2930
Sök

Chrysler Voyager 3.3 aut startproblem!

10 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#1
Har en Voyager 3,3 liters automat -96 som dog igår.

Hade precis kommit iväg på en motorväg och växellådan växlade upp till trean, ca 50-60 km/h, så dör bilen. Dvs som om bilen stängts av med tändningsnyckeln, men all instrumentering fungerade.

Försökte starta på plats, startreläet klickade och startmotorn klickade, men ingen start. Dessutom blev instrumentering etc svag, dvs som om batteriet varit uselt.

Kallade dit en kompis med kablar, men samma fenomen TROTS att han hade nytt batteri på sin bil. Kom hem, drog på laddare på batteriet, men efter fem timmar hade den inte tagit någon laddning alls, så jag fixade ett helt nytt batteri. Men men. Problemet kvarstår.

Någon som har en aning???

Har lokaliserat startmotorn - sitter eländigt under grenröret - och mätte spänning på pluskabeln mot jord och det går fram cirka 13v. Dessutom klickar den "rejält" då nyckeln vrids om.

I mina amatörögon känns det som om startmotorn INTE får tillräckligt med ström?

Ideér???

1 364 Inlägg
1 september 2007
#2
ibland kan de hjälpa att man knackar lite på startmotorn de fick jag göra ibland på min förra ford testa de skadar inte om du inte slår för hårt men tror den tål en hel del:D


10 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#3
Har knackat ordentligt på den redan, men ingen effekt!

Men eftersom intrumenteringen "tonar ner" när tändningsnyckeln vrids på - dvs som om batteriet är dåligt -  får jag tanken att det kanske är något med strömmen ändå?

10 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#4
Sedan känns ju det där med att den var på "rull" när den dog som skumt?!

Dvs jag körde ju bilen o om startmotorn lägger av mitt i körningen, så märker man väl det först när man ska starta den nästa gång?? Eller märks det under körning???

21 761 Inlägg
1 september 2007
#5
Mät spänningen på batteriets poler, inte polskor, när du försöker köra startmotorn. Om spänningen sjunker mycket, tex under 9V, så kan det bero på några saker. Dels att batteriet är dåligt och dels att startmotorn har kortslutning eller nästan kortslutning.

Men eftersom motorn bara dog helt plötsligt så låter det hellre som att tex batterijordkabeln har dålig kontakt i karossen, kolla upp den kabeln också. Även eventuell jordkabel/fläta mellan kaross och motor bör du kolla upp.

10 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#6
OK, skall kolla alla jordledningar!

Dessutom kollade jag felkoder via "på-av-på-av-på" med tändningsnyckeln o då lämnar den ifrån sig två koder, nämligen 12 o 55. Någon som vet vad dessa betyder??

10 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#7
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 47#p536947

Kolla på föregående tråd. Där har hon tydligen haft samma problem med felkod 12 som tydligen endast betyder att batteriet varit frånkopplad. 55 är uppenbarligen en "slutkod".

Vet någon var denna ev. motorstyrningsgivare sitter??

10 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#8
Har mätt på batteripolerna nu när tändningen slås på och då lämnar batteriet endast cirka 7v.
Batteriet är nytt o lämnar 12,4v utan att tändningen dras på.

Dvs en rejäl bit under de 9v du nämnde?! Innebär detta kortslutning i startmotorn??
Senast redigerat av cai (1 september 2007)

21 761 Inlägg
1 september 2007
#9
PM:ade nyss.

10 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#10
Begagnad startmotor beställd från skroten...Kommer på torsdag.

10 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#11
Jaha ja.

Då var startmotorn bytt mot en jag fick tag på för 800 kr från en skrotad VOyager 3.3. Ett riktigt h-e, med tanke på den usla placeringen. Hjälpte det??

Nej, nej och åter nej.

Problemet är detsamma. När jag försöker starta, så klickar startmotorn, men den går inte runt.
Börjar ju kännas som om motorn skurit ihop.

Någon som har fler tips???

21 761 Inlägg
5 september 2007
#12
Går motorn att dra runt för hand med hjälp av ett spärrskaft och hylsa som du sätter på vevaxelremskivan?

10 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#13
Ska testa det!

6 Inlägg
7 februari 2009
#14
O du har kollat i startboxen?
DÄr finns många saker som kan gå fel, givare verkar vara den här typen av bils favo fel.

235 Inlägg
15 april 2011
#15
Lyfter en gammal tråd då jag har samma problem. Min klickar högt bara när jag ska starta. Vad är startboxen för något och vart på bilen sitter den. Jag kan ingenting om dom här skitbilarna, köpte den för att frakta en m62 motor o nu vill jag sälja av den. Men vem fan vill ha en voyager? O vem fan vill ha en voyager som inte funkar???
Min är en 3.3 automat, -95 är jag ganska säker på.


Sök