2613
Sök

Motorn lägger av..

2 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
Har en Saab 9000 CD som var med sedan 89. Motorn lägger av i låg hastigheter, ofta när jag startat den och skall backa/köra ut ur en parkering eller när jag svänger och inte ger gas men har koppling nedtryckt. Har haft bilen stående ett längre tag (2år) utomhus på mitt landställe. Batteriet är nybytt!

Någon som har varit med om liknande eller tror/har aningar om vilka saker det kan bero på?

24 Inlägg
3 september 2007
clundh skrev:
Har en Saab 9000 CD som var med sedan 89. Motorn lägger av i låg hastigheter, ofta när jag startat den och skall backa/köra ut ur en parkering eller när jag svänger och inte ger gas men har koppling nedtryckt. Har haft bilen stående ett längre tag (2år) utomhus på mitt landställe. Batteriet är nybytt!

Någon som har varit med om liknande eller tror/har aningar om vilka saker det kan bero på?

det måste vara föraren som är för mesig på gasen. annars kanske inte bilen trivs i stockholm, eller att det är märket på bilen som är fel.

152 Inlägg
3 september 2007
visst e det inspruting på den ???

behöver nog sannorligt en service, tänddelar å nytt soppa filter... brukar göra susen..

It´s Better to burn out than fade away

2 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
JakeDevilson skrev:
visst e det inspruting på den ???

behöver nog sannorligt en service, tänddelar å nytt soppa filter... brukar göra susen..

Jo, det är det! Soppafiltret är relativt nytt. Tror det är någon tänddel då.. Tändmodulen typ.. Inte sugen på någon service då bilen är gammal och tänk ha den körduglig bara något år till.

Inte så kunnig på dessa saker, tror ni att man kan byta tänddelarna (tändmodulen bl.a.) själv med lite hjälp av internet mm.? Eller är det smartast att lämna in på bilmeck?

study
772 Inlägg
3 september 2007
kör en injection cleaner.

24 Inlägg
3 september 2007
moose46019 skrev:

fränt kan man köra en sån de trodde jag inte.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 september 2007
Det är enkelt att byta tändsystem själv smile Byt tändkablar, Stift, Tändmodul, Rotor , Fördelarlock. Kostar ca 500hundring

C H E V R O L E T <3

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 september 2007
Children-Of-Bodom skrev:
Det är enkelt att byta tändsystem själv smile Byt tändkablar, Stift, Tändmodul, Rotor , Fördelarlock. Kostar ca 500hundring

Såvitt ja vet finns de bara en tändmodul på saab 9000. Men kolla så spridarna trycker igenom. kan ju va tätt. Testa injektion cleaner. de funkar. men köp helst den dyra. Våran 745a va grymt seg. å den hade stått ett år. sen när vi körde mä de så accelerera den faktist när man gasa på 5an;)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sidledesförare
268 Inlägg
3 september 2007
Boostrider skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Såvitt ja vet finns de bara en tändmodul på saab 9000. Men kolla så spridarna trycker igenom. kan ju va tätt. Testa injektion cleaner. de funkar. men köp helst den dyra. Våran 745a va grymt seg. å den hade stått ett år. sen när vi körde mä de så accelerera den faktist när man gasa på 5an;)

Beror på årsmodellen, äldre 9000 har fördelartändning

Man vet aldrig, före man vet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 september 2007
Wezzli skrev:
Boostrider skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Beror på årsmodellen, äldre 9000 har fördelartändning

Jaså? Vi hade en 89  9000i eller om de va 90 kommer inte ihåg å de va bare tändmodul. Aja man lär sig nö nytt varje da:P
Senast redigerat av Boostrider (3 september 2007)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

152 Inlägg
4 september 2007
prova en cleaner, kan funka. men är det mycket dynga i systemet kan den bäcka igen filtret som du nyss bytt...

tändelar kan du byta själv, fördelare, rotor, kablar å stift... luftfilter åxå...

It´s Better to burn out than fade away

study
772 Inlägg
4 september 2007
T_Fahlgren skrev:
moose46019 skrev:

fränt kan man köra en sån de trodde jag inte.

nja häll i sådant i tanken eller låt någon gå på med ultraljud med dem.
det är ju ganska billigt och det kanske ändå behövs. det skadar ju i alla fall inte

Sök