Gle vs GLT 16 v i hållbarhet?

_jerry_
3 september 2007 · 27 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

JonasHalt skrev:
varför inte en turbo då?

Säger så ja med. Leta redan på en TIC.

Tänkte köpa en 740 för 15 tusen.. Alla TIC i den prisklassen verkar så risiga:/
Vill helst inte ha massa problem med den, hört att det är massa pill med TIC.. Men kanske inte stämmer?smile
Men en 740 TIC med 940 front vore inte helt fel:)

Polluxe
3 september 2007 · 303 Inlägg

Jag kör en GLT 16V 89:a utan balansaxlar.. och den rör på sej rätt bra tycker jag å jag kör automat!!  Men som så många säger.. Det händer inte mkt före iallafall 3000 varv. Har då kört ifrån (moget huh?)  både GLE och en TIC som var original! Måste dock vart nå fel på den kan jag tro.  Jag tycker det är en helt OK bil.. spec. då det är en "slit-å-släng-bruks-bil"

Utamande exet´s Celica GT (150hk)  fast där fick dock pisk! wink

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Wezzli Sidledesförare
3 september 2007 · 268 Inlägg

Med vintern i antågande så räcker motorn lätt för all möjlig sidledeskörning. Men det beror ju helt på avseendet

Man vet aldrig, före man vet
Germax
4 september 2007 · 12 086 Inlägg

haha.. slapp kissemiss smile

High_Tower Leg. Volvo Nerd
4 september 2007 · 143 Inlägg

JonasHalt skrev:
varför inte en turbo då?

Oftast väldigt kortlivade gentemot 16V och GLE

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Skogsby Bröderna bus
4 september 2007 · 118 Inlägg

men om man är lite halv smart så får man väl mer för pengarna om man köper en glt?.. den går mycket trevligare på varven.. låter inte som en gammal slö bondtraktor som kör runt på startgas?.. nja ja har provat lite med glt motorerna.. stressa dom lite å kört orginal smile ja hade även en GLE samtidigt som en GLT standard. orört och helt orginal.. när man körde med gle´n trode man att man skulle dö varje gång man skulle köra om.. när man åkte glt då rulla det på skapligt i alla fall! smile en gle är väl inte alltid galvad?.. glt´n är från 88 och uppåt, borde väl vara galvad? slipper man en del rost så är det väl alltid fördelar smile

Nissan 200sx S13 "Rb25det Daily" (1989)
Nissan 200sx s14 "J-spec Driftstars" (1995)
_jerry_
5 september 2007 · 27 Inlägg

Är det sant att det är slöare med en 4vxl låda med od än en vanlig 5vxl låda? Tänker då på en 16v..

Och hur är det med kopplingen, håller original bra om man diffar och trimmar bilen lite?

Tack för alla svar:)

v8rickard Gammelbilsnörd
5 september 2007 · 450 Inlägg

16V e ju en lite rolig motor, har en 745 -89 som skall få ge motor till ännu ett dum projket: Volvo 360 dl 16V! :p Håller på att klippa ur kabelmattan nu och kan säga till den som aldrig gjort detta att det fanken är en hel del o hålla reda på, men tar man bara det metodiskt så skall det nog gå fint. Måste bara byta tråg + pump och ev ngt motorfäste för o få ner skiten i bilen. balansaxeln på högersidan går ju genom motorfästet... Skall nog dock ta bort dessa axlar, måste bara plugga några oljekanaler då först... E lite meck men kan bli en kul vinterbil tänkte jag... Får bara besiktiga nu snart innan motorn hoppar på platts...

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 september 2007 · 1 899 Inlägg

_jerry_ skrev:
Är det sant att det är slöare med en 4vxl låda med od än en vanlig 5vxl låda? Tänker då på en 16v..

Och hur är det med kopplingen, håller original bra om man diffar och trimmar bilen lite?

Tack för alla svar:)

M46 lådan. Detta är inte sant. De ja har kört har betett sej precis tvärtom! smile
Vet inte hur utväxlingen egentligen skiljer sej.. M47orna brukar vara riktigt slöatongue

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
High_Tower Leg. Volvo Nerd
5 september 2007 · 143 Inlägg

Lådan med överväxel är något piggare än den 5 växlade, vet inte varför men så äre det tydligen.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
_jerry_
5 september 2007 · 27 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
M46 lådan. Detta är inte sant. De ja har kört har betett sej precis tvärtom! smile
Vet inte hur utväxlingen egentligen skiljer sej.. M47orna brukar vara riktigt slöatongue

Okej:) Hört andra säga motsatsen.. Men har ej provat själv så tror på dig;D

Amazon_123GT Driifter;)
5 september 2007 · 1 630 Inlägg

m46:an kankse känns piggare för att den sitter i bilar med mer än 116 hk?tongue haha

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
_jerry_
5 september 2007 · 27 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
m46:an kankse känns piggare för att den sitter i bilar med mer än 116 hk?tongue haha

Frågan var ju om dom satt i en 16v:P

twin_cam Smålänning
5 september 2007 · 7 877 Inlägg

Men någon får förklara för mig varför en 16v inte är lika långlivad som en 8v. Var inte volvo kompetenta nog att göra en hållbar topp eller vad? Har nämligen vart sugen på en GLT 16 valve och turbomata...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 september 2007 · 1 899 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
m46:an kankse känns piggare för att den sitter i bilar med mer än 116 hk?tongue haha

ja har 116hk i min och m46 lådan. har kört 740s med mkt färre mil som har gått slöare. å då tror ja de beror på växellådan, som oftast är den slöa m47an..

Senast redigerat av patrikhornfeldt (5 september 2007)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 september 2007 · 1 899 Inlägg

twin_cam skrev:
Men någon får förklara för mig varför en 16v inte är lika långlivad som en 8v. Var inte volvo kompetenta nog att göra en hållbar topp eller vad? Har nämligen vart sugen på en GLT 16 valve och turbomata...

Ja skulle vilja säga att de är en skröna. Tar man hand om en 16 v lika bra som en 8v så håller de nog lika länge. Men de är ju fler saker att hålla reda på. Balansaxelrems byte bl a.

Iaf, så äre inte toppen i sej de beror på. Kan tänka mej att varför en 16 v kan kännas slöare än en 8v är att de får effekten mkt senare en 8v och högre varvtal sliter mera på motorn.
Är du fortfarande sugen på projektet med en GLT 16v med turbo så föreslår ja att du köper en b230ft från 940 med oljekylda kolvar å sånt smått och gott. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
twin_cam Smålänning
5 september 2007 · 7 877 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

twin_cam skrev:
Men någon får förklara för mig varför en 16v inte är lika långlivad som en 8v. Var inte volvo kompetenta nog att göra en hållbar topp eller vad? Har nämligen vart sugen på en GLT 16 valve och turbomata...

Ja skulle vilja säga att de är en skröna. Tar man hand om en 16 v lika bra som en 8v så håller de nog lika länge. Men de är ju fler saker att hålla reda på. Balansaxelrems byte bl a.

Iaf, så äre inte toppen i sej de beror på. Kan tänka mej att varför en 16 v kan kännas slöare än en 8v är att de får effekten mkt senare en 8v och högre varvtal sliter mera på motorn.
Är du fortfarande sugen på projektet med en GLT 16v med turbo så föreslår ja att du köper en b230ft från 940 med oljekylda kolvar å sånt smått och gott. smile

Ok, Jo FT va tänkt att ha som grund i så fall. Stabilaste bottendelen. Hade satsat på en saabmotor om det inte vart så mö jobb... Volvo e ju näst bäst i alla fall...

till topic: Hållbarheten beror på service. En B23 eller 230A kan du ju hälla den billigaste skitolja du kan hitta, en 16v är lite kinkigare (Har jag hört). Man får ge lite för att få lite wink
Sen är den modernare, inte för inte som typ 80% av dagesn bilar har DOHC.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 september 2007 · 1 899 Inlägg

twin_cam skrev:

patrikhornfeldt skrev:

twin_cam skrev:
Men någon får förklara för mig varför en 16v inte är lika långlivad som en 8v. Var inte volvo kompetenta nog att göra en hållbar topp eller vad? Har nämligen vart sugen på en GLT 16 valve och turbomata...

Ja skulle vilja säga att de är en skröna. Tar man hand om en 16 v lika bra som en 8v så håller de nog lika länge. Men de är ju fler saker att hålla reda på. Balansaxelrems byte bl a.

Iaf, så äre inte toppen i sej de beror på. Kan tänka mej att varför en 16 v kan kännas slöare än en 8v är att de får effekten mkt senare en 8v och högre varvtal sliter mera på motorn.
Är du fortfarande sugen på projektet med en GLT 16v med turbo så föreslår ja att du köper en b230ft från 940 med oljekylda kolvar å sånt smått och gott. smile

Ok, Jo FT va tänkt att ha som grund i så fall. Stabilaste bottendelen. Hade satsat på en saabmotor om det inte vart så mö jobb... Volvo e ju näst bäst i alla fall...

till topic: Hållbarheten beror på service. En B23 eller 230A kan du ju hälla den billigaste skitolja du kan hitta, en 16v är lite kinkigare (Har jag hört). Man får ge lite för att få lite wink
Sen är den modernare, inte för inte som typ 80% av dagesn bilar har DOHC.

Mm, men de är de ja menar. Att om de som kör 16v oftast är sådana som inbillar sej att de klarar allt. Då de dessutom måste varvas mera så sliter detta givetvis på lagren och då blir ju inte motorn lika långlivad.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
hedley Saaboholic
6 september 2007 · 3 129 Inlägg

glt är fan så mycket piggare bil iallafall, då vi haft en 745.a glt och jag provkört de flesta beteckningar inom volvo.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
v8rickard Gammelbilsnörd
6 september 2007 · 450 Inlägg

Kan det inte vara det att alla som slarvar med olje/kambyten drar ner ryktet för motorn, övriga som sköter servicar som de skall klagar liksom inte på att grejorna går sönder.
Dvs en pers på 50 skiter i o byta remmar eftersom biltema inte säljer dessa för 70spänn, vilket kommer visa sig för eller senare. Det e ju ofta så att folk klagar mer om det går sönder än vad man är glad när det håller. Man får höra om alla skit grejor.

Men hur vanligt är det att remmar o så går när det är nybytta? Ngn som vet?? Jag tycker man oftast hör att balansremmen ger sig o trasslar sig med kamremmen...

Jag skall som sagt hinka ner en sån här motor i en 360 blir enklare om jag tar bort balansaxlar, hur täpper man smidigast oljekanalerna för detta? Hört olika ideer...

Sen funderar jag på hur bra en vanlig oljepump som sitter i tråget klarar av att smörja motorn (toppen)... den externa som sitter på nu måste jag troligtvis ta bort då jag skall byta tråg på motorn (går ej få ner annars...) För orsaken till den var väl mer smörjning till balansaxlar o troligtvis till toppen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang