senast redigerat av M1cha (30 augusti 2007)



Sök