Har en Saab 9000 CD som var med sedan 89. Motorn lägger av i låg hastigheter, ofta när jag startat den och skall backa/köra ut ur en parkering eller när jag svänger och inte ger gas men har koppling nedtryckt. Har haft bilen stående ett längre tag (2år) utomhus på mitt landställe. Batteriet är nybytt!
Någon som har varit med om liknande eller tror/har aningar om vilka saker det kan bero på?
Har en Saab 9000 CD som var med sedan 89. Motorn lägger av i låg hastigheter, ofta när jag startat den och skall backa/köra ut ur en parkering eller när jag svänger och inte ger gas men har koppling nedtryckt. Har haft bilen stående ett längre tag (2år) utomhus på mitt landställe. Batteriet är nybytt!
Någon som har varit med om liknande eller tror/har aningar om vilka saker det kan bero på?
det måste vara föraren som är för mesig på gasen. annars kanske inte bilen trivs i stockholm, eller att det är märket på bilen som är fel.
behöver nog sannorligt en service, tänddelar å nytt soppa filter... brukar göra susen..
Jo, det är det! Soppafiltret är relativt nytt. Tror det är någon tänddel då.. Tändmodulen typ.. Inte sugen på någon service då bilen är gammal och tänk ha den körduglig bara något år till.
Inte så kunnig på dessa saker, tror ni att man kan byta tänddelarna (tändmodulen bl.a.) själv med lite hjälp av internet mm.? Eller är det smartast att lämna in på bilmeck?
Det är enkelt att byta tändsystem själv Byt tändkablar, Stift, Tändmodul, Rotor , Fördelarlock. Kostar ca 500hundring
Såvitt ja vet finns de bara en tändmodul på saab 9000. Men kolla så spridarna trycker igenom. kan ju va tätt. Testa injektion cleaner. de funkar. men köp helst den dyra. Våran 745a va grymt seg. å den hade stått ett år. sen när vi körde mä de så accelerera den faktist när man gasa på 5an;)
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Det är enkelt att byta tändsystem själv Byt tändkablar, Stift, Tändmodul, Rotor , Fördelarlock. Kostar ca 500hundring
Såvitt ja vet finns de bara en tändmodul på saab 9000. Men kolla så spridarna trycker igenom. kan ju va tätt. Testa injektion cleaner. de funkar. men köp helst den dyra. Våran 745a va grymt seg. å den hade stått ett år. sen när vi körde mä de så accelerera den faktist när man gasa på 5an;)
Beror på årsmodellen, äldre 9000 har fördelartändning
Det är enkelt att byta tändsystem själv Byt tändkablar, Stift, Tändmodul, Rotor , Fördelarlock. Kostar ca 500hundring
Såvitt ja vet finns de bara en tändmodul på saab 9000. Men kolla så spridarna trycker igenom. kan ju va tätt. Testa injektion cleaner. de funkar. men köp helst den dyra. Våran 745a va grymt seg. å den hade stått ett år. sen när vi körde mä de så accelerera den faktist när man gasa på 5an;)
Beror på årsmodellen, äldre 9000 har fördelartändning
Jaså? Vi hade en 89 9000i eller om de va 90 kommer inte ihåg å de va bare tändmodul. Aja man lär sig nö nytt varje da:P
Senast redigerat av Boostrider (3 september 2007)
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
nja häll i sådant i tanken eller låt någon gå på med ultraljud med dem. det är ju ganska billigt och det kanske ändå behövs. det skadar ju i alla fall inte