4197
Sök

Volvo 850 93 Dör plötsligt

105 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan.

Har problem med min volvo 850.  Aldrig tidigare haft problem med att den bara dör, men så idag. Åker på motorvägen och har i femman plötsligt vill den bara lägga av jag åker in till högerkanten. Vrider om tändningen igen och den går igång som inget hände. Detta har hänt 4-5 ggr idag.  Sen när jag va hemma och skulle åka upp för min backe till huset så märkte jag att motorn ville dö om man gasar på pyttelite men kör du fullt i så varvar den upp utan problem.

Vart kan man börja felsöka? Visst , det är lite bensin i men jag har inte haft problem med denna nivå tidigare.

Ursäkta lite slöddrigt men är ganska arg tongue
Mvh Andreas.

Sidledesförare
268 Inlägg
3 september 2007
#2
Om det inte är någon motor i den så förstår jag om den dör plötsligt. Nej, men jag har ingen aning om vilka motorer som sitter i dom bilarna så det hjälper nog om du lägger till specifikationen på den. Vad som även är bra att veta är om det i något visst sammanhang detta händer eller om det är rent spontant uppkommande problem. Varför följer man inte bara mallen direkt? På vilket sätt dör den, tändningen eller bränsletillförseln? Kan vara svårt att avgöra, men det går.
Senast redigerat av Wezzli (3 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet

227 Inlägg
3 september 2007
#3
jag hade samma problem med min! började med o bta bränsle filter men det gjorde ingen skillnad! sen lät jag skiten stå utan batteri i 2 månad för jag va sur! sen va det dags o sälja bilen så jag satte i ett sprillans nytt batteri! bilen gick som en klocka efter det o har gjort det sen dess!

40 Inlägg
3 september 2007
#4
prova  byt luftfilter

The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight

Sidledesförare
268 Inlägg
3 september 2007
#5
oscarmedc skrev:
prova  byt luftfilter
Ja, prova pumpa däcken lite ochså. Sluta skoja

Man vet aldrig, före man vet

* Voff voff *
10 449 Inlägg
3 september 2007
#6
Bränslepumpsreläet som är glapp troligen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

227 Inlägg
3 september 2007
#7
jag byte bränslepumps relät me, men det va samma skit fortfarande med min! testa det enkla genom att byta batteri! lyser din lambda lampa när bilen dör??

* Voff voff *
10 449 Inlägg
3 september 2007
#8
zero2000 skrev:
jag byte bränslepumps relät me, men det va samma skit fortfarande med min! testa det enkla genom att byta batteri! lyser din lambda lampa när bilen dör??
Med tanke på att ett nytt batteri kostar närmare 700:- är väl frågan om han vill chansa...?

Speciellt när det i 99 fall av 100 är just reläet som är trött när bilen beter sig på det här viset!

Var ett vanligt fel redan på 7/900-serien!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

105 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#9
Wezzli skrev:
Om det inte är någon motor i den så förstår jag om den dör plötsligt. Nej, men jag har ingen aning om vilka motorer som sitter i dom bilarna så det hjälper nog om du lägger till specifikationen på den. Vad som även är bra att veta är om det i något visst sammanhang detta händer eller om det är rent spontant uppkommande problem. Varför följer man inte bara mallen direkt? På vilket sätt dör den, tändningen eller bränsletillförseln? Kan vara svårt att avgöra, men det går.
Det är en GLE. 140 hk 10 ventiler ingen turbo.
Rent spontant uppkommande ide finner jag inte.. Låg som sagt på motorvägen bara. Tändningen dör inte utan allt lyser, radio osv spelar fortfarande vidare. Det som händer är att motorn helt enkelt inte orkar utan bara rullar runt tills bilen stannar. Jag drar på motorn igen och den går helt perfekt... funkade ett par minuter till tills den plötsligt dör igen. Luftfilter/Bensinfilter är nyligen bytt runt 20 mil tillbaka. Inte haft problem med det.

Och som sagt när man kör pyttelite på gasen så blöddrar bilen , men kör du i fullt så går den upp i varv.

Mvh Andreas.


Brådhis skrev:
Bränslepumpsreläet som är glapp troligen!

//Brådhis
Det kanske det kan vara, vart sitter den?

Ni som säger det kan vara batteriet låter väll lite konstigt? Alla lampor/radio/panel är fortfarande igång, bara motorn som inte vill fungera precis som om den inte får någon bensin .

Mvh Andreas.
Senast redigerat av zurre (3 september 2007)

* Voff voff *
10 449 Inlägg
3 september 2007
#10
zurre skrev:
Brådhis skrev:
Bränslepumpsreläet som är glapp troligen!

//Brådhis
Det kanske det kan vara, vart sitter den?

Ni som säger det kan vara batteriet låter väll lite konstigt? Alla lampor/radio/panel är fortfarande igång, bara motorn som inte vill fungera precis som om den inte får någon bensin .
Sitter under locket som omger säkringarna! Locket sitter med ett par st torx!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

227 Inlägg
3 september 2007
#11
mmm testa med o låna en polares batteri! hela min bil dog inte heller va bara motorn som sten dog! men självklart skall du testa bränslerelät!

227 Inlägg
3 september 2007
#12
relät sitter under säkringarna som sitter under huven!! bara o skruva loss sitter med 3 torx eller nått!

Sidledesförare
268 Inlägg
3 september 2007
#13
zurre skrev:
Wezzli skrev:
Om det inte är någon motor i den så förstår jag om den dör plötsligt. Nej, men jag har ingen aning om vilka motorer som sitter i dom bilarna så det hjälper nog om du lägger till specifikationen på den. Vad som även är bra att veta är om det i något visst sammanhang detta händer eller om det är rent spontant uppkommande problem. Varför följer man inte bara mallen direkt? På vilket sätt dör den, tändningen eller bränsletillförseln? Kan vara svårt att avgöra, men det går.
Det är en GLE. 140 hk 10 ventiler ingen turbo.
Rent spontant uppkommande ide finner jag inte.. Låg som sagt på motorvägen bara. Tändningen dör inte utan allt lyser, radio osv spelar fortfarande vidare. Det som händer är att motorn helt enkelt inte orkar utan bara rullar runt tills bilen stannar. Jag drar på motorn igen och den går helt perfekt... funkade ett par minuter till tills den plötsligt dör igen. Luftfilter/Bensinfilter är nyligen bytt runt 20 mil tillbaka. Inte haft problem med det.


Mvh Andreas.
Menade mer ifall du märker om tändningssystemet slutar tända bränslet eller om det helt enkelt verkar som att bränslet inte ens når fram. Förstår om det kan vara svårt att avgöra, men det känner man ofta på karaktären av motorstoppet. Har du ingen större erfarenhet av det så förstår jag om du inte lagt märke till det.

Just när det är ett spontant uppkommande fenomen så är det ju extra svårt för du kan inte på ett enkelt sätt felsöka dig fram till problemet. Kan ta ett tag att se om något hjälpt eller inte. Det känns ju däremot inte som om tändningen ska sluta fungera bara tvärt sådär, givetvis. Så se först och främst till att du har nog med soppa så det inte är något sådant löjligt fel. Bränslepumpen bör du ju kunna höra om den tvärstannar, om du då inte har någon tyst fjollpump eller så. Vad är det för tändningssystem på dom motorerna?

Man vet aldrig, före man vet

105 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Sitter under locket som omger säkringarna! Locket sitter med ett par st torx!

//Brådhis
Ska titta över det imorgon. Men hur kan man felsöka det? Rengöra titta kontakterna?

Tack !!


zero2000 skrev:
mmm testa med o låna en polares batteri! hela min bil dog inte heller va bara motorn som sten dog! men självklart skall du testa bränslerelät!
Testar med att ladda batteriet till en början. Men det är annars hyffsat nytt inte många mil på sig.

227 Inlägg
3 september 2007
#15
okaj! om relät e kass så kan det lukta lite suspekt men glappar det så e det bara o "jucka lite på det o hoppas på det bästa!

Sidledesförare
268 Inlägg
3 september 2007
#16
zurre skrev:
Brådhis skrev:
Sitter under locket som omger säkringarna! Locket sitter med ett par st torx!

//Brådhis
Ska titta över det imorgon. Men hur kan man felsöka det? Rengöra titta kontakterna?

Tack !!


zero2000 skrev:
mmm testa med o låna en polares batteri! hela min bil dog inte heller va bara motorn som sten dog! men självklart skall du testa bränslerelät!
Testar med att ladda batteriet till en början. Men det är annars hyffsat nytt inte många mil på sig.
Känns långsökt att batteriet skulle vara felet, enda sättet jag skulle kunna tänka mig att den tvärdör är ju ifall det är så mycket skit på kontakterna att den tappar kontakt helt, eller om en jordfläta glappar.

Man vet aldrig, före man vet

227 Inlägg
3 september 2007
#17
tänkte med säga det som du nämde om jorden! om batteriet e kasst så orkar inte generatorn att ge ström till allt! min fläkt ballade tex ut helt o hållet när fläkten skulle starta så ballade bilen ut helt o hållet! tongue

105 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
#18
zero2000 skrev:
tänkte med säga det som du nämde om jorden! om batteriet e kasst så orkar inte generatorn att ge ström till allt! min fläkt ballade tex ut helt o hållet när fläkten skulle starta så ballade bilen ut helt o hållet! tongue
Vem vet kan vara det. Tittade igenom bensinrelät idag och såg inte nått märkbart fel där. Allt va tort och det satt fint...   

Idag igen stendog bilen flera gånger under bara ett par minuter.. När motorn dör låter det som den försöker kämpa för hålla sig igång sen orkar den inte och den tillslut dör. Sen försökte jag som sagt få igång den och då jobbar bara startmotorn utan motor tänder sen efter nån 10 sekunder så går den igång och funkar perfekt tills den igen ska dö.. Det jag märkte också va när motorn va kall och man snuddade gasen så va varvet jätte fint. Men när motorn är varm och man snuddar gasen så börjar motorn hosta och går ner nästan på 0 i varv.

Någon som vet? Börjar bli grinig.

Mvh Andreas wink(

105 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#19
Ingen som vet nått nytt? Har testat byta batteri men det är samma fel endå. En sak jag la märkte till var att precis brevid luftburken så är det en del olja fast alla kablar där är hela vad jag ser. Vart kan det komma ifrån och hur???!


Mvh Andreas

Proffs
222 Inlägg
9 september 2007
#20
har haft samma symtom med min 850..fast mer nær man frivæxlar från 2an och bromsar in samtidigt..då dør den..skummt..precis som at insugningen slutar och motorn inte får luft..
(kollat filter)



Sök