3099
Sök

Startproblem och tomgångsproblem i en volvo 940gl (b230fb motor) Har testat det mesta.

Praise the lower'ed
210 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#1
Tjenare...


Jag har nu Kliat sönder huvet på mig själv i hopp att finna felet. Jag kan ju börja med att dra hela historian om min bil/motor..


det är då en volvo 940gl -91 med en b230fb motor vi snackar om nu..

Först så när jag startar bilen så måste jag lixom Gasa till så jag gasar igång motorn, Då så går den bara på 3 cylindrar ibland (låter som det) så när jag ger den snabb gas så dör den nästan. då måste jag hålla varven uppe pg.a jag har ingen som helst tomgång på bilen.. å efter kanske en minuts gasande eller så då har jag fått tomgång..

Å sedan så är jag ute å kör en sväng så att motorn blir varm osv. osv.. så om jag stänger av den för att tanka eller dyl. Då vill den inte starta för mig igen.  utan då måste jag vänta i ca: 10-15-20 minuter. å då har jag bara ett försök på mig att få igång bilen. startar den inte på första försöket så måste jag vänta igen..

Men den startar med hjälp av startgas..

jag har original Luftburken på nu, hade ett sportluftfilter på förut men har bytt tillbaka..

jag har även bytt alla tändstiften, tändkablarna. Jag har också Bytt Lambdasonden (eftersom min lambda lampa började lysa) och jag har gått över alla packningar och slangar med startgas för att se ifall det läckte någonstans. jag hittar inget fel alls. och när jag felsökte motorn kommer endast hastighetsmätaren upp som fel (den går ca:10km/h före)

När jag vrider på nyckeln och känner på bränslerelä'et då klickar det i det. samt så hör man bensinpumparna surra till.. Men frågan är ju får den inte Tillräckligt med bensin ändå? eller får den för mycket bensin? jag har ju som ingen lust att Byta ut varenda del på hela motorn för att hitta felet..

jag undrar ifall ni har någon som helst aning om vad det kan vara för fel på min motor?

sedan kan jag även säga det att när jag står med motorn igång. säg T.ex i ett rödljus, då har bilen ibland världens sämsta tomgång. måste ibland hålla lätt på gasen så att varven håller sig uppe. och Även ifall jag pumpar på bromsen då sjunker tomgången avsevärt..


jag är Väldigt Väldigt tacksam för svar...

mvh // Fredrik

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

Praise the lower'ed
210 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#2
Kom på att jag har Bytt fördelarlock och rotorn också..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

10 287 Inlägg
6 september 2007
#3
1: Byt soppafilter
2: Låt någon kontrollmäta soppatrycket
3: Spridarrengöring

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
6 september 2007
#4
Jag tycker det låter som en tempgivare.

950 R
740 TIC

10 287 Inlägg
6 september 2007
#5
Det har du alldeles rätt i att det kan vara.

/Göran

stRange skrev:
Jag tycker det låter som en tempgivare.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Praise the lower'ed
210 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#6
ja tack ska kolla upp detta.. Det dära med tempgivarn det har jag också tänkt på.. Samt så funderar jag på ifall det kanske är någon sorts glapp i  Bensinpumparna? så att den inte riktigt vill pumpa fram bensinen.. Motorn i sig är förövrigt väldigt fräsch också..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

10 287 Inlägg
6 september 2007
#7
Så här: Om man någon gång har kört tanken tom så har man proppat igen soppafiltret med skit. Byt så är du säker. På en så gammal bil så är det ändå ide att byta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Praise the lower'ed
210 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#8
ah. men då är nog mitt soppafilter gött smutsigt. för jag har i princip kört tanken tom.. skall ut å kika lite under huven nu tänkte jag.. Skriv gärna ifall ni kan komma på mer vad det kan vara... mvh // Fredrik.

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
6 september 2007
#9
Hade ett liknande fel! Den började gå allt sämre och sämre tills den bara stod och skutta tills det att den gjorde en sista suck! Alla motorburna mekare var och kollade på bilen och vi kunde konstatera att den fick bränsle då det spruta ur den gnista fanns allt som kunde va fel var rätt! Rev ner hela toppen och gick igenom denna! Plana och portade och lite sådant! Satte ihop den och den bara bluddrade som innan! Det var ett litet litet hål på returen på undersidan av röret ner i tanken som var felet! Den drog tjuvluft där! Kan vara så att när du kör så bygger den upp ngn form av tryck och när du stänger av så trycker detta tbx ! Vet inte men när du har kollat allt i motorn och inte hittat ngt fel så kan det vara ngt sådant här kanske? Lycka till
PS.Detta var en 240 GLT
Senast redigerat av MikeAero (6 september 2007)

-Mike-

694 Inlägg
6 september 2007
#10
MikeAero skrev:
Hade ett liknande fel! Den började gå allt sämre och sämre tills den bara stod och skutta tills det att den gjorde en sista suck! Alla motorburna mekare var och kollade på bilen och vi kunde konstatera att den fick bränsle då det spruta ur den gnista fanns allt som kunde va fel var rätt! Rev ner hela toppen och gick igenom denna! Plana och portade och lite sådant! Satte ihop den och den bara bluddrade som innan! Det var ett litet litet hål på returen på undersidan av röret ner i tanken som var felet! Den drog tjuvluft där! Kan vara så att när du kör så bygger den upp ngn form av tryck och när du stänger av så trycker detta tbx ! Vet inte men när du har kollat allt i motorn och inte hittat ngt fel så kan det vara ngt sådant här kanske? Lycka till
PS.Detta var en 240 GLT

precis det felet hade jag på min 940.. och det var lätt fixat så kolla det annars tror ja på termostaten


Praise the lower'ed
210 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#11
Får gå igenom slangarna där bak vid tanken.

Jag bytte ut bränslefiltret idag.. vilket behövdes märkte jag..  men så var jag ute å körde en sväng å tankade lite å så. å då ville den starta direkt. sedan när jag kom hem å stängde av, så starta den, så stängde jag av igen, så starta den. sedan så städa jag bilen lite mera osv. så starta den igen. så körde jag ungefär 20meter å parkerade. å stängde av. men då ville den inte starta. så vetifan om problemet kvarstår..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

Praise the lower'ed
210 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
#12
Jag var ute och Körde lite med bilen idag nu på morgonen. Å jag börjar undra ifall inte det är något med elen som knasar för mig..

jag har bytt kolen i generatorn för några veckor sedan då dom var helt slut och batteriet fick ingen som helst ström.

men så idag då när jag startade bilen. då gick den fint som fan. så körde jag en sväng så att motorn blev varm osv. så drog jag på med Riktigt hög volym på stereon. å efter kanske 200meter då märkte jag att tomgången var HELT ute å cyklade. den höll på å dö för mig å flackade mellan 0rpm till 1000rpm. ojämnt som fan. Då tänkte jag till lite å blev fundersam. för när jag kom hem å stängde av stereon, när den fick stå på tomgång på parkeringen. så efter en liten stund då hade den normal tomgång igen. fortfarande lite lite flackig, men Mycket bättre..

Så frågan är om det kanske inte är Dels mitt larm och/eller min databox som ligger och lurar på någonting...

vad tror ni? eller inbillar jag mig bara..

Ps. jag har Ingen som Helst baslåda i bilen (så inget sådant som drar fett med ström), jag kör på 4 x 6x9or och två styckn 5.25or på ett och samma fyrkanals steg bara...

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

10 287 Inlägg
7 september 2007
#13
Menar du att "vill inte starta" innebär att inte ens startmotorn går runt?
Misstänker du klent batteri eller dålig laddning - prova med att ansluta ett startbatteri nästa gång den tjurar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Praise the lower'ed
210 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
#14
nej batteriet är inte klent. det är det som är hela grejen. startmotorn går runt å allting som den skall. Den startar med hjälp utav startgas. så någonting med Bensinen och dess flöde måste ju vara Boven i dramat då. Bensinen som kom ut ur mitt gamla bränslefiltret var mer eller mindre brunt och man såg inte igenom den..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

simoni rimnäisi
269 Inlägg
7 september 2007
#15
jag tror att du har problem med kallstarten... precis så va min 745 tic... så jag drog om alla kablar till kallstarten och gjorde iordning den å sen funkade bilen perfekt... prova de!!
du kan ju börja med att kolla kontakten.. den sitter till höger om gasreglaget om du står vid vänster framskärm å kollar in mot motorn!!! spruta i rengörning i kontakten så kanske de blir bättre! (OM DU HAR TUR) som inte jag hade... hehe!!!

simoni rimnäisi

6 Inlägg
12 oktober 2007
#16
hejsan jag vill bara säga att jag HAR samma problem med min 940 -91. jag har visserligen inte gjort lika mycket med den men frustrationen är hög när man e bilmek och vill skrota sin bil typ. Min bil startar med startgas men bilen blir bara mer och mer svårstartad. fixade OD och kontakt te pumpen lossna sen körde jag me startgas men den starta ju inte:) fixade kontakten men fick höra att lambdan kan ta stryk av startgasen.

fick vid den senaste körningen knappt hem den då den dog vid inbromsning(vandrande tomgång) men jag ha inte råd eller tid att fixa en massa i onödan men e rätt hygglig på å felsöka.

kommer vell tebax om jag hittar mitt fel vilket jag hoppas jag gör.

INFO: 940gl -91
B230f
intermittent( kommer från och till) felkod är att lambda reglering e adabtiv.  2-3 st.
Bytt: bränsle reläet,
felsökt: lambdavärde skiljer sig marginellt lite och alla spridare, extern pump och flesta givare (har inte kollat alla) e okej.

börja misstänka kondens och dåligt filter då en tant som körde 1000 mil om året ägde den innan.

tack på förhand hoppas ni förstår dilemmat...

Praise the lower'ed
210 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#17
Det där är EXAKT samma symptom som jag har på min bil.. exakt samma. det har nu gått så långt att jag har lämnat in bilen på service...

då jag har renoverat/gjort rent insuget, bytt packning där, bytt alla packningar på alla spridare, bytt bränslepumpen, även testat andra spridare. Bytt vakuumklockan som sitter på spridar bryggan, även provat en annan spridarbryggare, har bytt tomgångsmotorn, har  även testat annan luftmassemätare.. det är fortfarande samma fel..

så snackade jag med bilmek gubbarna.. å dom har provat kompet.. å det är det inget fel på.. samt kollat bränsletrycket, inget fel där heller (vore konstigt då jag numera har en bränslepump ifrån en turbo bil).. men så hittade dom att tändningen ligger fel. min låg på 20grader. å den skall ligga runt 7-8grader.. Så nu ska dom prova en annan databox.. testa å se ifall du får tag på en likadan databox (SOM FUNKAR) till din å prova med den...

jag kan höra av mig när jag vet mera.. om jag får tillbaka bilen eller ej... det är ett jävligt mystiskt fel det här asså..

//Foppa

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

6 Inlägg
13 oktober 2007
#18
Jag tror du har hjälpt mig möe nu för jag kopplade till överväxeln och då drog jag ut en sladd som va te tidgivare eller nått sånt för tändning lite dumt av mig å inte fixa de först men ska göra de nu iaf.

men eftersom jag har medvetet vetat mitt fel ha jag bara antagit att det inte va detta som va felet ska ut te bilen nu och kolla va de hette som jag kopplade ur:( min dumme fan.

ett speciellt tack te dig och speciellt för att du bor i kungälv. min syrra bor där;)

Praise the lower'ed
210 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#19
hehe åfan big_smile sedärja wink vilket sammanträffande (med din syrra hehe)


Kan ju uppdatera lite här då. snackade med motorverkstan. å dom har nu även testat en ny databox och ny tändningsmoduls relä på min bil. men inte var det det felet heller sad  och Värdena på komptestet var jätte fina sa han. så han vet heller inte vad felet på min bil är.. vilket suger.. saknar bilen..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

948 Inlägg
16 oktober 2007
#20
testat och bytt temp givare för sprutet? (sitter under insuget i toppen) och testa och ha av plus polen alltså nolla eventuella felkoder


Sök