Hej. Högt lambda värde = för mycket syre i avgaserna Högt hc värde = för mycket oförbrända kolväten
Du säger att bilen går fett och får avgassmällar, det tyder nästan på ett läckage på avgassidan någonstans före lambdasonden. Då får sonden för mycket syre på sig och säger till styrenheten att fetta på vilket kan ge högt hc värde då förbränningen inte blir så bra med för fet blandning.
Så börja med att kolla efter avgasläckage det kan iallafall vara en del i problemet hittar du inget sök läckage på insugssidan.
Ang hc värdet så kan det hjälpa med att byta olja om den inte är bytt på ett tag blir den lite blaskig så föler den med ut i avgaserna och ger högt Hc.
Hej. Högt lambda värde = för mycket syre i avgaserna Högt hc värde = för mycket oförbrända kolväten
Du säger att bilen går fett och får avgassmällar, det tyder nästan på ett läckage på avgassidan någonstans före lambdasonden. Då får sonden för mycket syre på sig och säger till styrenheten att fetta på vilket kan ge högt hc värde då förbränningen inte blir så bra med för fet blandning.
Så börja med att kolla efter avgasläckage det kan iallafall vara en del i problemet hittar du inget sök läckage på insugssidan.
Ang hc värdet så kan det hjälpa med att byta olja om den inte är bytt på ett tag blir den lite blaskig så föler den med ut i avgaserna och ger högt Hc.
okey, ska ta en titt,,, men bilen är trimmad med, med större spridare o lmm o lite smått med
Hej. Högt lambda värde = för mycket syre i avgaserna Högt hc värde = för mycket oförbrända kolväten
Du säger att bilen går fett och får avgassmällar, det tyder nästan på ett läckage på avgassidan någonstans före lambdasonden. Då får sonden för mycket syre på sig och säger till styrenheten att fetta på vilket kan ge högt hc värde då förbränningen inte blir så bra med för fet blandning.
Så börja med att kolla efter avgasläckage det kan iallafall vara en del i problemet hittar du inget sök läckage på insugssidan.
Ang hc värdet så kan det hjälpa med att byta olja om den inte är bytt på ett tag blir den lite blaskig så föler den med ut i avgaserna och ger högt Hc.
Ja hade så på min 740 med, röret var helt av innan katten och lambdan sitter i katten på min. Jag bytte downpipe och efter det funkade allt som vanligt, fick byta stiften då bilen hade gått fett som fan.
När röret var av så baktände den med, och startade först bara på första cylindern. Sen small den igång på andra, sen fjärde sen tredje. Fick förklarat för mej att de var för att lambdan inte kunde känna av avgasvärdena korrekt och därför så betedde den sej så.
Jag berättar detta för att konstatera att Persson-v70 har rätt och att jag är nästan hundra på att du har en avgasläcka innan katalysatorn.
Det går inte att fuska igenom när lambdavärdet är fel. Vad mer är gjort?? byter man bara lmm och spridare utan att byta programvara så har du nog felet där. Lambdasonden kan inte reglera hur mycket som helst, så är det fel så har inte ens en fungerande lambdasond en chans att korrigera. Och avgasknallar kan även komma av helkass tändning, och dålig förbränning i största allmänhet då förbränningen inte blir fullständig i cylindrarna, vilket ger restgaser, vilket ger hög HC och ev. avgasknallar.. Det kan givetvis vara en läcka på avgaset precis som ovanstående säger, men för att det ska bli så mkt fel så borde läckan höras tydligt.
Som Markus_MR2 säger, om du har ändrat både spridare och LMM så blir det ganska stora förändringar i bränslesystemet och styboxen. Eftersom LMM, Spridare, Dator (Mjukvara) och lambda arbetar tillsammans så får man fel värden när man ändrar något av dom. Och som ovan nämde, de kan anpassa sig inom vissa marginaler. men sen måste man programera om systemet för de nya komponenterna.