2817
Sök

Ny turbo till Volvo B204FT motor

44 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Behöver en ny turbo till min B204FT - motor och jag undrar om man måste använda original för just den motorn eller om man kan sätta i någon annan turbo (Antingen Volvos egna eller något annat märke). Nån som har några bra tips i så fall?

-utan 940
1 728 Inlägg
31 augusti 2007
Just den motorn skiljer sig från de andra rödblockarna iom att laddtrycket styrs elektroniskt efter rådande förhållanden (men inte som Turbo+) så om syftet är att trimma vet jag inte riktigt hur resultatet blir. Visst går det rent praktiskt att sätta i en större turbo men då måste du bygga om downpipen. Det är möjligt att 15G-agget från 850 passar mot DP:n och isåfall är det bara att vrida avgashuset och använda samma olje -och vattenrör du har nu men du måste bygga ett fäste till tryckklockan.

Sen har du ju Garret-agget från 940 91-93, det är bättre än Mitsu-agget som sitter original i nyare 940 men då måste du även ta rören från en sån bil.

44 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Tack för svaret. Syftet är iofs inte i första hand att trimma , utan att byta ut ett dåligt turboaggregat. Om man får lite mer HP i samband mted bytet (utan att det för den skull ger en massa merarbete) så är det naturligtvis ett stort +.

(Har iofs tänkt att så småning nån gång trimma genom att chippa om)

44 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Förresten,
Finns det å få tag på renoveringssatser till den befintliga turbon?

-utan 940
1 728 Inlägg
2 september 2007
Ok, isåfall är det enklast att skaffa en likadan turbo. Jag vet inte hur bra det blir att chippa den motorn, då måste du koppla bort laddtrycksstyrningen och sätta i en hårdare tryckklocka. Effekten kommer bli densamma eftersom du inte bör ladda mer än den gör original (0,9-1bar tror jag det är) men den kommer säkert bli starkare på lägre varv eftersom turbon kommer ladda fullt tidigare.

Är den turbon utsliten är det inget man kan fixa själv, det finns firmor som säljer renoverade turbos för 3000-3500kr, så håll istället utkik efter en bättre begagnad här: http://forum.turboperformanceclub.com/v … m.php?f=66

Sök