3170
Sök

Gasen hänger sig! (740)

12 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Jag har en 740 glt -89 med insprutning och jag har börjat få problem med varvtalen. Det är nämligen så att varvtalen hänger sig vid 3000 varv när motorn har varit igång ett tag. Jag har smörjt gasvajern så det kan inte vara det felet. Därför vänder jag mig till er och undrar om det är någon som vet vart problemet ligger?
Är väldigt tacksam för svar!!

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
4 september 2007
tomgångsmotorn kanske!!

Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
På insprutningsmotorer brukar det finnas en sorts tomgångsregulator eller tomgångsmotor, kalla det var du vill. Huvudsakligen känner jag igen symptomen du talar om, tomgången blev mycket högre än den i vanliga fall varit. Det slutade med att jag kopplade ur huvudkontakten på denna och tomgången gick ner direkt. Kolla det först av allt.
Senast redigerat av Wezzli (4 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet

4 822 Inlägg
4 september 2007
Kolla om "plattan" inne i gasspjället är lös för dom skruvarna som håller den har en tendens att skruva upp sig lite och då hamnar den inte i centrum när man släpper gasen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 600 Inlägg
4 september 2007
jag ha ett liknade problem me min scorpio den hänger sig också fast på 1200 varav men bara när den är varm, inte när den är kall händer varje gång jag ska stanna bilen tex vid ett röd ljus sen så efter nån sec så sjunker den igen till 900 varv.

gör som jag kör gubba racer=)

29 Inlägg
7 september 2007
Troligen tomgångsregulatorn som sitter under insuget. Dock kan det vara lite värre, på min 745 B230ET  -88 satt det en styrenhet till tomgångsregulatorn långt ner på a-stolpen (förarsida)som det var en kall lödning i. Volvo hittade inte men jag löste det med hjälp av kopplingsschema direkt från volco i göteborg, fick tag i gubben som var med och konstruerade (skiten)... Lokala volvo verkstaden hade aldrig hört talas om att det fanns en sådan styrenhet...

12 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
JAg har lyckats fixa felet nu. Det var inget svårare än att "pinnen" som som styr hur mycket gasspjället öppnar sig var feljusterad.

Sök